«Evident că mulţi mă cunosc datorită lui Ilie. Dar dintotdeauna am crezut despre mine că pot mai mult, că pot să fiu şi altceva decât soţia cuiva», spunea într-o discuţie anterioară Amalia Năstase. O afirmaţie a priori la vremea ei – nu apăruse anunţul despărţirii -, confirmată acum de planurile şi cifrele afacerii începute de Amalia pe cont propriu. Agenţia de PR şi organizare de evenimente Eventures, pe care a înfiinţat-o în noiembrie 2008, după ce căderea băncilor din America prevestea deja criza ce avea să vină, a ajuns la o cifră de afaceri de 1,8 milioane de euro.  E mult? E puțin? Dacă ținem cont de faptul că afacerile cumulate ale primelor 15 agenţii de relaţii publice din ţară – care, de altfel, reprezintă 80% din piaţă -, ajung la 20-25 de milioane de euro, e mult. Iar Amalia mai are un motiv de mulțumire: firma ei nu a dus lipsă de clienţi. Dimpotrivă: „Avem un portofoliu de vreo 20 de clienţi care şi «pe necriză» ar fi foarte invidiat“. Secretul: „Pentru noi, criza este un modus vivendi. Nu ştim cum este fără criză“, comentează Amalia Năstase, care nu crede în sinceritatea celor care spun că nu sunt afectaţi de contextul economic general – „cine zice că n-a simţit criza e de pe altă planetă“.
Fireşte, mai ales agenţiile de relaţii publice nu aveau cum să scape neatinse de recesiune – bugetele de comunicare au fost primele tăiate de pe listele de investiţii ale companiilor, implicit s-au redus şi fee-urile agenţiilor -, dar violenţa undei de şoc depinde de structura fiecărui business în parte.
Diferenţa între Eventures şi agenţiile concurente stă în modul de abordare al clienţilor – fără inerţia caracteristică unei structuri multinaţionale. „Ideea e să fii un butic de idei. Vremea modului clasic de a face comunicare, de tip «one – way», a trecut. Acum, interactivitatea e totul“, spune ea. Situațiile care provoacă surprindere și bucurie în spații publice – cum a fost campania de Crăciun de la Liberty Center, care şi-a propus să întocmească cea mai lungă scrisoare către Moşul, dă ea un exemplu mediatizat şi de The Washington Post -, pot capta atenția oamenilor. De ce? „Consumatorii sunt mult mai interesați de viețile lor decât sunt de branduri și sunt mult mai interesați de branduri decât de publicitate“, are Amalia o explicaţie. Deci, ca să-i facă pe oameni să le pese de mesajele lor publicitare, agențiile ar trebui să fie atente la viețile oamenilor și, mai ales, să-i implice. Abia apoi urmează comunicarea produsului.
Atenție la rețele
„Democratizarea“ internetului, odată cu apariția web 2.0, a inclus în ecuația tradițională de comunicare de marketing și PR o variabilă care crește exponențial și are o influență decisivă asupra rezultatului: opinia publicului online, mult mai volatilă și mai greu de controlat odată cu intensificarea schimbului de informații. În general, interesul agenţiilor pentru „unelte“ ca blogul, forumul, mailing listul sau media socială (mai ales) este tot mai mare. „Sentimentul pozitiv sau negativ al internauților poate ridica sau îngropa un brand, un produs sau o persoană publică“, e de părere Adrian Boțan, director de creație cu funcții executive în B.V. McCann Erickson.
Amalia e convinsă şi ea că noile mijloace de comunicare născute din internet sunt principalele surse de sporire a profitului în industria relaţiilor publice. Şi asta a aflat-o tocmai „de pe net‘‘.  Ea pare acaparată cu totul de acest business: „Eventures are atâtea posibilităţi de dezvoltare, încât nu-mi ajunge timpul să fac cam cât ar trebui să fac“. Are cel puțin două lucruri de bifat în 2012. Unu: să deschidă un birou în America. „Avem produs unic în lume – StratoSfera cu proiecţii spectaculoase 360°x240°, când eşti înăuntru parcă eşti într-un acvariu imens, e cât un bloc de opt etaje, de ce să nu-l vindem şi în altă parte? Deja avem un partener care se ocupă de vânzarea conceptului în străinătate“, dezvăluie Amalia.
Și doi: consolidarea portofoliul de clienţi pe piaţa locală. „Sunt enorm de mulţi clienţi pe care am dori să-i avem în ţară. Ieşirea peste graniţe e o necesitate financiară: piaţa românească nu are capacitatea de a face evenimente la scara la care se cere cu o astfel de sferă“, ţine ea să precizeze. Pe acest plus se bazează ea şi când vorbeşte de dublarea businessului Eventures în 2012. Cât crede Amalia că mai contează că o cheamă Năstase? „Poate 30%, răspunde. Dar triplaţi cu seriozitate și inspirație“.

Separat, dar împreună
După 12 ani de relaţie şi aproape şapte de mariaj cu Ilie Năstase, din 2010, Amalia joacă pe cont propriu şi în viaţă, şi în business.

Născută şi crescută în Bucureşti, Amalia (Teodosescu pe numele de fată) e absolventă a Academiei de Studii Economice, secţia Finanţe-Asigurări. În timpul stu­denţiei a lucrat cu jumătate de normă la o firmă de asigurări, a fost model şi a predat engleză pentru copiii de grădiniţă.

Odată căsătorită cu Ilie Năstase, în 2003, Amalia a început să devină tot mai vizibilă în lumea businessului. Pe 12 ianuarie 2010, soţii Năstase au făcut un anunţ-şoc: „Ne despărţim (…) amândoi ştim că nu putem continua decât ca prieteni“. Cei doi au împreună două fetiţe: Alessia (8 ani) şi Emma (5 ani).

Deşi în viaţa personală nu mai joacă la dublu, în businessul cu francizele McDonald’s din Chişinău, Amalia şi Ilie Năstase au rămas de aceeaşi parte a fileului. A făcut însă şi separat investiţii: deţine jumătate din firma de PR şi evenimente Eventures, unde îl are ca partener pe Răzvan Mihai Vasilescu.