operaţiunile în timp ce alte companii precum retailerul finlandez Stockmann şi producătorul de mobilă IKEA vor să rămână dar urmăresc cu îngrijorare evoluţiile.

'Sunt îngrijorat de semnele de dogmatism în discuţie şi că dialogul dă mai degrabă semne de descreştere decât de creştere', a declarat directorul general de la grupul german de distribuţie Metro, Olaf Koch, referindu-se la impasul din discuţiile dintre Rusia şi Occident.

Rubla s-a depreciat cu 50% în acest an, pe fondul scăderii preţului petrolului, dar şi al aversiunii investitorilor faţă de activele ruseşti în urma sancţiunilor impuse Moscovei de statele occidentale. În plus, Banca centrală a Rusiei estimează că anul viitor PIB-ul ar putea să scadă cu 5% dacă preţul barilului de petrol vă rămâne în jurul valorii de 60 de dolari.

Constructorii auto sunt companiile care au luat cele mai drastice măsuri. 'Având în vedere volatilitatea cursului de schimb GM Rusia a decis să suspende, temporar, vânzarea de vehicule către dealerii din Rusia începând cu data de 16 decembrie', a informat divizia europeană a grupului american GM.

Anterior, grupul american Apple a anunţat şi el că va opri vânzările online ale produselor sale din cauza fluctuaţiilor extreme în valoare rublei. Joi, grupul german BASF şi concernul rus Gazprom au abandonat planurile privind schimbul unor active din domeniul gazelor, citând mediul politic dificil.

În schimb, retailerul suedez Stockmann şi producătorul de mobilă IKEA vor să rămână în Rusia dar intenţionează să majoreze preţurile pentru a compensa pentru scăderea rublei. Alte companii au de gând să-şi reducă numărul de magazine pe care intenţionează să le deschidă în Rusia. Producătorul de echipamente sportive Adidas, care are deja 1.100 de magazine în Rusia, a anunţat că în 2014 şi 2015 va deschide doar 30 de magazine, mai puţin faţă de ţinta de 80 de magazine pe an.

Analiştii avertizează, însă, că strategia de majorare a preţurilor şi diminuare a investiţiilor ar putea să nu fie suficientă dacă economia rusă intră în recesiune, ceea ce va afecta şocurile de muncă şi cheltuielile, în special după Sărbătorile de Crăciun. 'Consumatorul se descurcă pentru moment însă în acelaşi timp există îngrijorări că lucrurile se vor modifica rapid după Crăciun', a declarat Andrew Cosgrove, analist la firma de consultanţă EY.

Chiar dacă rubla şi-a mai revenit după declinul de 20% înregistrat luni iar scenariile privind un colaps al monedei ruseşti par a fi exagerate, companiile occidentale nu sunt sigure ce va urma. 'Extragem lichiditate din Rusia mai des şi în tranşe mai mici decât de obicei din cauza turbulenţelor şi a îngrijorărilor privind introducerea unor controale asupra mişcărilor de capital', a declarat vicepreşedintele companiei daneze Rockwool, Jens Krogsgaard.

De asemenea, marile bănci occidentale precum Societe Generale, BNP Paribas şi Deutsche Bank ar urma să continue să-şi deservească clienţii din Rusia însă dacă recesiunea va fi inevitabilă acest lucru le va reduce veniturile locale. Grupul bancar austriac Raiffeisen Bank International a anunţat că deprecierea rublei îi va reduce raportul total de capital cu un punct procentual.

Multe companii occidentale sunt îngrijorate şi de efectele pe termen lung ale sancţiunilor Occidentale. De exemplu, industria germană producătoare de maşini şi utilaje, care se bazează pe Rusia pentru 4% din exporturile sale, crede că sancţiunile vor da o mână de ajutor competitorilor din ţări precum Elveţia şi China, care nu au introdus sancţiuni.

AGERPRES