Rezultatele pe care o banală căutare pe Google le dă după cuvântul-cheie „refurbished“ (reparat, remanufacturat) – aproximativ 20 de milioane  – ar putea fi un indiciu despre cât de popular a ajuns termenul. Ce-i drept, sunt rezultate globale, însă termenul devine popular şi în România. Iar criza financiară a crescut şi mai mult interesul față de acest tip de produse, oferta virtuală a distribuitorilor fiind din ce în ce mai extinsă (Citgrup.ro, Resigilate.ro, Suntec Trade, Electroimport sau Numero Uno Informatica)
Pentru clarificarea lim­bajului, se impune pre­cizarea că, în mod cu­rent, termenul este folosit pentru a des­crie producţiile im­perfecte (cu mici defecte, uzate prin expoziţii) şi retururile, întoarse în fabrică, unde sunt retestate, reparate – dacă e cazul – şi reambalate, iar apoi vândute cu 20%-80% sub preţul produsului nou. Cum termenul de „rebut“ are o conotaţie peiorativă, ele au fost numite „refurbished“. (Producătorii autohtoni nu răspund la e-mailurile cu întrebări legate de propriile produse „refurbished“, de teamă să nu „dea prost“).  „Conceptul este din ce în ce mai cunoscut la noi, dar mai avem mult de muncă pe partea de educare a consumatorului român“, admite Dan Iliescu, CEO al firmei Cit Grup din Timişoara, care aduce în ţară produse IT „refurbished“ de mai bine de şapte ani. „În Occident – continuă el – atât companiile mari, cât şi instituţiile publice aleg fără ezitare produse refurbished (…) şi fac economii de 40%-50%, bani ce pot fi alocaţi în alte direcţii”.
 
Pentru Cit Grup, care importă produse Dell, HP, Lenovo (IBM), dar şi Fujitsu Siemens, „refurbished“ înseamnă „produse supertestate, cu doi ani garanţie, din clasa busi­ness, de brand, la preţ redus, folosibile imediat“, de regulă provenind din contracte de leasing încheiate. „Nu vorbim de produse rebut sau de calitatea a doua“, ţine să sublinieze Iliescu, explicând că firma lui vinde produse „care au fost folosite în mediul business, s-au întors la producător, unde au fost testate şi repuse în comerţ sub acest label“. Odată intraţi în posesia acestor echipamente, distribuitorii – aşa cum procedează şi Cit Grup -, le supun din nou unor testări hardware riguroase – „Orice echipament refurbished este trecut prin trei testări: o dată la producător, o dată de către specialiştii noştri interni şi o a treia oară la instalarea sistemului de operare. Nu comercializăm nimic strâmb, îndoit, zgâriat sau pătat (acestea sunt produse second-hand sau renew)“, mai spune antreprenorul timişorean.
Perspective încurajatoare
Şi afacerea merge: veniturile de 1,9 milioane de euro înregistrate anul trecut vor creşte cu 30% în 2012, estimează Iliescu. Iar cererea este „în creştere indiferent de sezon”; Cit Grup vinde, anual, peste 27.000 de echipamente la preţuri cu cel puţin 40% mai mici decât preţul de listă al modelului nou. Cum potenţialul pe care îl estimează e mare, firma are în plan să deschidă anul acesta şi un magazin offline.

Dar IT-ul nu e singurul domeniu în care pierderile cauzate de erorile tehnologice sunt salvate. La fel, alte sectoare, precum cel alimentar sau vestimentar, evită pierderile vânzând produsele cu defecte în magazine speciale online sau offline. „Unele produse suferă accidente la transport sau direct în magazin prin răsfoire (în cazul cărţilor) sau prin testare. În funcţie de nivelul de deteriorare, preţurile lor sunt reduse între 10% şi 70%. Ele reprezintă între 0,6% şi 0,9% din vânzările noastre lunare“, spune Flaviu Pastor, director de marketing şi PR la Diverta.
În cazul Miele, producător german de aparatură electrocasnică premium, „sunt numite  «refurbished» aparatele electrocasnice B, al căror ambalaj a fost distrus în timpul transportării, şi exponatele din showroom. Chiar şi o mică zgârietură pe ambalaj este suficientă pentru ca produsul să fie astfel etichetat“, spune Theofilos Romaios, director de vânzări şi administrator al Miele Appliances România.
Cum sunt ele valorificate? Printr-o serie de reduceri, care pot ajunge până la 30% din preţul iniţial de vânzare. În fond, nimic nu se pierde, totul se transformă.

40% din preţul unui produs nou sau chiar mai mult se poate economisi cumpărând produse ce primesc statutul de „refurbished“

Sub umbrela „refurbished“
Privită în ansamblu, piața produselor „refurbished“ este extrem de eterogenă ca structură – de aceea este și greu de comensurat. Aceasta include:
»REMANUFACTURATE Sunt produsele returnate de cumpărători, trimise îna­poi în fabrică, testate şi verificate, reparate dacă e cazul, reambalate şi vândute ca produse „refurbished“, la preţuri cu 30%-60% mai mici decât preţul celor noi.
 
»DEFECTE Şi produsele cu uşoare zgâ­rieturi dobândite în timpul transportului pot fi vândute ca „refurbished“. De asemenea, cele cu mici defecte de fabricaţie sunt şi ele vândute la o treime din preţul-standard în magazine specializate.
»„OFF-LEASE“ Acest tip de produse se comercializează şi în România. De regulă,  ele sunt returnate de mari corporaţii, la expirarea leasingului. Cumpărătorii acestor produse pot economisi între 40% şi 80% din preţul produsului nou.
»RETURuri Produsul a fost înapoiat pro­du­cătorului din cauza unui defect minor. Partea defectă e înlocuită, produsul este testat şi reîmpachetat de către producător.
»DEMONSTRAŢII Sunt considerate „re­­furbished“ şi produsele folosite pentru demonstraţii sau expuse în show­roomuri. Acestea sunt veri­fi­cate, testate şi reîmpachetate. Se comer­cia­lizează şi în România.
»SUPRASTOCuri În Occident, inclusiv produsele noi care rămân în stocurile magazinelor şi sunt înapoiate produ­că­torilor sunt etichetate ca pro­duse refurbished.
»DESIGILATE Teoretic, produsele ale căror ambalaje au fost desfăcute în magazin nu mai pot fi vândute ca noi şi primesc statutul de „refurbished“.