‘Din punctul meu de vedere, rămân la ideea ca diferenţa de bani pentru taxa auto să se dea înapoi, să se reducă valoarea taxei cu 20 – 30% plus ca plata taxei să se facă la prima înmatriculare şi pentru maşinile intrate în circulaţie înainte de anul 2007. O altă idee a mea este introducerea unei taxe de poluare pentru toată lumea. Este o variantă de viitor’, a menţionat Borbely.

Referitor la situaţia actuală a taxei auto, oficialul a spus că acordul ministerelor implicate este obţinut, iar după o ultimă discuţie cu primul ministru, Emil Boc, proiectul de lege va intra în şedinţa de Guvern.

‘Avem finalizat proiectul de lege şi avem avizul ministerelor. Urmează să avem o discuţie finală cu premierul, după care vom intra în şedinţă de Guvern. În 2010, au fost 110.000 de maşini noi cumpărate în România şi 230.000 de maşini second-hand, dintre acestea 41% fiind mai vechi de zece ani. În aceste condiţii, statul român nu putea să-şi permită să nu reacţioneze la acest lucru. Aşa încât, cine aduce o maşină în ţară mai veche de zece ani, trebuie să plătească o taxă mai mare’, a explicat Borbely.

Proiectul de lege privind modificarea taxei auto, postat pe site-ul MMP, prevede introducerea unei metode de calcul care să permită taxarea corectă şi reală a poluatorilor, bazată pe cantitatea de emisii cu impact asupra mediului produsă de aceştia, ajungându-se astfel la reducere a taxei cu circa 30% faţă de situaţia actuală.

Totodată, posesorii de autovehicule echipate cu motor diesel, prevăzute cu filtru de particule, vor plăti o taxă auto cu 25% mai mică, dacă, în prealabil, prezența filtrului a fost confirmată de Regia Autonomă ”Registrul Auto Român” (RAR).

Pe de altă parte, pentru maşinile înscrise în România înainte de anul 2007 va trebui plătită o taxă auto cu ocazia primei tranzacţii, singurele autovehicule scutite de la plată fiind cele încadrate în categoria istorice sau cele acordate instituţiilor publice de către guverne străine sau organizaţii internaţionale şi organisme nonprofit sau de caritate, se precizează în Proiectul de lege

Potrivit documentului, atunci când persoana care solicită înmatricularea sau transcrierea dreptului de proprietate asupra autovehiculului nu poate face dovada datei primei înmatriculări a autovehiculului, taxa se calculează în funcţie de anul fabricaţiei.

Totodată, taxa nu se plăteşte atunci când autovehiculele sunt încadrate în categoria vehiculelor istorice, sunt acordate instituţiilor de învăţământ, sănătate şi cultură, ministerelor, altor organe ale administraţiei publice, structurilor patronale şi sindicale reprezentative la nivel naţional, asociaţiilor şi fundaţiilor de utilitate publică, de către guverne străine, organisme internaţionale şi organizaţii nonprofit şi de caritate, prin donaţii sau finanţate direct din împrumuturi nerambursabile, precum şi din programe de cooperare ştiinţifică şi tehnică sau confiscate ori intrate potrivit legii în proprietatea privată a statului şi acordate cu titlu gratuit în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

În categoria scutirilor intră şi autovehiculele destinate competiţiilor sportive.

Taxa auto aplicabilă şi maşinilor înscrise în ţară înainte de 1 ianuarie 2007 se calculează în funcţie de emisiile de CO2, cilindre şi norma de poluare.

Pe de altă parte, la capitolul restituirii diferenţei de taxă deja achitată, se arată faptul că pot solicita acest lucru cei care au plătit taxa auto mai mare între iulie 2008 şi momentul actual.

În urmă cu aproape trei luni, Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a decis că taxa pe poluare instituită prin reglementarea română şi care se aplică vehiculelor la prima înmatriculare, contravine dreptului comunitar.
SURSA: Agerpres