Pentru a-şi asigura forţa de muncă necesară, unele companii au decis să îşi înfiinţeze propriile pepiniere de angajaţi, pe care îi pregătesc încă din şcoală.

Anual, în jur de 50.000 de tineri primesc diplome de jurişti. Alţi 50.000 primesc diplome de economişti. Şi unii, şi alţii ajung să fie colegi în call-centere, în cadrul unei agenţii de vânzări ori la baruri

„Am condus o multinaţională, mă îndreptam către cei mai buni absolvenţi în inginerie. Când îi angajam vedeam că nu ştiau prea multe. Ţie ca profesor îţi place, ca angajator nu”, spune Sorin Cîmpeanu, fost ministru al Educaţiei.

Un fost ministru al educaţiei recunoaşte golul creat între şcoală şi piaţa muncii. Spune că oricât de pregătiţi ar ieşi tinerii de pe băncile facultăţilor, odată ajunşi la birou nu înţeleg exact ce au de făcut. Ştiu bine teorie. Mulţi sunt însă restanţieri la practică.

„Nu neaparat viitorul tău trebuie să fie la o facultate. Mă duc la facultatea de geografie. Dar ce vrei să te faci? Geograf? Profesor de geografie? Atunci da, te duci la facultate. Dar mulți părinți se gândesc a îndrepta copiii ca să aibă și copilul meu o facultate. Dar de fapt nu este chiar așa ceea ce ar trebui să facă părinții. Ceea ce ar trebui să facă este să trezească un apetit pentru o meserie”, spune Pascal Fesneau, consul onorific al Franței la Cluj.

Un ordin al Ministerului educaţiei desfiinţa în 2009 aceste şcoli care te învăţau meserie. Acelaşi minister le reînfiinţa în 2012, dar, din 210.000 de elevi câţi primeau o calificare la începutul anilor 90, acum numărul a fost de patru ori mai mic.

Rata şomajului în rândul tinerilor rămâne peste 20%. Mulţi nici măcar nu caută un loc de muncă în ţară, ci merg direct peste hotare. Anul trecut au emigrat mai bine de 210.000 de români. Peste jumătate dintre ei au între 20 şi 40 de ani. 113.000 de români apţi de muncă, mulţi dintre ei – personal calificat.

„Noi reuşim să formăm specialişti, dar în loc să lucreze în România lucrează în altă parte. Școala îşi face datoria. Creează medici buni, ingineri, profesori. Ce se întâmplă mai departe, dacă aceşti oameni au condiţii bune de lucru, de viaţă, e o chestiune care depăşeşte sistemul şcolar”, spune Mircea Dumitru, fost ministru al Educației.