Astfel, judecătorii au dispus în 25 septembrie 2013 începerea procedurii de insolvenţă, cerută de Alpine SA, iar termenul pentru definitivarea tabelului de creditori a fost stabilit pentru luna decembrie a acestui an, potrivit reprezentanţilor Casei de Insolvenţă Transilvania (CITR), numit administrator judiciar al companiei.

Subsidiara românească a fost forţată să urmeze acest drum de falimentarea companiei-mamă. În luna iunie 2013, eforturile de restructurare a Alpine Bau Gmbh au eşuat, iar compania a intrat în faliment, cu datorii de peste 2,56 mld. euro şi pierderi de 450 mil. euro în 2012. Strategia de reorganizare ce va fi elaborată de către Casa de Insolvență Transilvania va ține cont şi de strategia administratorului judiciar al Alpine Bau Gmbh.

Reprezentanţii CITR au anunţat că vor analiza situația companiei şi că va elabora planul de reorganizare pornind de la premisa salvării afacerii, a păstrării locurilor de muncă și a redării companiei circuitului economic, însănătoşită.

„Principalele lucruri pe care le urmărim în reorganizarea companiei sunt stabilizarea financiară a acesteia şi salvarea locurilor de muncă. Vom reuşi astfel să creăm o independenţă juridică şi financiară care să ne permită achitarea datoriilor şi menţinerea patrimoniului existent”, a declarat Rudolf Vizental, Managing Partner în cadrul Casei de Insolvenţă Transilvania, care se ocupă şi de reorganizarea unor alte firme de construcţii precum Romstrade, Concefa, Amarad, ICIM sau grupul Euroholding.

Contracte reziliate

La nici o lună de la declanşarea falimentului Alpine Bau, CNADNR a reziliat contractul de proiectare şi execuţie a lotului 2, de 16,6 km, al tronsonului de autostradă Nădlac – Arad, aflat în execuţia Alpine.

Compania austriacă a încasat de la autorităţile române suma de 305,9 milioane lei, fără TVA, pentru acest proiect, iar stadiul de execuţie a lucrării în momentul rezilierii contractului era de 84,75%, potrivit CNADNR.

Construcţia autostrăzii Nădlac-Arad a fost împărţită în două loturi, pe o distanţă totală de aproape 39 kilometri. Primul a fost adjudecat de asocierea româno-portugheză Romstrade-Monteadriano Engenharia e Construcao-Donep Construct, pentru 115,8 milioane euro, iar lotul al doilea a revenit Alpine Bau, valoarea contractului fiind de 124,45 milioane euro. Lucrările de construcţie pentru cele două tronsoane au fost deschise în octombrie 2011, termenul de execuţie fiind de un an şi jumătate. CNADNR reziliase deja la sfârşitul lunii noiembrie şi contractul pentru construirea primului tronson al autostrăzii, motivul principal fiind întârzierea lucrărilor.

Un alt contract important pe care Alpine l-a pierdut în urma falimentului a fost cu belgienii de la Atenor, pentru care construiau un ansamblu de clădiri de birouri în apropiere de staţia de metrou Pipera. Locul austriecilor a fost luat de curând de grecii de la Octagon.

„Încheierea cât mai urgentă şi în cele mai bune condiţii a contractului cu noul antreprenor general, Octagon Contracting & Engineering, a fost esenţială pentru reuşita proiectului, în contextul falimentului fostului antreprenor general, compania austriacă Alpine Bau GmbH,  şi a denunţării contractului de antrepriză generală de către lichidatorul acestuia. Dincolo de urgenţa pentru client a contractării unui nou antreprenor general, contractul de construire a ridicat probleme  juridice complexe, datorită necesităţii reglementării cât mai clare  a condiţiilor preluării şantierului de către Octagon Contracting & Engineering, precum şi a situaţiei subcontractorilor”, a declarat Oana Albotă, partener al casei de avocatură PeliFilip, coordonatorul echipei care a oferit asistență juridică pentru realizarea contractului.

Cazul Alpine este unul dezastruos pentru piaţa din Austria, care nu s-a mai confruntat cu asemenea situaţii după cel de-al Doilea Război Mondial. Alpine este închisă şi vândută pe bucăţi, după ce proprietarul FCC şi băncile creditoare au refuzat să asigure fonduri de 3 milioane de euro pe zi pentru a continua lucrările la proiectele de construcţii în lucru. Alpine Holding este deţinută de Fomento de Construcciones&Contratas (FCC), cea mai mare companie de construcţii de Spania, de asemenea prezentă în România.