mentionat faptul ca este vorba atat despre concurenta directa la consumatorii finali, care cumpara produsele, cat si la companiile carora le furnizeaza produse. IMM-urile traiesc cu teama ca aceste companii isi pot schimba oricand furnizorii. „Spre exemplu, guvernul belgian este ingrijorat si intentioneaza sa lanseze o initiativa de incurajare a inovarii. Trebuie schimbata orientarea IMM-urilor care activeaza in sectoarele traditionale catre produse si tehnici inovative“, explica Van Landeghem. Sectorul condamnat, in opinia analistului, este cel al confectiilor. In acest domeniu activeaza, potrivit statisticilor oficiale si estimarilor noastre, aproximativ doua milioane de IMM. „Singura sansa o au produsele care se adapteaza rapid cererii si nu pot fi realizate la distanta mare, care pot fi personalizate. Dar asta va lua mult timp“, mai spune Van Landeghem. In ceea ce priveste sectorul high-tech, si aici concurenta chineza i-a speriat pe analisti: „Nu exista produs in acest domeniu care sa apara pe piata fara a fi copiat“, spune profesorul belgian. Solutia pare sa fie inovarea. Posibilitatile sunt reduse insa pentru IMM. Realitatea este ca, asa cum arata publicatia „2003 Observatory of European SMEs“, posibilitatile si gradul de inovare sunt cele mai reduse la firmele mici, 52% din acestea fiind ne-inovative, iar daca aceasta tendinta se pastreaza, le va fi fatala. Concurenta chineza nu a afectat insa la fel de grav toate tarile UE. Hans-Werner Czerwinsky, presedintele Asociatiei pentru IMM din Germania, spune ca, dimpotriva, relatiile comerciale cu China sunt de bun augur. Explicatia diferentei de viziune este simpla: mai mult de jumatate din exporturile zonei euro catre China, anul trecut, au provenit din Germania, conform unui studiu al companiei Lehman&Brothers, citat de Wall Street Journal of Europe. O alta problema a IMM-urilor din Uniunea Europeana este legislatia muncii. „Costul cu salariile este extrem de ridicat, iar concedierea angajatilor este extrem de complicata. Aceste doua aspecte impreuna formeaza o combinatie fatala“, explica Hendrik Van Landeghem. In opinia sa, sistemul trebuie neaparat sa devina mai flexibil. Nici la capitolul atitudine antreprenoriala UE nu sta prea bine. Guvernele statelor membre se lauda cu importanta pe care o acorda IMM-urilor: cel al Belgiei, spune analistul citat, se pregateste sa acorde stimulente fiscale pentru start-up. Czerwinski sustine ca guvernul Germaniei recunoaste importanta IMM-urilor si este activ in sprijinirea acestora. Totusi, el considera ca un rol cheie pentru sectorul IMM il joaca chiar companiile multinationale, care sustin infiintarea si dezvoltarea firmelor mici. „Spre exemplu, Siemens a infiintat anul trecut niste IMM-uri, iar acestea au creat 60.000 de locuri de munca. Acest sistem este foarte bun si va fi exportat si in Europa de Est“, spune Czerwinsky.Cu toate acestea, „atentia“ autoritatilor nu se resimte in piata. Studiul realizat de Gallup Europe in 2004 arata ca europenilor, in procentaj de 60%, nici nu le trece prin cap sa demareze o afacere si mai mult de jumatate din ei prefera sa fie angajati decat antreprenori si nu doresc sa-si asume riscul unui esec. Procentajele sunt sensibil mai ridicate decat cele din Statele Unite. Concurenta din partea Chinei mult mai mare decat cea resimtita de americani, niste legi ale muncii considerate rigide si initiativa antreprenoriala scazuta, acesta este tabloul sectorului IMM din UE in prezent. Este greu de apreciat cat de performant va fi acesta in comertul exterior sau chiar in interiorul UE, in urmatorii ani.

Deficitul comercial al UE cu China

Deficitul comercial al UE cu China si Hong Kong este in crestere aproape exponentiala. Anumite sectoare sunt extrem de afectate, ca, de exemplu, industria textila si sectorul high-tech. In topul tarilor care au cel mai mult de suferit se afla Italia, Franta, Germania.