La noi se poate orice. Un contract dă bătăi de cap românilor chiar şi după opt ani de la încheiere şi dezbătut pe toate posturile de televiziune şi în ziare, nemaivorbind de şoferii care au fost obligaţi să îndure atâţia mari de ani de aglomeraţie pe şosele.

O fi bine, o fi rău că renunţăm la americanii de la Bechtel? O să vedem peste câţiva ani, atunci când o să vină alţi constructori. Cert e că ceea ce s-a obţinut de către actuala conducere a Ministerului Transporturilor, în urma negocierii celui mai păgubos contract al României postdecembriste, merită lăudat.

De ce spun asta? În primul rând este vorba de o clauză care spunea că ori că lucrau, ori că nu lucrau Bechtel încasa lunar un milion de euro. Poate spuneţi că este puţin, aşa că vin cu un alt exemplu. Contract estimat la 2,2 miliarde de euro, majorat la 5,2 mld, ajunge la 7 miliarde, ca într-un final să se apropie de 10 mld. de euro. O sumă uriaşă pentru cei 415 km de autostradă de la Braşov la Borş, având în vedere că nu are 4 sau 5 benzi pe sens sau tuneluri de zeci de km.

Fără să le iau apărarea celor de la Bechtel, dar într-o ţară în care hoţia e la ordinea zilei, aşa cum afirma recent unul dintre cei mai importanţi oameni din Poliţie, trebuie să te pliezi, pentru că altfel nu poţi supravieţui.

Americanii de la compania Bechtel au mizat pe cartea câştigătoare şi timp de 8 ani s-au bucurat de clauzele contractuale obţinute în 2003. Acum a venit nota de plată. Din punct de vedere economic nu pot să-i condamn pe cei de la Bechtel oricât i-aş înjura, pentru că de vină sunt avocaţii şi experţii plătiţi de statul român, adică tot din banii contribuabililor, pentru a încheia acest contract.

Acum cei de la Bechtel trebuie să termine lucrările la încă 60 de km. Să sperăm că aceştia nu vor face lucrări de mântuială întrucât în alte state se pot mândri cu adevărate opere de artă. Nouă contribuabililor români nu ne rămâne altceva de făcut decât să sperăm că noii constructori nu vor lucra precum Bechtel, adică într-un ritm de 20 de metri pe zi, mai redus decât cel al melcului.