Evenimente Abonamente Comunicate
CITEŞTE ŞI

Actualitate

Ce au în comun Metro, Carrefour şi falimentarul Mic.ro

Autor: | | 3 Comentarii | 7615 Vizualizari

De ce Carrefour şi Metro, prin definiţie operatori pe spaţii mari, lasă în urmă "hipersuprafeţele" şi virează cu toată viteza către spaţii mai mici şi francize? Răspunsul este aproape. Cât mai aproape.

"Aventura de afaceri pe care o pornim acum are scopul de a distruge retailul modern", a repetat de mai multe ori Dinu Patriciu, în octombrie 2010, cu ocazia lansării magazinelor de proximitate Mic.ro. „Vrem ca oamenii să meargă mai rar la hipermarketuri şi să vină în papuci la magazinele din colţul blocului“, sublinia el atunci. Ambiţia omului de afaceri era să reînvie buticurile postrevoluţionare, înlocuite treptat de super- şi hipermarketuri - care de la jumătatea anilor ’90 încoace au luat peste 50% din piaţa bunurilor de larg consum -, şi să împânzească ţara cu 2.000 de magazine Mic.ro până la sfârşitul lui 2011. (Afacerile estimate erau de cel puţin 1,5 miliarde de euro în retail, mai mult decât vinde în prezent Metro, cel mai mare retailer din ţară în termeni de vânzări şi cel mai vechi jucător din comerţul modern românesc - n.red.). Dar socoteala făcută de Patriciu acum doi ani nu s-a potrivit cu cea de la finele anului trecut: cu o reţea de peste două ori mai mică decât cea estimată iniţial (830 de magazine) şi datorii de circa 160 milioane de euro, Mic.ro a intrat, în februarie 2012, în insolvenţă. Aşa că, încercarea lui Dinu Patriciu de a „distruge“ retailul modern s-a finalizat cu un... mare eşec. Mai mult de-atât, chiar multinaţionalele ocupă acum golul lăsat liber în piaţă de Mic.ro. Concret, nu mai departe de luna trecută, Metro Cash&Carry a lansat un nou concept de magazin pentru micii comercianţi independenţi din comerţul tradiţional, e vorba de franciza „La Doi Paşi“. La prima vedere, e tot un fel de Mic.ro. Şi totuşi, nu seamănă deloc. Spre deosebire de Mic.ro, care avea o distribuţie centralizată şi majoritatea magazinelor erau operate de aceeaşi companie, fiecare proprietar de „La Doi Paşi“ îşi administrează singur magazinul (şi operaţional, şi financiar) şi primeşte doar consiliere din partea gigantului german. Nu există nici obligaţia de aprovizionare exclusiv de la Metro, biletul de intrare în această „reţea naţională de comerţ“, după cum se exprimă Marc Carena, directorul departamentului Management Clienţi al Metro, fiind rebranduirea şi remodelarea spaţiului de vânzare după un layout strandard de magazin. Şi sunt deja 150 de magazine „La Doi Paşi“ deschise, plus încă pe atâtea în curs de amenajare; numărul de mici antreprenori care au semnat contractul de franciză cu Metro trece de 300. La vremuri noi, formate noi Cum magazinele de tip cash&carry (angro), care teoretic se adresează exclusiv micilor comercianţi, hotelierilor sau restaurantelor, au pierdut cel mai mult teren în ultimii trei ani, nu doar în ceea ce priveşte cota de piaţă, ci şi vânzările, nemţii de la Metro caută să-şi crească aria de acoperire cu noi formate. Înainte de proiectul „La Doi Paşi“, Metro a lansat Metro Punct (2.000 mp), un format de dimensiuni medii. Exemplul Metro nu e singular; primul pas spre francize l-a făcut un alt „cel mai“ - Carrefour, cel mai mare operator de hipermarketuri -, care, în octombrie 2011, a intrat pe piaţa bucureşteană a magazinelor de proximitate prin Carrefour Express Angst, deschis în parteneriat cu grupul local Angst. De menţionat că francezii operează şi ei tot trei concepte diferite de magazin – hipermarketuri (25), supermarketuri (52) şi magazine de proximitate/francize (5). Mai nou, şi reţeaua de 115 magazine Profi s-a relansat din discounter - cum era poziţionată când a fost cumpărată în urmă cu trei ani de fondul de investiţii Enterprise Investors -, în reţea de magazine de proximitate. Iar din urma vin şi francezii de la Auchan, care tocmai au anunţat că pregătesc intrarea pe un nou format – de mini-hipermarketuri. Până la sfârşitul acestui an vor fi deschise două Auchan City (5.000 mp). De ce aceste replieri? Esti­mările din vremurile bune ale retailului vorbeau despre faptul că marile reţele şi-ar putea încetini ritmul de investiţii în noi hiperlocaţii abia prin 2012. Criza avea să însemne însă şi stoparea bruscă a creşterilor din retail. Şi cum să te mai extinzi atunci, dacă nu printr-un nou concept de magazine, adaptat noilor condiţii şi obiceiuri de consum? „De întâmplat s-ar fi întâmplat oricum, dar mai târziu“, explică Mihai Pop, partener la casa de investiţii Osprey Partners, care crede că orice lanţ important de retail ar trebui să aibă „măcar trei concepte diferite de magazine“, adresate unor segmente specifice de consumatori. Asta înseamnă, înainte de toate, economie de timp şi bani. Timp mai puţin pierdut pe drum şi mai puţine tentaţii, traduse în bani cheltuiţi, printre rafturi.

Pagina 1 din 2
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Printeaza

Alte articole

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

EVZ

Doctorul Zilei

Cancan

Animal Zoo

EVZ Monden

DCNews

Stirile Kanal D

AutoBild

Economica.net

Agrointeligenta

StiriDiaspora.ro

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.