O vorbă celebră spune că nu orice se poate cumpăra cu bani. Spre exemplu, oamenii cu foarte mulţi bani din România pot să-şi cumpere cele mai scumpe maşini, însă nu toţi pot să-şi încheie şi o asigurare Casco pentru acestea. Pentru că asigurătorii pun mai mult preţ de comportamentul clientului decât pe maşina în sine.
Totuşi, chiar dacă anumiţi clienţi ar avea un comportament adecvat, ar putea ajunge să fie refuzaţi de asigurători sau să li se perceapă prime consistente, mai mari decât dacă şi-ar asigura maşina în străinătate. În general, asigurătorii preferă să preia riscurile clienţilor care mai au deja poliţe corporate încheiate cu ei.
Cunoscutul om de afaceri Viorel Cataramă, deţinătorul unui Ferrari Scaglieti şi al unui Maybach, este printre cei acceptaţi de asigurători în condiţiile mai înainte enunţate. „Am Casco pentru aceste maşini, poliţele fiind încheiate în România, la Omniasig. Nu ştiu detaliile despre aceste poliţe, dar probabil cotaţiile sunt destul de bune, întrucât am toate fabricile, tot patrimoniul, în asigurare la această societate. Cu Ferarri nu am avut vreun eveniment, iar cu Maybach-ul am avut un singur eveniment acum câţiva ani”, a spus Viorel Cataramă.

Sunt oameni de afaceri care consideră că asigurările sunt mai costisitoare decât dacă şi-ar administra maşinile singuri. Aşa este şi cazul lui Ionuţ Negoiţă, proprietarul RIN Grand Hotel şi posesorul unui superb Morgan. „De câţiva ani am o filosofie prin care nu mai fac asigurare la maşini. Făcând nişte calcule, am constatat că pot ieşi mult mai ieftin dacă mi le administrez singur. Administrând intern toată flota, inclusiv maşinile scumpe, costurile cu despăgubirile care ar fi fost acoperite de Casco s-au situat în ultimii ani la 20%-25% din cât m-ar fi costat primele de asigurare. Am ieşit de patru-cinci ori mai ieftin“, ne-a declarat Negoiţă.

Cum abordează piaţa asigurătorii locali
Abordarea acestui segment special de clienţi, cei cu maşini foarte scumpe, reiese cel mai bine din explicaţiile reprezentanţilor Generali, care declară că primesc în asigurare doar clienţii care au încheiate cu ei şi asigurări Corporate.
„Asigurarea unor astfel de vehicule necesită o atenţie specială din partea unui asigurător, din cauza acumulării mari de risc pe care o reprezintă. La Generali România, în principiu, cine doreşte să asigure un astfel de risc trebuie să aiba deja încheiate la Generali şi alte asigurări Corporate (pentru firma la care este proprietar /coproprietar)”, spune Radu Ionescu, şef serviciu auto în companie.
Asigurările pentru vehicule de astfel de valori se ofertează şi se încheie exclusiv cu acordul Direcţiei Centrale a companiei (care are sediul în Bucureşti).  Preţul, dar şi alte elemente ale asigurării, cum ar fi:  franşiza, procentajul neacoperit în caz de daună totală depind mult de profilul solicitantului (proprietarul maşinii), mai mult decât de vehicul în sine.

Preţ în funcţie de prieteni şi duşmani
„Profilul“ nu se referă atât la vârsta, experienţa în conducere, etc., ca de obicei, cât de cine este persoana, cu ce se ocupă, ce prieteni are şi ce duşmani.
Pe baza acestui profil extrem de selectiv, cei de la Generali spun că ajung să accepte circa două cereri din zece. Pentru cei care ajung să fie acceptaţi, Generali percepe prime de asigurare cuprinse între 5,5% şi 10% din suma asigurată, iar franşiza poate varia corespunzător.
Spre exemplu, pentru un Ferrari 458 Italia nou, care are un preţ de circa 250.000 euro, prima de asigurare variază între 13.750 euro şi 17.500 euro, iar franşiza poate varia între 5.000 şi 3.000 euro. De asemenea, pentru un Mercedes Benz S600L nou, al cărui preţ este de circa 160.000 euro, prima anuală percepută de Generali variază între 7.300 şi 10.500 euro, iar franşiza la daune parţiale este de 1.500-500 euro. Pentru un Porsche Panamera nou, care costă 115.000 euro, prima anuală de asigurare este de 6.300-7.500 euro, cu franşiză de 800-500 euro.
În toate cele trei cazuri, procentajul neacoperit în caz de daună totală este de minimum 10% din suma asigurată. Totodată, Generali spune că pentru variantele de carosare cabrio greu acceptă primirea în asigurare.
Apropo de anturaj, un solist, care acum ceva vreme cânta despre „prieteni şi duşmani“ şi care şi-a cumpărat recent un superb Ferrari, se pare că nu a găsit deschidere pe piaţă pentru a-şi asigura maşina.

O asigurare exclusivistă atacă în forţă piaţa
Ce fac însă oamenii cu bani, cu un comportament responsabil, care vor să-şi asigure doar super-maşina abia cumpărată? Identificând acest segment insuficient exploatat de asigurătorii locali, un broker din România s-a bătut să vină pe piaţă cu un produs exclusivist de asigurare Casco, la preţuri aproape fără concurenţă, care sunt în general cu 25%-50% mai mici decât cele practicate acum pe piaţă.
„În construirea produsului nostru, am luat în considerare faptul că în foarte multe cazuri clienţii primeau răspunsuri tardive, iar asigurătorii manifestau o reţinere în preluarea unor asemenea riscuri, întrucât aveau nevoie de aprobări multiple şi se ajungea până la refuzuri“, spune Mihai Căpraru, corporate manager la Otto Broker.
Cheia produsului este că el se adresează elitei oamenilor de afaceri, bancherilor şi celor cu profesii liberale, persoane cu un comportament responsabil, pentru care astfel riscurile sunt semnificativ mai mici decât pentru şoferii obişnuiţi. Cu un astfel de profil respectabil, cei de la Otto Broker au găsit deschidere pentru reasigurare la gigantul britanic Lloyd’s, iar aşa a luat naştere produsul exclusivist Casco VIP, cu care au venit pe piaţa locală, încheind un parteneriat de distribuire cu Certasig.
Pe lângă cotaţiile de primă extrem de competitive, care coboară şi sub 5% din suma asigurată (vezi tabel), produsul oferă o asigurare extinsă pe tot teritoriul Uniunii Europene şi al Turciei, precum şi o serie de servicii conexe din categoria VIP. Se includ aici constatarea daunei oriunde în Europa şi Turcia, în termen de maximum 24 de ore, de către un constatator independent, asistenţă rutieră (tractare) oriunde pe raza asigurării, oferire maşină de lux până la soluţionarea daunei, cazare hotel în afara României în limita a 1.000 euro/eveniment/an de asigurare, plata dosarului de daună în maximum zece zile etc.
Unul dintre viitorii clienţi pentru produsul Casco VIP ar putea fi chiar omul de afaceri Ahmad Jabri Tabrizi din Timişoara, proprietarul a trei tipuri de Porsche – Cayenne GTS, Cayman şi Carrera decapotabil. El tocmai şi-a înnoit poliţa Casco pentru Porsche Cayenne GTS, cu suma asigurată de 125.000 euro, pentru care cei de la BCR Asigurări i-au oferit o cotaţie între 7% şi 8%.
Ahmad Jabri Tabrizi: "Recent mi-am înnoit poliţa Casco pentru Porsche Cayenne GTS, pentru care cotaţia a fost de 7%-8% din suma asigurată. O cotaţie sub 5%, cum are Casco VIP, este foarte bună".

Ionuț Negoiță: "Administrând intern toată flota, costurile cu despăgubirile care ar fi fost acoperite de Casco s-au situat la 20-25% din cât ar fi costat primele de asigurare."
Viorel Cataramă: "Am asigurare Casco, pentru maşinile mele de referinţă, la Omniasig, probabil la cotaţii bune, întrucât am toate fabricile, tot patrimoniul asigurat la ei."