În ceea ce privește durata medie a „întârzierii la plecare”, aceasta a fost de 16 minute, se arată în rezultatele verificărilor derulate de Corpul de control al primului-ministru (CCPM), care au vizat perioada 1 ianuarie – 26 noiembrie 2019.

De asemenea, potrivit raportului elaborat în urma controlului, în perioada 7 – 13 octombrie 2019 nu au fost înregistrate curse anulate.

În ceea ce privește numărul parlamentarilor care au făcut parte din listele de pasageri ale curselor aeriene operate de TAROM către Bucureşti la data de 10 octombrie 2019, din verificări a rezultat faptul că cinci parlamentari s-au aflat pe aceste liste.

Securitatea a fost încălcată de trei ori

Pe 28 octombrie 2019, Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a comunicat CCPM faptul că, în cursul anului 2019, reprezentanţii TAROM au notificat autorităţii trei situaţii privind încălcări de securitate, după cum urmează: prima a reprezentat o eroare operaţională generată de resetare a softului utilizat pentru emiterea facturilor, investigaţia finalizându-se fără aplicarea de măsuri corective, iar a doua a vizat dezvăluirea către presă a unei liste privind pasagerii unui zbor TAROM prin fotografiere cu telefonul mobil a ecranului unei staţii de lucru, fiind afectate 22 de persoane (dintre care un demnitar-ministru).

„Cu privire la acest aspect, conform comunicatului postat pe site-ul ANSPDCP, investigaţia efectuată la TAROM SA s-a finalizat în data de 07.11.2019, iar în urma verificărilor s-a constatat că aceasta a încălcat prevederile art. 32 alin. (4) coroborat cu art. 32 alin. (1) şi alin. (2) din Regulamentul General privind Protecţia Datelor şi a fost sancţionată contravenţional cu amendă în cuantum de 95.194 lei, echivalentul a 20.000 de euro”, se spune în document.

A treia notificare s-a referit la publicitatea itinerariului unor pasageri – persoane publice (demnitari – senatori/deputaţi), precum şi interogări ale unor baze de date, investigaţiile cu privire la acest incident fiind în curs de desfăşurare.

Potrivit documentelor puse la dispoziţie de persoana responsabilă cu protecţia datelor cu caracter personal la nivelul TAROM, cea de a treia notificare de încălcare a securităţii datelor cu caracter personal a fost transmisă electronic către ANSPDCP la data de 22.10.2019 şi a semnalat „apariţia în media a unor informaţii referitoare la divulgarea numelor unor persoane publice care au călătorit pe data de 10 octombrie pe curse interne TAROM”.

„La nivelul ANSPDCP, se află în desfăşurare o investigaţie cu privire la diseminarea/transmiterea de către persoane din cadrul companiei a listelor de pasageri sau a numelor unor pasageri ai zborurilor interne ale TAROM SA, operate în data de 10.10.2019”, se arată în raport.

Au fost respectate regulile de guvernanță ale companiei?

Acţiunea de control desfăşurată de CCPM la Ministerul Transporturilor şi la TAROM a vizat perioada 01.01.2019 – 26.11.2019, iar obiectivele au fost de a verifica respectarea prevederilor legale privind regulile de guvernanţă corporativă la nivelul companiei, precum şi modalitatea de operare a aeronavelor din flota TAROM. De asemenea, s-a analizat modul de îndeplinire de către MT a drepturilor şi obligaţiilor ce decurg din calitatea de acţionar la TAROM.

Printre principalele constatări ale actului de control s-a numărat faptul că la nivelul TAROM, a fost perpetuată situaţia provizoratului în administrarea companiei, aspect care a condus la situaţia ca, în perioada 1 ianuarie 2017 – 31 octombrie 2019, în Consiliul de Administraţie al TAROM să fie numiţi 32 de administratori provizorii. Raportat la această situaţie, autoritatea tutelară, respectiv MT, nu şi-a îndeplinit obligaţiile legale privind declanşarea şi desfăşurarea procedurii de selecţie prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările şi completările ulterioare, fapt ce a condus la o instabilitate managerială, situaţie ce poate afecta performanţele economice ale companiei pe termen mediu şi lung.

De asemenea, în aceeaşi perioadă, conducerea executivă a companiei a fost asigurată de opt directori generali numiţi exclusiv pentru mandate provizorii, fluctuaţia de personal generând o instabilitate în ceea ce priveşte activitatea managerială, care s-a desfăşurat în lipsa unui plan de management aprobat şi asumat care să asigure realizarea indicatorilor de performanţă financiari şi nefinanciari, cu consecinţe directe asupra situaţiei economico-financiare a operatorului aerian.

„Consecinţele negative ale instabilităţii manageriale asupra activităţii companiei au fost evidenţiate şi de Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR) în cadrul activităţilor de supraveghere a conformării operatorului aerian la normele ce reglementează operaţiunile aeriene şi navigabilitatea”, se precizează în raport.

Deşi posturile de membri ai CA al TAROM erau vacante începând cu data de 15.03.2019, demersurile efectuate de Ministerul Transporturilor pentru iniţierea procedurii de selecţie a acestora au fost declanşate după trei luni de la acel moment, în prezent nefiind finalizate, încălcându-se în acest mod prevederile OUG nr. 109/2011 şi ale Hotărârii Guvernului nr. 722/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a unor prevederi din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, potrivit documentului.

La data de 19 iunie 2019, a fost numit în funcţie un director general provizoriu al TAROM, pentru un mandat de patru luni (până la 19.10.2019). La data de 3.10.2019 a fost aprobată prelungirea perioadei de mandat al acestuia începând cu data de 20.10.2019, cu o perioadă de două luni, fără a fi precizate motivele temeinice pentru susţinerea unei astfel de decizii, aşa cum sunt prevăzute la art. 642 (1) din OUG nr. 109/2011, cu modificările şi completările ulterioare.

De asemenea, la data de 15.10.2019, ca urmare a analizei activităţii directorului general provizoriu al TAROM, membrii CA au hotărât revenirea asupra deciziei de prelungire a mandatului şi revocarea acestuia din funcţie, începând cu data de 16.10.2019.

„Având în vedere informaţiile apărute în spaţiul public cu privire la motivele ce au stat la baza revocării din funcţie a directorului general al companiei, precum şi faptul că aceste aspecte fac obiectul unui dosar penal înregistrat la nivelul Secţiei de Combatere a Infracţiunilor Asimilate Infracţiunilor de Corupţie din cadrul DNA, unde se efectuează cercetări, raportul de control a fost înaintat, spre valorificare, unităţii de parchet anterior menţionate”, se menţionează în document.

Nu a fost respectat timpul de odihnă al personalului

În plus, în cadrul activităţii de supraveghere derulate la TAROM de către AACR în cursul anului 2019, au fost identificate neconformităţi referitoare la implementarea cerinţelor privind timpii de muncă şi de odihnă a personalului navigant, implementarea cerinţelor referitoare la sistemul de management al siguranţei şi la transportul aerian de bunuri periculoase.

Totodată, la solicitarea TAROM, AACR a desfăşurat o investigaţie cu privire la „înregistrări din carnetul de zbor al unui pilot” al companiei, în urma căreia a fost avertizat pilotul în cauză cu privire la completarea defectuoasă a carnetului de zbor propriu, a fost emisă o neconformitate de nivel 2 către companie şi a fost sesizată Poliţia Transporturi pentru „un caz de fals în înscrisuri în carnetul de zbor”.

Flota TAROM era constituită, la data de 09.10.2019, dintr-un număr de 25 de aeronave cu o vechime cuprinsă între 1 şi 31 de ani. Reprezentanţii TAROM au concluzionat că imobilizările dese şi prelungite pentru remedierea deficienţelor apărute în operarea aeronavelor de tip Boeing 737-300 şi ATR42/72 au avut un impact negativ atât asupra imaginii companiei, cât mai ales asupra rezultatelor financiare din operarea curselor regulate.

Operatorul naţional aerian a înregistrat pierderi anuale brute în fiecare dintre exerciţiile financiare aferente perioadei 2008 – 2018, dar în primele opt luni ale anului 2019 s-a constatat o uşoară redresare a performanţelor economice. Evoluţia disponibilului TAROM a înregistrat un trend pronunţat descendent începând cu semestrul al doilea al anului 2016 şi până la finele primului trimestru al anului 2019.

„Până la finalizarea verificărilor CCPM, contractul de leasing (Leasing Agreement) care prevedea preluarea noilor aeronave ATR nu a fost încheiat de TAROM SA cu Nordic Aviation Capital Dac, firma de leasing nominalizată în MoU încheiat în data de 21.06.2019. Din informaţiile/documentele puse la dispoziţia CCPM de reprezentanţii TAROM SA, nu a reieşit în ce modalitate a fost selectată firma de leasing Nordic Aviation Capital în vederea derulării operaţiunilor de leasing operaţional şi buy-back, raportat la obligaţiile instituite de prevederile art. 23 din Legea nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat în active corporale şi necorporale, cu modificările şi completările ulterioare. De asemenea, au fost constatate şi alte aspecte care ar putea întruni elementele constitutive ale unor infracţiuni, motiv pentru care actul de control a fost înaintat unităţii de parchet competentă, astfel că datele şi informaţiile care vizează constatarea săvârşirii unor posibile fapte de natură penală nu pot fi comunicate, fiind exceptate de la accesul liber al cetăţenilor, în conformitate cu prevederile 12 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, cu modificările şi completările ulterioare”, informează raportul, potrivit agerpres.

Raportul de control a fost finalizat la data de 05.12.2019 şi transmis către prim-ministru (spre informare), Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor (spre analiză şi valorificare), Curtea de Conturi a României (spre informare), Ministerul Finanţelor Publice (spre analiză şi valorificare), Compania Naţională de Transporturi Aeriene – TAROM (spre valorificare) şi unitatea de parchet competentă.