UNTRR a făcut o radiografie a problemelor actuale ale transporatorilor rutieri de marfă marfă, internațional, UE și național după orima jumătate a acestui an. Oficialii UNTRR au ridicat mai multe dificultăți ale transportatorilor, printre care cea legată de autorizații, controlul acestora la frontieră și în trafic pentru operatorii de transport străini, eliminarea supraaccizei și criza șoferilor. Capital vă prezintă cateva probleme prezentate de UNTRR.

Problematica Transport internațional, autorizații, acord bilateral Ro-China

Evoluțiile geopolitice recente au un impact direct asupra transportatorilor rutieri români, în special impactul situației politice din Rusia și Turcia asupra transporturilor în regiunea eurasiatică, dar și criza refugiaților care creează probleme atât în UE, cât și afara granițelor sale. De asemenea, votul cetățenilor din Marea Britanie de a părăsi Uniunea Europeană va avea mai multe efecte politice, economice și sociale, inclusiv și în mod inevitabil, implicații în transportul rutier internațional cum ar putea fi reintroducerea controlului vamal și a acordurilor de facilitare de tranzit, TVA-ul transfrontalier, accesul pe piață, accesul la profesie, precum și a standardelor de formare și de recunoaștere. Operatorii de transport pot fi afectați de asemenea negativ prin prisma situațiilor de securitate suplimentare cum ar fi migrația clandestină și cerințele de verificare a identității operatorilor de transport persoane.

Problematica autorizațiilor CEMT

Deși Forumul Internațional al Transporturilor – ITF distribuie autorizațiile CEMT către Ministerul Transporturilor în luna august a fiecărui an, menționăm că în anii precedenți, transportatorii români au intrat în posesia autorizațiilor CEMT după mijlocul lunii decembrie sau chiar în anul următor – situație unică în 25 de ani în 2013 spre 2014, când transportatorii români au pierdut contracte de transport internaționale în favoarea altor transportatori din alte țări care au distribuit CEMT la timp. UNTRR a solicitat Ministerului Transporturilor publicarea Normelor metodologice privind repartizarea și utilizarea autorizațiilor CEMT pentru transportul rutier internațional de mărfuri în luna septembrie a fiecărui an și repartizarea autorizațiilor CEMT până cel mai târziu la data de 15 decembrie a fiecărui an, având în vedere importanța acestor autorizații CEMT pentru activitatea transportatorilor rutieri români.
O altă problemă semnalată de UNTRR autorităților române este legată de protejarea transportatorilor români față de tratamentul abuziv al autorităților turce privind CEMT și aplicarea de către autoritățile române a unui tratament reciproc cu privire la CEMT transportatorilor turci, similar cu cel aplicat de autoritățile din Turcia transportatorilor români.

Problematica autorizațiilor de transport rutier interanțional de marfă

În acest moment atribuirea autorizațiilor a devenit foarte greoaie și nu există decât o treaptă de sancționare (9.000-12.000 lei). Un operator de transport care predă cu întârziere o autorizație utilizată primește aceeași amendă ca un operator de transport care returnează o autorizație neutilizată. Având în vedere rutele noi pe care au început să efectueze transporturi operatorii din Romania (Kazahstan, Uzbekistan, Turkmenistan) aceste 15 zile sunt insuficiente. De asemenea sunt anumite autorizații care se utilizează doar într-o proporție foarte mică și an de an rămân pe stoc (autorizații tranzit TURCIA).
În acest context, UNTRR solicită modificarea HOTĂRÂRII NR. 1173 din 2 octombrie 2003 privind Atribuirea electronică și distribuirea autorizațiilor de transport rutier internațional de marfă pentru a răspunde mai bine condițiilor actuale de efectuare a transporturilor rutiere internaționale de marfă, respectiv pentru a se stabili:

-O modalitate eficientă de alocare a autorizațiilor către operatorii de transport, astfel încât acestea să fie disponibile la momentul în care un transportator are nevoie pentru onorarea unui contract.
-Suficiența şi disponibilitatea autorizațiilor de transport vor elimina, în mod firesc, problema creării de stocuri la operatorii de transport.
-Eliminarea amenzilor excesive aplicate de ISCTR pentru returnarea cu întârziere a unei autorizații de transport din cauze legate de situații externe, independente de transportator. De asemenea, transportatorii care întârzie să predea o autorizaţie de transport trebuie să fie întâi somați să predea această autorizație într-un termen rezonabil și după depășirea acestui termen autoritățile de control să dispună măsuri de sancționare, care însă trebuie să fie proporţionale cu gravitatea faptei comise şi în concordanță cu prevederile ORDONANŢEI nr. 2 din 12 iulie 2001 privind regimul juridic al contravenţiilor.

Controlul autorizațiilor la frontieră și în trafic pentru operatorii de transport străini

La acest moment, activitatea transportatorilor români este puternic perturbată de comportamentul fraudulos al unor transportatori străini (turci), nesancţionat de autorităţile române (de exemplu, neexistând prevederi specifice în legislația românească, inspectorii ISCTR nu pot sancționa transportatorii străini care   utilizează   autorizații de   transport   necompletate și neștampilate), ajungându-se la situaţia ca transportatorii români să fie discriminaţi în propria lor ţară. În acest context, UNTRR solicită întărirea controlului autorizațiilor utilizate de transportatorii străini atât la frontiere prin CNADNR cât și pe întreg teritoriul României prin ISCTR. Încheierea unui acord bilateral România-China privind transportul rutier internațional de mărfuri, în perspectiva aderării Chinei la Convenția Tir, pentru valorificarea oportunității economice deosebite pentru transportatorii români. Conform informațiilor primite de asociația noastră de la IRU – Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere, este foarte probabil  ca în următoarea perioadă,  China să semneze aderarea la Convenția TIR ceea ce ar putea conduce la o creștere semnificativă a fluxului de mărfuri din China. Aderarea Chinei la Convenția TIR creează oportunități mari pentru dezvoltarea în continuare a operațiunilor de transport TIR între China și Europa, prin Asia Centrală. Mai mult, 6 din țările vecine Chinei au implementat deja sistemul TIR, inclusiv Rusia și Kazahstan, care sunt utilizatori mari de sistem. În acest context, UNTRR a solicitat MT să înceapă demersurile privind realizarea unui acord bilateral referitor la transportul rutier internațional de mărfuri între România și China, în cel mai scurt timp posibil, care să permită transportatorilor români valorificarea oportunității economice deosebite reprezentată de aderarea Chinei la convenția TIR.

Problematica transport rutier național: RCA, supracciza, criza șoferilor, diurna, infrastructura rutieră

Reducerea primei de asigurare RCA, cara a crescut nuejustificat, ajungând la un nivel insuportabil pentru transportatorii români
UNTRR și-a exprimat în numeroase rânduri nemulțumirea față de creșterea continuă a tarifelor asigurărilor în industria transporturilor, solicitând autorităților române încă din anul 2008 să întreprindă măsuri concrete de protecție a consumatorilor. Avand in vedere cresterile de peste 300% ale primei RCA in sectorul transporturilor rutiere din ultimii ani, si faptul ca nicio componentă a activității de transport rutier nu a crescut cu peste 300% – nici volumul, nici marja, nici profitul – nimic care să permită absorbirea unor astfel de costuri!!!
Incepand cu anul 2014, UNTRR a realizat numeroase demersuri la autoritatile nationale si europene, semnaland colapsul iminent al sistemului RCA/Carte verde din România si solicitand actiuni imediate pentru solutionarea acestei situatii.

Desi ASF a invitat UNTRR si celelalte asociatii ale transportatorilor la intalniri cu privire la RCA, iar UNTRR alaturi de celelalte asociatii ale transportatorilor au transmis ASF 12 propuneri care sa fie incluse in proiectul de lege RCA, conducerea ASF a ignorat 80% din propunerile convenite cu transportatorii  in actualul proiect de lege RCA transmis de către ASF în Parlament anul aceasta.
In forma sa actuala, proiectul de lege RCA nu soluționează cea mai importantă problemă care a generat protestele transportatorilor și a condus la demararea discuțiilor cu Autoritatea de Supraveghere Financiară – respectiv stabilirea unui sistem de control al tarifelor de primă RCA, pe elemente de cost fundamentate, general acceptate de asigurători, asigurați și ASF.
UNTRR respinge noul proiect de lege RCA deoarece nu conduce la o reducere a prețurilor pe segmentul RCA, fiind redactat doar în interesul companiilor de asigurãri. UNTRR sustine urmatoarele masuri pentru reducerea primei RCA:
Creșterea gradului de cuprindere în asigurarea RCA a tuturor autovehiculelor s-ar putea realiza prin verificarea polițelor RCA cu ajutorul camerelor de supraveghere CNADNR – numerele de înmatriculare citite de aceste camere se vor exporta periodic cãtre ASF, unde se vor compara cu baza de date existentã și va presupune sancționarea celor care nu au asigurare. Consideram ca daca toate autovehiculele din România ar fi asigurate RCA, prima medie pentru vehiculele comerciale ar scade la 1.100 de euro, în timp ce prima medie pentru autoturisme s-ar reduce la 95 de euro.

Eliminarea supraaccizei la motorină

În prezent operatorii de transport români se confruntă în continuare cu probleme deosebite legate de recuperarea sumelor care reprezintă diferența dintre nivelul standard al accizelor și nivelul accizelor diferențiat, prevăzute la art. 176 alin. (6) din Codul fiscal, pentru motorina utilizată drept combustibil.
Îngrijorarea noastră maximă este legată de abordarea falsă prezentată către publicul larg: deși în conformitate cu HG 537/2014 modificată și completată pentru anul 2016 bugetul estimat a fost de 643,2 milioane de lei (144,1 milioane de euro) prin LEGEA nr. 339/2015 a bugetului de stat pe anul 2016 se alocă doar 100 milioane lei. Însă Ministerul Finanțelor Publice a considerat că această sumă este foarte mare și la rectificarea bugetară a acordat un buget de doar 10 milioane de lei.
UNTRR a primit mai multe exemple de cereri de rambursare acciză procesate de ARR, transmise de două ori la Ministerul Finanțelor, iar cererile nu au fost plătite nici până în luna iunie 2016, deși au fost aprobate de două ori de ARR în al patrulea trimestru din 2015 și în primul trimestru din 2016 din lipsă de fonduri. În 2016
Din bugetul estimat inițial de 643,2 milioane lei, cf.  HG 537/2014 de, au fost plătite doar 232 cereri de rambursare în valoare totală de 6.273.424 lei, reprezentând doar 0,97 % din suma estimată.

Criza șoferilor pe piața de transport

Criza acută de șoferi profesioniști afectează competitivitatea transportatorilor români și trebuie tratată ca o prioritate națională. Cererea de forță de muncă calificată în transporturile rutiere internaționale este tot mai prezentă în România și în UE. Transportatorii rutieri – companii multinaționale ca și companii cu capital românesc se confruntă cu lipsa de șoferi profesioniști, având camioane care nu pot fi operate pentru că nu sunt șoferi disponibili pe piață. Transportatorii români au nevoie de soluții europene urgente și eficiente la această criză acută de șoferi profesioniști, pentru ca industria românească de transport rutier să poată continua să opereze în parametri buni.