Pe fondul creşterii cererii, magazinele cu branduri high end pentru cei mici încep să-şi facă simţită prezenţa pe piaţa romånească. Clienţii vizaţi sunt copiii oamenilor de afaceri şi cei ai top managerilor.

Galeria comercială Grand Avenue din cadrul hotelului Marriott găzduieşte, încă de la inaugurarea sa din 2000, magazinul „Bambino & Bambina“. De aici pot fi cumpărate produse pentru copii provenind de la celebre case de modă italiene: Roberto Cavalli, Gianfranco Ferre, Laura Biagiotti sau La Perla. „Preţurile nu sunt deloc mici, însă articolele sunt de calitate foarte bună, sunt alese personal de mine din Italia şi sunt destinate unui public peste medie. Majoritatea sunt bucureşteni, dar avem şi clienţi din provincie sau din råndul oaspeţilor străini ai hotelului“, spune patroana locaţiei, Bindileu Mariana Ragazzi. Deşi nu vrea să dezvăluie nume, aceasta afirmă că printre clienţii fideli se află personaje importante din lumea afacerilor.
Mariana Ragazzi mai arată că, în ciuda preţurilor care deseori  ating sute de euro, afacerea nu este una foarte profitabilă. „Se blochează mult capital, vånzările sunt lente, iar traficul din Marriott este destul de redus. Am încercat să înfiinţăm un magazin şi într-un mall, dar nu am reuşit deocamdată să prindem un loc liber“, explică ea.

Cărucioare şi triciclete de la Pierre Cardin

114-15464-20_kid_27.jpgÎntr-un mall din Bucureşti sau Iaşi încearcă să se extindă şi Steso Group, care deţine în Capitală magazinul „Kariok“ din Ştirbei Vodă 158-160. Aici se vor vinde în curånd, pe långă articole ale unor mărci occidentale (Kanz, Lief! sau Richter), diverse produse Pierre Cardin – cărucioare, triciclete sau ţarcuri. „Acestea din urmă vor costa între 100 şi 500 de euro. Din cåte am observat pånă în prezent, cam jumătate din cumpărători sunt părinţi, restul fiind în căutare de cadouri pentru bebeluşi“, arată acţionarul principal, Steluţa Bîgu. După o investiţie iniţială de 60.000 de euro, aceasta se aşteaptă la o cifră de afaceri de 200.000 de euro pentru primul an de activitate.

O afacere care a sesizat că nevoia de produse de bună calitate, unicat sau de serie mică, este valabilă la orice vårstă este şi „Nina Balerina“. Aparţinånd designerului vestimentar Nina Cosac, atelierul bucureştean este specializat în crearea de haine pe care copiii să le poarte la ocazii speciale (de la serbări la botezuri ori nunţi).

„Piaţa autohtonă este pregătită pentru produse «luxury branded» pentru copii. Sunt numeroase exemple de familii din Romånia care folosesc pentru copiii lor doar îmbrăcăminte sau încălţăminte de firmă, pe care le achiziţionează de la Milano, Paris, Londra sau Budapesta“, afirmă Oliver Petcu, managing partner al agenţiei de consultanţă specializată în produse de lux CPP Management Consultants Ltd.

Alţii ar putea să fie, totuşi, de altă părere. Cei de la Elmec (care distribuie în Romånia, printre altele, mărcile Nike, Miss Sixty, Dockers, Converse sau Camper) au încercat să våndă produse pentru copii de la Calvin Klein sau Ralph Lauren.

Cererea există, oferta se lasă aşteptată

Se pare că romånii nu s-au arătat prea interesaţi (poate şi în lipsa unei strategii eficiente de marketing), astfel încåt firma a decis să păstreze doar liniile pentru adulţi ale celor două branduri. Mai mult, hainele pentru fetiţe de la Mona Lisa, comercializate încă într-unul din magazinele multi-brand ale Elmec, vor fi şi ele retrase de pe piaţă tot din raţiuni de vånzări insuficiente. Unele dintre cele mai importante magazine de lux din Romånia („Mengotti“ şi „Victoria 46“, ambele din Bucureşti), care distribuie, printre altele, produse Prada, Fendi, Dolce & Gabbana, Armani, Dior, Versace sau Yves St. Laurent, nu au inclus încă în ofertă colecţiile pentru copii.

Ceea ce, pånă la urmă, ar putea fi o eroare de marketing. „Brandurile care au cea mai mare cautare în råndul romånilor cu foarte mulţi bani sunt Baby Dior, D&G Junior, Ferre Kids sau Armani Junior“, afirmă Oliver Petcu. El spune că, totuşi, de cele mai multe ori, colecţiile baby sau kid sunt licenţiate către producători specializaţi, la fel ca şi ochelarii de soare sau lenjeria intimă şi nu sunt de obicei incluse în pachetul de francizare, făcånd obiectul unui contract separat. Asta pentru că, în general, „este nevoie de un spaţiu dedicat şi de un customer service special pentru acest gen de colecţii, mai ales că este vorba de produse care, în unele cazuri, au acelaşi preţ ca şi cele pentru adulţi – chiar şi 1.000 de euro“, mai spune Petcu. 

CUM E LA VECINI

În alte capitale din centrul şi estul continentului, cum ar fi Kiev sau Budapesta, vånzarea produselor de lux pentru copii are succes în magazine dedicate, în care se comercializează şi jucării de lux. Unităţile respective sunt în general amplasate stradal şi nu în malluri şi sunt multibrand (oferă articole aparţinånd mai multor mărci). Investiţia într-un astfel de magazin stradal, cu o suprafaţă medie de 100 de metri pătraţi şi reprezentånd patru branduri de renume, poate ajunge la 300.000 de euro. Ar putea fi o explicaţie a faptului că oamenii de afaceri romåni s-au cam ferit pånă în prezent de astfel de concepte.