Filialele multinationalelor au dat tonul certificarilor de mediu in Romania. Nu neaparat pentru a-si mari cifra de afaceri sau diminua costurile, ci pentru ca asa cereau proprietarii. “A trebuit sa tinem pasul cu celelalte fabrici ale grupului, care au adoptat toate standardele de calitate, inclusiv cele de mediu”, arata Gilda Lazar, corporate affairs director la producatorul international de tigari JTI. Alaturi de JTI, si alte filiale ale unor jucatori internationali au ales sa se certifice: Leoni Sistems, Orkla Foods, Smithfield, Dacia Renault sau Philip Morris.

Toate aceste nume grele nu aveau probleme cu inspectorii de mediu, dar au vrut sa arate ca respecta legile internationale din domeniu, mai dure decat normele autohtone.

Dar la ce foloseste in final un certificat de mediu, in afara de imbunatatirea imaginii? “Demonstreaza excelenta unei firme in protectia mediului. Implicit, compania isi sporeste sansele de a vinde clientilor exigenti, bancile si asiguratorii o prefera pentru ca prezinta riscuri mai scazute, iar costurile de operare sunt minimizate”, arata Hilda Gieb-Schramm, directorul general al firmei germane de certificare DQS.

“Prin certificarea de mediu, firma isi sporeste sansele de a-si vinde produsele clientilor exigenti. Bancile o prefera pentru ca prezinta riscuri mai scazute.”

Hilda Gieb-Schramm, directorul general
al firmei germane de certificare DQS Romania

Reducerea costurilor este unul din primele avantaje sesizate de companiile autohtone. “Am eliminat risipa si controlam mai bine emisiile si deversarile cu potential periculos”, apreciaza Marin Lantos, inginer de calitate in cadrul producatorului de baterii auto Rombat. Apropierea momentului aderarii a deschis ochii intreprinzatorilor, care au inceput sa bata la usa societatilor de certificare. “ De la inceputul anului, numarul solicitarilor s-a dublat”, arata directorul DQS. Totusi, managementul mediului este inca un concept nou pentru Romania. Doar o suta de firme au primit pana acum certificatul de management al mediului.

Principala obiectie a managerilor, cand vine vorba de certificarea de mediu, este pretul unei operatiuni. Mai mult, cum obtinerea unui astfel de standard de excelenta este voluntara, firmele prefera sa lase la urma preocuparile de mediu. Pretul este direct proportional cu aria de acoperire a certificatului de mediu. Un certificator strain, recunoscut in tarile dezvoltate are, evident, alte tarife decat o firma romaneasca ce nu ofera decat un document recunoscut pe plan intern.
Potrivit DQS, o firma de marime medie, cu circa 50 de angajati si care activeaza in domenii cu risc scazut pentru mediu, cum ar fi serviciile, prelucrarea lemnului sau comert, plateste cam 2.500 de euro pentru primul an si cate 1.700 de euro pentru urmatorii ani.

Preturile sunt piperate fata de oferta autohtona, care se situeaza la circa 30% din oferta DQS. Dar, firma germana acopera circa 40 de piete cheie din Europa, America de Nord si Asia. Acest lucru inseamna ca importatorii din aceste zone au garantia ca firma inarmata cu un astfel de certificat de mediu nu va furniza surprize neplacute, de la scandaluri publice pana la cresteri neprevazute de preturi, provocate de risipa de materii prime sau de circuitele de productie defectuoase.
Firma care acorda certificatul analizeaza clientul asa cum doctorul isi studiaza pacientul. Daca firma respecta tratamentul, are toate sansele sa creasca in mod “sanatos”.

Pentru a dobandi un astfel de certificat trebuie insa sa faci si sacrificii. Sicomed a eliminat activitatile care aveau un impact semnificativ asupra mediului (sinteza, utilizarea protoxidului de azot si a substantelor odorante etc.). “In prezent, activitatea principala a companiei cuprinde conditionarea si ambalarea produselor farmaceutice si se desfasoara intr-un spatiu mai mic si mult mai usor de controlat. Activitatea de baza este acum concentrata in 10% din suprafata totala”, arata Valeriu Ispir, responsabil PR pentru producatorul de medicamente.

Cazul Sicomed este doar inceputul pentru companiile romanesti. Tot mai multe dintre acestea vor fi nevoite sa ia in serios protectia mediului sau sa inchida portile.

Costurile* de certificare de mediu pentru o firma cu 45-65 de angajati

* tarifele unui certificator international, pentru primul an. Pentru urmatorii ani tariful scade cu 30%

Risc scazut Servicii, comert 2.500 de euro Risc mediu Industria alimentara 3.300 de euro
Risc ridicat Industria chimica 4.500 de euro

 

Costul certificarii privind managementul calitatii

Elaborarea procedurilor 2.500 de euro Imbunatatiri tehnice 8.000 de euro
Angajarea unui reprezentant al managementului 13.000 euro/an
Cursuri de instruire a personalului 1.000 de euro
Evaluarea documentelor 1.000 de euro
Auditul de certificare 1.000 de euro
Auditurile de supraveghere anuale 2.800 de euro

 

Sursa: DQS Romania, Messer Romania Gaz