CFR Marfă va fi privatizată la sfârşitul anului viitor, iar CFR Călători şi CFR SA, vor fi restructurate, a declarat, joi, ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, în cadrul unei conferinţe susţinută după întâlnirea cu delegaţia Fondului Monetar Internaţional (FMI).

„Pentru CFR Marfă vom obţine miliarde de euro”, a subliniat ministrul Berceanu. Acesta a explicat că pregatirea privatizării va demara la începutul anului viitor, iar privatizarea ar putea avea loc la sfârşitul anului 2010, când, potrivit lui Berceanu, circumstanţele economice vor fi mai prielnice unei „privatizări avantajoase”.

Privatizarea, singura soluţie câştigătoare

„Privatizarea trebuie făcută mai ales că CFR Marfă e în competiţie cu mai multe companii, mai ales străine, care vor să intre în România. Printre acestea se numără companiile de marfă austriece, germane, dar nu numai, iar o companie de stat nu va putea rezista pe piaţă”, a explicat ministrul transporturilor.

Potrivit oficialului guvernamental, banii obţinuţi ar urma să fie investiţi in infrastructura feroviară şi în achiziţia de garnituri moderne, „astfel încât tentaţia de a călători cu trenui să fie atât de mare încât veniturile companiei să fie cu mult mai mari decât cheltuielile”.

CFR Călători şi Infrastructură cheltuiesc mai mult decât produc

În ceea ce priveşte CFR Călători, Radu Berceanu a declarat că ar trebui efectuată o amplă operaţiune de restructurare a activităţii şi a personalului angajat, care este supradimensionat „în anumite zone”, ceea ce duce la cheltuieli foarte mari.

„Este necesară şi o reorientare a activităţii, pentru a putea obţine un volum mai mare al încasărilor. De asemenea, este nevoie de o mărire a subvenţiilor, pentru că se ştie foarte bine, anul trecut, subvenţiile au ajuns la 1,3 miliarde de lei, în timp ce anul acesta sunt de numai 600 de milioane”, a adăugat ministrul de resort.

Mai mult, Berceanu a afirmat că în cazul CFR Infrastructură, această companie nu s-ar putea susţine singură  numai din veniturile realizate prin încasarea taxei de utilizare a infrastructurii nici dacă ar avea personalul redus la zero.

„Dacă taxa ar fi folosită numai pentru activităţile curente şi investiţiile s-ar realiza cu subvenţii de la bugetul de stat, lucrurile s-ar echilibra”, a subliniat ministrul transporturilor.