Patru jucători importanţi, între care Ioan Bălan, fost acţionar al Covalact, pariază în acest an peste 20 milioane de euro pentru o cotă cât mai mare dintr-o piaţă estimată la 400 milioane de euro.

«Această afacere este o provocare, mai ales că noi nu avem experienţă în acest sector», spune Ioan Bălan, cel care a condus, în ultimii 26 de ani, businessul Covalact. La vârsta de 61 de ani, după vânzarea Covalact către fondul de investiţii SigmaBleyzer pentru şapte milioane de euro, Bălan ar fi putut alege varianta retragerii din afaceri. A ales însă să rămână în business, investind în industria apelor minerale, pe care au pariat şi alţi antreprenori, precum Octavian Creţu, acţionar majoritar Romaqua Group, Jean Valvis, cel care vândut brandul Dorna către Coca-Cola România, sau Arpad Kurko, acţionar principal la Perla Harghitei. Astfel, după doar şase săptămâni de negocieri cu reprezentanţii Heineken România, Bălan a cumpărat fabrica de îmbuteliere a apelor minerale situată în localitatea Băcaia, din judeţul Hunedoara, unde sunt produse mărcile Cezara şi Cheile Cibului. Heineken România a preluat această fabrică în martie 2007 de la producătorul Bere Mureş, odată cu divizia de bere. Lipsa de experienţă în acest sector şi competiţia acerbă dintre mărcile de apă minerală nu au constituit piedici în calea investiţiei sale. „Am ales apele minerale deoarece constituie un segment insuficient valorificat“, îşi motivează Bălan decizia. Practic, prin brandurile Cezara şi Cheile Cibului, omul de afaceri îşi face intrarea pe segmentul apelor „cu preţ redus“, mai puţin atins de criză. „În prezent, lucrăm la strategia de dezvoltare a noului business“, spune Bălan pentru Capital, menţionând că are în plan atragerea unor parteneri, precum şi expertiza unor consultanţi pentru managementul noului său business.

URBB vine cu un nou brand

163-31775-19_water_24.jpgDacă Ioan Bălan a intrat pe piaţa apelor minerale printr-o achiziţie, compania United Romanian Breweries Bereprod (URBB), prezentă atât pe piaţa berii, cât şi pe cea a băuturilor răcoritoare, a anunţat extinderea în acest sector printr-o investiţie de tip greenfield, de peste zece milioane de euro. „Intrarea pe piaţa apelor minerale este următorul pas în dezvoltarea companiei noastre, ca urmare a extinderii portofoliului şi a domeniului de activitate, precum şi a resurselor logistice: distribuţie, forţă vânzări, relaţia cu furnizorii“, explică Shachar Shaine, preşedintele URBB. Strategia companiei este să atace piaţa cu un brand premium, noul produs urmând să fie lansat până la finele anului.

Avans dublu faţă de vestul Europei

163-31776-capital_19_1.jpgŞi PepsiAmericas a finalizat o investiţie de zece milioane de dolari pentru modernizarea şi mărirea capacităţii liniei de producţie destinate mărcii Roua Munţilor, pe care compania a repoziţionat-o pe segmentul premium. Potrivit lui Lucian Gavril, brand manager, prin noua poziţionare sunt vizaţi clienţii din HoReCa (restaurante, hoteluri, cluburi). Pe de altă parte, Perla Harghitei s-a extins prin preluarea controlului total al companiei Tiva Harghita. Tranzacţia, iniţiată anul trecut, este estimată la circa 2,2 milioane de euro. În perioada ianuarie-aprilie, Perla Harghitei s-a clasat pe locul al doilea, în raport cu volumul de apă îmbuteliat, având o cotă de 12,8% din piaţă. Deşi în primele trei luni din 2009 vânzările mărcilor de apă premium au scăzut cu 6%, piaţa păstrează un ritm de creştere dublu faţă de cel din ţările din vestul Europei. După unele estimări, anul acesta, creşterea pieţei va depăşi 10%.

163-31774-19_schacharshaine_24_compa.jpgPiaţa apelor minerale este în creştere şi are, încă, un potenţial mare de dezvoltare la nivel de consum.
Shachar Shaine, preşedinte URBB

Puterea de cumpărare este singurul factor care ţine în loc consumul de apă minerală din România.
Mădălin Simion, brand manager Biborţeni

Pe val

31% este creşterea valorică înregistrată, anul trecut, de piaţa apelor minerale, în timp ce în volum avansul a fost de 21%, potrivit datelor MEMRB, citate de Biborţeni.

Setea se stinge mai bine cu apă plată

163-31777-capital_19_2.jpgDe la o cotă de piaţă de 19% în ianuarie 2004, segmentul apei plate a avansat, un an mai târziu, la 26%, pentru ca în luna ianuarie a acestui an să atingă 45% din vânzările de apă minerală. „Estimez că tendinţa de creştere a segmentului apă plată se va menţine, dar nu într-atât de accelerat încât să depăşească, în următorii doi ani, raportul 50%-50%, regăsit în majoritatea statelor vest-europene“, spune Mădălin Simion, brand manager Biborţeni.

Creşterea preţurilor saltă piaţa

Piaţa apei minerale îmbuteliate a crescut, în primul semestru al acestui an, cu 18% în volum, depăşind 293 de milioane de litri, iar valoric a urcat la aproape 78 de milioane de euro, marcând un avans de 30,2%, potrivit studiului Nielsen. Primii cinci producători – Romaqua Group, Coca-Cola România, European Drinks, Bucovina şi Apemin Tuşnad – au cumulat 72,3% din valoarea vânzărilor consemnate în această perioadă.