denumirea de PET este deja binecunoscut romanilor. Dar de fapt, de unde a aparut acest PET? La ince-put a fost utilizat ca ambalaj de catre fabricile de medicamente. A fost apoi folosit de firmele producatoare de bauturi racoritoare si apa minerala. Aceasta dezvoltare a ambalajelor tip PET se datoreaza avantajelor pe care le ofera, comparativ cu butelia clasica de sticla. Printre aceste avantaje enumeram: incasabil, dop cu filet, greutate mai mica si nu in ultimul rand faptul ca este ambalaj de unica folosinta.
Datorita acestor avantaje s-a ajuns ca pe anumite piete si canale de vanzare, ambalajele tip PET sa inlocuiasca practic sticla clasica din sticla. De exemplu, in prezent la noi uleiul comestibil este comercializat aproape exclusiv in ambalaje PET, preferat sticlelor clasice confectionate din sticla.
Bineinteles ca avantajele utilizarii acestor sticle din plastic nu i-au lasat indiferenti pe producatorii de bere. Insa atunci cand s-a incercat imbutelierea berii in sticle PET au avut surpriza neplacuta sa constate ca berea, o bautura vie, asemenea vinului, isi pierde rapid calitatile.
Cercetarile efectuate au demonstrat ca structura peretilor recipientelor din PET permitea, pe de o parte, iesirea bioxidului de carbon, iar pe de alta parte contactul berii cu oxigenul din atmosfera. Rezultatul era ca dupa 2 – 3 saptamani, berea devenea plata (pierdea bioxidul de carbon) se tulbura si isi altera gustul (procesul de oxidare, datorat contactului cu oxigenul din aer).
Solutia cea mai avantajoasa si mai la indemana a constat in ingrosarea peretilor sticlelor de PET, proportional cu volumul recipientului. In aceasta forma, comercializarea berii a castigat teren la noi. In Romania, imbutelierea berii in sticle PET s-a facut prima data in anul 1999. De atunci cantitatile imbuteliate in aceste conditii au crescut spectaculos. In 2000 se atinsese deja 3,8% din productia totala, pentru ca in acest an sa se estimeze ca 13% din cantitatea totala de bere comercializata sa fie imbuteliata in sticle PET. Din nefericire, acest tip de ambalaj a fost asociat cu berile ieftine, de slaba calitate. Totodata, ultimii ani au marcat o structurare masiva a pietei autohtone de bere fiind lansate noi marci: premium, populare si beri ieftine. Cu toate aceasta, PET-ul a continuat sa castige teren, incet dar sigur. Specificul canalelor de distributie, puterea scazuta de cumparare si avantajele certe ale ambalajului au condus la cresterea cererii din partea consumatorilor.
Interbrew este compania care a sesizat aceasta oportunitate si tendinta a pietei. Astfel in luna iunie a acestui an, a revolutionat practic segmentul de piata al berilor imbuteliate in ambalaj de plastic, lansand Bergenbier Q-Pack. Conform declaratiilor companiei, Q-Pack reprezinta varianta cea mai buna de ambalaj de tip PET, cel mai apropiat de ambalajul clasic de sticla, ceea ce permite conservarea gustului si prospetimii berii un timp mai indelungat.
Tehnologia Q-Pack, care este unica si pentru care compania detine exclusivitate, constituie prima solutie eficienta din Romania, ce permite pastrarea berii in conditii optime o perioada de timp mult mai lunga. Secretul acestei sticle de PET consta in tehnologia speciala de fabricatie, care permite obtinerea unui grad ridicat de etanseitate a peretilor. Tehnologia se bazeaza pe principiul dublei bariere: bariera exterioara impiedica patrunderea oxigenului din aer in interiorul sticlei, iar bariera interioara opreste pierderile de bioxid de carbon.
Ceea ce diferentiaza tehnologia Q-PET de celelalte sticle de plastic este usor de observat. Daca berea imbuteliata in sticle PET obisnuite, are un termen de garantie de maxmum trei saptamani, Q-Pack, lansata de Bergenbier asigura o calitate constanta a berii pentru cel putin trei luni (aceeasi calitate ca si la ambalajul de sticla). In plus sticla este mult mai usoara, nereturnabila si nu se sparge, iar capacitatea este de un litru. Aceste caracteristici o fac usor de transportat, ideala mai ales pentru picnicuri si iesiri la iarba verde.
Intr-o piata in care un procent important dintre bauturii de bere s-au orientat din ce in ce mai mult catre ambalajele tip PET in ultimii ani, noul Q-Pack are toate sansele sa se impuna ca leader.