Numărul românilor care achiziţionează maşini second hand este de trei ori mai mare decât al celor care cumpără o maşină nouă. În primul semestru din 2014, au fost înmatriculate 31.225 maşini noi şi 98.633 maşini vechi. Numărul reînmatriculărilor a fost de 104.581, conform datelor de la Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV).

Bucuria resimiţită la achiziţionarea unui automobil, fie el şi second hand, va fi estompată, pentru o perioadă, din cauza calvarului înmatriculării. Înainte de a cumpăra o maşină la mâna a doua trebuie să fiţi atenţi la anumite detalii. Nu cumpăraţi maşina doar pentru că arată bine la exterior. Luaţi autovehiculul, mergeţi la un service, şi inspectaţi-l din bară în bară. Dacă cumpăraţi o maşină la mâna a doua de la o personă care nu vă inspiră încredere puteți verifica dacă aceasta a suferit accidente grave accesând baza de date a CEDAM. Interogarea CEDAM permite identificarea după CNP/CUI și numărul de înmatriculare sau seria de caroserie și verificarea se aplică doar mașinilor care au avut o poliță valabilă pe teritoriul ţării. Dacă maşina trece testul mecanicilor de la service următorul pas este să încheiaţi un contract de vânzare-cumpărare. Veţi primi de la vânzător, actele maşini, cartea de identitate a vehicului, fişa de înmatriculare şi certificatul de atestare fiscală pe numele său. Apoi, începe adevăratul calvar. Tot procesul care urmează durează în ţări civilizate, precum Germania, 60 de minute, iar costurile se ridică undeva la 150 de euro.

Programarea la RAR, începutul aventurii

Primul pas din procedura de înmatriculare este vizita la Registrul Auto Român (RAR). Programarea se face telefonic la 021.9672 sau online pe site-ul rarom.ro. Pentru maşinile cumpărate din străinătate aici se eliberează şi cartea de identitate, iar pentru maşinile înmatriculate deja în România aici veţi primi certificatul de autenticitate, valabil 60 de zile. Pentru maşinile din afară, la RAR se face şi inspecţia tehnică periodică. Costurile variază, în funcţie de situaţie, între 120 lei şi 450 lei. Nu au nevoie de autentificarea RAR automobilele pentru care se termină contractul de leasing, iar utilizatorul acestui contract devine proprietar.

Timbrul de mediu, cel mai problematic

Al doilea pas este drumul la ANAF, unde se va calcula timbrul de mediu. Este inutil să vă faceţi calculul pe site-ul ANAF, deoarece la faţa locului vă veţi trezi cu o altă sumă de plată. De asemenea, în ceea ce priveşte actele necesare, este bine să le aveţi la voi pe absolut toate pentru că, în funcţie de funcţionar şi de agenţie, lucrurile stau total diferit. Spre exemplu, la sectorul 1 ai nevoie de copie după buletin, copie după cartea de identitate a vehiculului, copie după contractul de vânzare-cumpărare şi patru cereri, pe care nu le găseşti în sediul ANAF, ci la centrul de copiere de pe colţ, dar nimeni nu îţi spune acest lucru. După ce aţi stat la coadă zeci de minute, convins că aveţi toate actele în regulă, veţi afla că mai lipseşte ceva: timbrul fiscal de 2 lei, care poate fi cumpărat de la Poştă şi despre care nu se scrie pe nicăieri. După depunerea actelor, poate dura şi până la cinci zile până veţi reveni la acelaşi sediu ANAF pentru a plăti timbrul de mediu, dar nu puteţi merge la sediul DRPCIV, deoarece înmatricularea se va face după confirmarea ANAF a achitării acestei taxe. Confirmarea ANAF se transmite electronic în minimum 48 de ore.

Urmează o vizită la Direcţia de Taxe şi Impozite de unde aparţineţi, unde trebuie să declaraţi maşina, în vederea impozitării în termen de 30 de zile de la data dobândirii. Actele necesare sunt: declaraţie-tip, contractul de vânzare-cumpărare, cartea de identitate a autoturismului, fişa de înmatriculare, cartea de identitate, toate în original şi copie. Aici vi se va calcula impozitul şi veţi achita taxa de înmatriculare de 60 de lei.

Deci, la DRPCIV trebuie să vă prezentaţi la cel puţin două zile după ce aţi achitat timbrul de mediu cu următoarele acte: cerere, pe care o puteţi găsi pe site-ul Prefecturii sau la faţa locului, fişa de înmatriculare a vehiculului, cartea de identitate a vehicului, în original şi copie, contractul de vânzare-cumpărare original şi copie, dovada efectuării inspecţiei tehnice periodice, copie după asigurare de răspundere civilă, dovada achitării timbrului de mediu, dovada plăţii taxei de înmatriculare, dovada plăţii contravalorii certificatului de înmatriculare, certificatul de autenticitate al vehiculului. Tot aici, veţi achita şi contravaloarea plăcuţelor de înmatriculare. Procesul se încheie, astfel, după mai bine de o săptămână şi peste 1.500 de lei cheltuiţi.