Din anul 2000, peste 12.000 de oameni şi-au pierdut viaţa pe drumurile din România. Statisticile privind siguranţa rutieră indică un risc de deces de 11 decese la 100.000 de locuitori. Riscul în ceea ce priveşte numărul de decese la un miliard de km parcursi este de 6,8 pana la de 7 ori mai mare decât in Marea Britanie.

Atât viteza excesivă cat şi traficul mixt (de exemplu, căruţele trase de cai combinate cu motorete şi automobile moderne) contribuie la numărul de accidente rutiere, decese şi răniri. Situaţia este deosebit de gravă mai ales noaptea, când vizibilitatea este redusă, iar căruţele sau vehiculele nesemnalizate corespunzator sunt dificil de văzut. Un alt aspect de interes primar este reprezentat de drumurile naţionale care trec prin sate (sate liniare). Semnele de încetinire a traficului si trecerile pietonale sunt rare şi, în unele sate mici, acestea lipsesc în totalitate.

Pe timp de iarnă, toate aceste riscuri se multiplică din cauza înăspririi condiţiilor de drum, iar majoritatea accidentelor rutiere din timpul iernii se petrec din cauza neadaptării vehiculului, respectiv a anvelopelor la un drum de iarnă care poate fi umed, cu zăpadă sau gheaţă.
Ce trebuie să ştii despre anvelopele de iarnă
•    Anvelopa de iarnă reprezintă singurul contact al vehiculului cu solul. Aceasta suprafaţă de contact nu este mai mare decât o palmă. Deoarece anvelopele reprezintă singura suprafaţă de contact cu solul acoperit cu gheaţă şi zăpadă, alegeţi pentru vehiculul dvs. cele mai potrivite anvelope de iarnă.   

•    Flexibilitate chiar şi atunci când temperaturile scad. Anvelopele de iarnă conţin un amestec de cauciuc cu silica care menţine flexibilitatea anvelopei în timpul iernii. Este important ca atunci când temperaturile scad, anvelopele să rămână flexibile, astfel reducând semnificativ distanţa de frânare şi sporind aderenţa.  

•    Montare şi demontare. Este important ca montarea, demontarea şi echilibrarea anvelopelor să fie realizate de persoane calificate. Acestea dispun de echipamentele şi tehnicile adecvate pentru realizarea acestor operaţiuni.

•    Marcajul cu fulg de zăpadă. Marcajul cu fulg de zăpadă de pe flancul anvelopelor de iarnă MICHELIN indică poziţia indicatorului de uzură – în plus faţă de indicatorul standard de 1.6 mm. Indicatorul de uzură la anvelopele de iarnă indică o adâncime de 4 mm a profilului. Pentru siguranţă sporită, Michelin recomandă shimbarea anvelopelor de iarnă atunci când se ajunge la limita de 4 mm a adâncimii benzii de rulare.

•    Verificaţi presiunea. Presiunea din anvelope scade o dată cu temperatura de afară. Verificaţi presiunea atunci când temperaturile încep să scadă.

•    Control optim. Pentru a evita derapajul la demarajul pe zăpadă, acceleraţi progresiv.

Frânare optimă. Prin echiparea cu anvelopele de iarnă potrivite, se reduce distanţa de frânare: cu 31 m la anvelopele de iarnă, comparativ cu frânarea cu anvelope de vara, pe zăpadă
 
Manevrabilitate sporită
. Lamelele cu care sunt prevăzute anvelopele de iarnă acţionează ca nişte "gheare" care se înfig în zăpadă, tracţiunea fiind astfel îmbunătăţită.
 
Contrar opiniei generale, anvelopele de iarnă nu se uzează mai repede decât anvelopele de vară. Acest lucru vă permite să montaţi din timp anvelopele de iarnă, astfel încât să nu fiţi luat prin surprindere de vremea rea.

Cum să conduci pe timp de iarnă

•    În condiţii de iarnă, distanţa între vehicule şi modalitatea de frânare sunt diferite. Fii atent la drum şi păstrează o distanţă mai mare între tine şi celelalte maşini. Pentru o mai mare siguranţă, în condiţii de iarnă, experţii îţi recomandă să măreşti această distanţă de 3,5 ori.

•    Pentru a evita pierderea controlului pe drumurile alunecoase, atunci când iei virajele încetineşte în linie dreaptă, înainte de viraj. Menţine o viteză scăzută şi constantă în curbă, pentru a nu pierde controlul maşinii. Nu frâna. Aşteaptă până când ieşi din viraj pentru a accelera din nou.

•    Pentru a prelua controlul atunci când derapează roţile din faţă, încetineşti ridicând piciorul de pe acceleraţie. Dacă este necesar, apeşi uşor pe frână fără să blochezi roţile.

•    Dacă pierzi controlul roţilor din spate (dar ai în continuare controlul roţilor din faţă), la o maşină cu tracţiune pe faţă, accelerezi uşor pentru a recăpăta controlul. În cazul maşinilor cu tracţiune pe spate, ridici uşor piciorul de pe acceleraţie până când simţi că roţile din spate şi-au recăpătat controlul. Apoi, accelerezi uşor pentru a menţine viteza. În niciun caz nu ar trebui să frânezi, acest lucru determină dezechilibrul axei spate.

•    Sistemul de frânare anti-blocare (ABS) te ajută să opreşti maşina în condiţii de siguranţă, fără riscul de a bloca roţile şi a pierde controlul. Sistemul de control al tracţiunii (TCS) te ajută să previi patinarea roţilor pe suprafeţele alunecoase, iar sistemul  electronic de control al stabilităţii (ESC) să reduci la minim patinarea roţilor.

Cum să-ţi pregăteşti călătoria pe timp de iarnă

•    Planifică-ţi drumul!
Prognoza meteo şi starea drumului te pot ajuta să eviţi situaţiile periculoase şi să reduci durata călătoriei. Rămâi informat şi poţi evita să te afli în situaţia de a frâna brusc pe suprafeţele alunecoase.

•    Pregăteşte-ţi maşina pentru orice situaţie!
Fii sigur că ai maşina echipată pentru iarnă cu trusa de prim ajutor, lanţuri, roata de rezervă umflată şi haine călduroase. Nu uita să ai la tine triunghiul reflectorizant şi o vestă fluorescentă.

•    Verifică-ţi maşina!
Rezervorul cu lichid pentru curăţarea geamurilor trebuie să fie plin, bateria încărcată şi uleiul potrivit pentru motorul tău. Asigură-te că instalaţia de dezaburire şi sistemul de încălzire funcţionează.

•    Verifică presiunea anvelopelor!
Anvelopele pierd presiune la scăderea temperaturii. Verifică presiunea roţilor după primul îngheţ şi apoi lunar, pe toată perioada iernii. Dacă nu eşti sigur, mergi cu maşina la un service autorizat.
<iframe width="640" height="480" src="http://www.youtube.com/embed/rhZCyQ3emQg" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>