Unul dintre cele mai aglomerate cartiere ale Bucureştiului, Drumul Taberei, privat de metrou de regimul Ceauşescu pentru că a fost construit de Gheorghe Gheorghiu-Dej, s-a dezvoltat ca zonă eminamente rezidenţială. Chiar dacă are atuurile zonelor verzi şi mai liniştite, accesul dificil spre centrul Capitalei face ca acest cartier să fie ocolit de noi dezvoltări imobiliare.
În urma licitaţiei organizate de Metrorex, lucrările pentru primul tronson al noii magistrale au fost atribuite consorţiului format din Astaldi (Italia), FCC Construccion (Spania), Delta ACM (România) şi AB Construct (România). Contestaţia depusă de constructorii greci de la Aktor, pentru primul lot al lucrării, a fost respinsă, iar în 14 martie, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Anca Boagiu, a semnat contractul de începere a lucrărilor de construcţie.
„Pentru primul lot, respectiv tunelul Râul Doamnei-Haşdeu, contestaţia a fost respinsă, iar pe 22 martie este termenul de judecată pentru contestaţia ce vizează al doilea lot, respectiv staţia şi depoul Valea Ialomiţei (această staţie a apărut ulterior şi de aceea este tratată ca lucrare separată – n.red.). Din cauza contestaţiei avem o întârziere de patru luni, însă noi sperăm să începem lucrările în maximum două luni“, a declarat pentru Capital Gheorghe Udrişte, directorul general al Metrorex.
Lucrările la noua magistrală au fost împărţite în trei tronsoane. Primul, Râul Doamnei-Haşdeu, are o lungime de 8,1 km şi va cuprinde 11 staţii. Acestea sunt  Râul Doamnei, Brâncuşi, Valea Ialomiţei, Romancierilor, Parc Drumul Taberei, Drumul Taberei 34, Favorit, Orizont, Academia Militară, Eroilor 2 şi Haşdeu. Al doilea tronson va fi Haşdeu – Iancului, iar al treilea Iancului-Pantelimon. Deocamdată, finanţare există doar pentru porţiunea Râul Doamnei – Universitate. Banii provin de la Banca Europeană pentru Investiţii, care contribuie cu 395 milioane de euro, la care se adaugă partea de cofinanţare a statului român, tot de 395 milioane de euro. Contractul câştigat de consorţiul condus de Astaldi are o valoare de 215 milioane de euro.
„Construcţia primului tronson se va întinde pe 22 de luni, însă variază în funcţie de ce vom găsi în pământ. Chiar dacă iniţial magistrala avea staţia de început Ghencea, am decis să începem lucrările de la Râul Doamnei, pentru ca ulterior să putem extinde această linie până spre Domneşti şi satele din zonă“, a comentat Gheorghe Udrişte.
Noul tronson de metrou va deservi 200.000 de bucureşteni. În total, magistrala M5 de metrou, Drumul Taberei – Pantelimon, va avea un cost de 1,7 miliarde de euro. Pentru perioada următoare, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) are în plan investiţii în reţeaua de metrou din Bucureşti de circa 8,5 miliarde de euro.
Ce proiecte se pregătesc
Existenţa unei conexiuni la o linie de metrou este una dintre primele condiţii pe care devoltatorii imobiliari caută să o bifeze în alegerea unei locaţii pentru un proiect nou.
„Aşa cum în Balta Albă linia de metrou Nicolae Grigorescu – Linia de Centură a generat o activitate intensă a dezvoltatorilor de-a lungul bulevardului Theodor Pallady, iar în Bucureştii Noi au apărut noi proiecte rezidenţiale şi comerciale de-a lungul noii magistrale de metrou, avem toate premisele să credem că şi în Drumul Taberei introducerea noii magistrale de metrou va impulsiona piaţa de real estate“, afirmă consultanţii departamentului de Reaserch al DTZ Echinox.
Zona ce urmează să fie deservită de către noua magistrală prezintă, din punct de vedere imobiliar, un caracter mixt. Dacă în vest primul tronson al magistralei 5 ar facilita accesul către proiecte rezidenţiale şi clădiri de birouri anunţate spre livrare, tronsonul Universitate – Pantelimon ar urma să ofere acces la două staţii de metrou viitorului mall de pe platforma Electroaparataj. Austriecii de la Real4You, proprietarii fostei fabrici, s-au decis să înceapă lucrările la noul proiect de anul viitor. Centrul comercial va avea o suprafaţă închiriabilă de 70.000 de mp şi va intra în categoria megamallurilor din Capitală. Până în 2015, data la care tronsonul Universitate – Pantelimon ar trebui să devină funcţional, şi lucrările la mall ar trebui finalizate. Noua magistrală are două staţii în apropiere de acest proiect: Stadionul Naţional şi Delfinului.
În ceea ce priveşte staţiile de început ale noii linii subterane, Râul Doamnei, Brâncuşi şi Valea Ialomiţei, ar urma să ofere acces către ansamblurile rezidenţiale amânate sau stopate de criză. Până la darea în folosinţă a metroului din Drumul Taberei, dezvoltatorii au timp să îşi revizuiască planurile şi chiar să înceapă lucrările la aceste proiecte. Proiectele amânate de criză însumează peste 12.000 de apartamente.

În ce privește birourile, putem vorbi de clădirea Anchor Plaza Metropol, a cărei structură a fost începută, însă şantierul a fost oprit în 2009, şi de imobilele de birouri ce vor înconjura mallul AFI Palace Cotroceni. Primele două clădiri din cadrul AFI Business Park vor fi finalizate în 2012. Pe lângă accesul la metrou, acest proiect are ca atu şi pasajul Basarab, care va fluidiza traficul din zonă.
Ansamblurile rezidenţiale finalizate în Drumul Taberei vor fi primele care vor trage foloasele de pe urma lucrărilor de infrastructură. Printre proiectele ce vor beneficia de acces la metrou se numără Brâncuşi Residence, care dispune deja de două blocuri a câte 200 de uniăţi fiecare şi care se pregăteşte de finalizarea celui de-al treila, Champions Residence, finalizat în septembrie 2009 şi cuprinzând 88 de apartamente, şi Primăvara Ghencea, care dispune de 470 de unităţi locative.
Influenţe asupra preţului
„Sunt convins că preţurile vor creşte pentru apartamentele din acea zonă. Din punctul meu de vedere, pentru orice zonă urbană, conexiunile transportului public sunt un punct crucial. Asta e ceea ce contează astăzi, deci cu siguranţă este un proiect important, şi pentru unii oameni va avea o influenţă pozitivă asupra preţurilor. Dacă se găseşte teren, cu siguranţă că această zonă va atrage noi investiţii imobiliare, dar este o zonă destul de aglomerată“, a comentat Markus Wirth, directorul general al Holcim Romania.
Sursele de teren din Drumul Taberei sunt aproape epuizate. Ar mai putea apărea dezvoltări de mici dimensiuni pe segmentul rezidenţial sau birouri în Prelungirea Ghencea, iar în zona Brâncuşi ar mai putea fi construit un hipermarket pe un teren lipit de complexul ANL.
„În zona Academiei Militare este un teren de aproximativ 2,5-3 hectare, fosta platformă a Uzinelor Chimice Române (UCR), ce poate avea o dezvoltare comercială, dar peste cinci-șase ani. În prezent, are o clădire în faţă ce găzduieşte un Carrefour Market, birouri şi magazine de mobilier şi accesorii, iar în spate, depozite. Ar mai fi platforma Titanmar, a cărei destinaţie nu a fost până în prezent complet elucidată“, spun consultanţii DTZ Echinox.
Dezvoltatorii care deţin deja loturi de teren în Drumul Taberei, pentru proiecte care pot cuprinde funcţiuni rezidenţiale, nu se gândesc neapărat la creşterea preţului de vânzare al produselor dezvoltate. Aceştia consideră că avantajul pe care îl vor avea proiectele cu acces la metrou va fi ritmul mai accelerat de vânzare.
„Această facilitate nu va afecta preţul de vânzare, pentru că acesta trebuie să fie conform cu cerinţele pieţei şi cât mai aproape de posibilităţile cumpărătorului, însă impactul metroului este în zona ritmului de vânzare. Este clar că un cumpărător pus în postura să aleagă un apartament de la noi, care vom avea metrou în apropiere, sau de la altul, care nu are, îl va alege pe al nostru. Practic, va grăbi decizia în favoarea noastră. În orice caz nu vom creşte preţurile din cauza metroului“, subliniază Antonela Comşa, directorul general al Gran Via România, proprietarul platformelor Tricodava şi Frigocom, din Drumul Taberei.
Metroul face diferența
Spaniolii de la Gran Via nu se grăbesc cu dezvoltarea platformei Tricodava, din apropierea Stadionului Ghencea. Potrivit Antonelei Comşa, construcţia pe aceast teren nu va începe mai devreme de doi-trei ani decât în cazul unui parteneriat sau dacă se va vinde terenul.
„Momentan, putem vorbi chiar şi de vânzarea unor loturi din această platformă. Purtăm discuţii şi cu investitori interesaţi să dezvolte acolo componente comerciale. Suntem deschişi la orice propunere, chiar şi la locuinţe pentru închiriere. Din surse proprii nu vom investi prea curând acolo. Prioritatea noastră este dezvoltarea unui bloc la Frigocom şi a altor două proiecte, şi abia după, zona Tricodava“, a completat reprezentantul Gran Via.
Comşa a mai spus că în urma analizelor realizate pentru proiectul de la Frigocom, situat în apropiere de staţia de metrou Lujerului, s-a constatat că locuinţele din proximitatea metroului sunt cu circa 10% mai scumpe. Diferenţe considerabile, de circa 10.000 de euro, se constată în cazul apartamentelor cu două camere, cel mai tranzacţionat tip de unităţi locative. Influenţa metroului asupra preţului de vânzare al locuinţelor este vizibilă în principal în cazul zonelor cu trafic aglomerat şi un transport public deficitar. Astfel, dacă un apartament cu două camere în zona metroului Lujerului, din Drumul Taberei, este scos la vânzare la un preţ de 57.000 de euro, în cazul zonei Piaţa Veteranilor, proprietarii cer pentru un apartament similar 47.000 euro, potrivit unei analize comparative realizate de portalul MagazinulDeCase la cererea Capital. Diferenţe şi mai mari pot fi observate în cazul unităţilor din apropierea staţiei de metrou 1 Mai, unde un apartament cu două camere este scos la vânzare pentru circa 64.000 euro, în timp ce în zona Pajura, preţul unui imobil similar este de 53.000 euro.