Un nou concept de carte brevetat de o firmă olandeză va fi lansat pe piaţa românească ca insert la „Gazeta Sporturilor” în numărul din 28 ianuarie. De mărimea unei casete audio, cartea este foarte compactă, este legată într-un mod care îi permite să se deschidă perfect la orice pagină şi costă aproximativ 70% din preţul cărţii în format clasic. Editorii de la Humanitas spun că este „cel mai curajos răspuns al industriei de carte la ascensiunea eBook-urilor”.

Odată cu trecerea în istorie a cărţilor în format hardcopy, din cauza apariţiei readerelor de carte electronică şi a e-book-urilor mult mai ieftine (sau gratuite, dacă sunt piratate), mediul analog de lectură avea mare nevoie de un refresh. După ce au încercat să se adapteze la nevoia de experienţe de lectură alternativă, au lansat audiobook-uri (cum este cazul Humanitas) şi au dat cărţi în format electronic gratuit pe site pentru promovare (cazul Polirom), editurile sunt obligate să treacă la alt nivel pentru a face faţă noilor condiţii de piaţă.

Tipărită pe orizontală

0-45953-nostalgia.jpgUn format cu totul inovativ de carte vine din partea unor publisheri olandezi şi urmează să fie lansată pe piaţa românească ca insert la cotidianul „Gazeta Sporturilor” din data de 28 ianuarie, într-un proiect în care sunt parnteneri cu Editura Humanitas. Cartea brevetată de Dwarsligger®  este tipărită pe orizontală, astfel încât din două pagini rezultă o singură pagină obişnuită de carte, cititorul având mereu în faţă doar o pagină, în loc de două, câte ar avea la o carte într-un format clasic.

Scrisul este la fel de mare ca la cărţile clasice, iar hârtia este una specială, ecologică, netratată cu clor şi sulf pentru albire, şi este extrem de subţire, astfel încât o carte de 500-800 de pagini arată ca una normală de 200 de pagini. Este o hârtie de lux, inspirată de cea pe care se tipăresc de obicei bibliile, dar la o calitate foarte bună. Modul de legare al cărţii este de asemenea inovativ şi permite deschiderea perfectă a cărţii la orice pagină.

Noul format are un preţ cu 30% mai mic

0-45956-rzv_4372.jpgInvenţia a fost descoperită de Ramona Mânzat, şefa proiectelor speciale ale „Gazetei Sporturilor”, la târgul de carte de la Frankfurt în noiembrie anul trecut. „Când le-am văzut pentru prima oară am crezut că sunt cărţi rezumate, nu îmi venea să cred că încape un întreg roman. Este extrem de utilă pentru cei care călătoresc, pentru că nu trebuie să îşi umple bagajele cu romane voluminoase, dar şi celor care au obiceiul să citească în mijloacele de transport, pentru că o poţi băga imediat în buzunar”, povesteşte Ramona pentru capital.ro.

Preţul unei cărţi de acest fel este, în Olanda, cu aproximativ 30% mai mic decât al cărţilor în format obişnuit. Dacă o carte obişnuită costă în medie 20 de euro, o carte în noul format costă 12,9 euro, iar raportul se va păstra şi pe piaţa românescă. Împreună cu „Gazeta Sporturilor”, cartea va costa 16,99 de lei, însă preţul de librărie nu a fost încă stabilit.

„Costurile de producţie sunt mai mari decât în cazul volumelor obişnuite, pentru că se plăteşte şi licenţa. Noi o producem direct în Olanda, pentru că nu cred că ar fi posibil să facem asta în România acum”, explică Ramona. „Gazeta Sporturilor” este responsabilă de producţie, licenţă şi distribuţie ca insert la numărul din 28 ianuarie, iar editura Humanitas se ocupă de partea de editare, drepturi de autor şi distribuţie în librării.

Un obiect de lux

0-45952-book2.jpgPrimul şi, pentru moment, singurul volum care va fi disponibil în limba română în acest format este „Nostalgia”, de Mircea Cărtărescu, cel mai bine vândut autor român contemporan. Deşi în Olanda toate editurile care au lansat cărţi şi în acest format au preferat să nu îşi pună marca pe ea şi să păstreze logo-ul celor care au patentat-o, pentru a păstra un fel de unitate, ediţia românească are logo-ul editurii Humanitas pe copertă şi pe cel al Dwarsligger® pe cotor şi coperta a doua.

Conform primelor studii de piaţă făcute în Olanda, primele reacţii ale cititorilor sunt de surpriză şi entuziasm, mulţi dintre ei spunând că le oferă o senzaţie de lux când o răsfoiesc, că este uşor de purtat, iar femeile sunt cele mai încântate, pentru că văd în ea nu doar o carte, şi ci un accesoriu numai bun de lăsat să se vadă pe jumătate din buzunar. „Este cel mai curajos răspuns al industriei de carte la ascensiunea eBook-urilor gen Kindle”, consideră Gabriel Liiceanu, directorul Editurii Humanitas.