Curieratul este o piaţă norocoasă. La cum merge economia românească, la cât de instabil e mediul fiscal, social, legislativ, noi, curierii, stăm bine. Am crescut, am investit, am reuşit să ne concurăm sănătos.

Este adevărat că niciunul dintre noi nu ar fi ajuns la această performanţă fără comerţul electronic, una din puţinele pieţe care a crescut de la an la an cu o efervescenţă şi o independenţă fără egal.  Însă, acum că ne-am cunoscut, ne-am împrietenit şi lucrăm mână în mână, este timpul să lucrăm şi acolo unde ne doare pe toţi: la aşteptările şi obiceiurile cumpărătorului virtual. Ne învârtim într-un cerc restrâns, intim, în care fiecare depinde de fiecare, dar, cel mai tare depindem de consumatorul din faţa PC-ului, laptopului, tabletei. Cumpărătorii români au descoperit o nouă formă de shopping, una mai comodă şi prietenoasă cu timpul lor, care le aduce mallul în casă. Unde mai pui că mall-urile virtuale vând orice şi pregătesc sistematic adevărate sărbători dedicate consumului, ca bine-cunoscutul Black Friday. Singura slăbiciune a acestei relaţii ideale între magazinul şi cumpărătorul online este livrarea şi plata. Oricât de obişnuiţi sunt românii cu ideea de comerţ electronic şi cât de tare le-ar plăcea să-şi umple coşul din câteva click-uri, când vine vorba de plată şi livrare, marea masă preferă metoda clasică: plata ramburs la destinaţie. Acest comportament nu este nici cel mai sigur, simplu şi nici cel mai rapid, mai ales în acele zile de sărbătoare, ca Black Friday, când volumul de livrări şi de muncă se dublează. Livrările ramburs către destinatari persoane fizice înseamnă timp, iar timpul este unul dintre principalii indicatori de performanţă în curierat.

Dacă livrările nu se bazează pe informaţii corecte despre locul de livrare, cu adresa completă, inclusiv codul poştal (cea mai precisă formă de localizare), o oră convenită – curierul îşi anunţă sosirea cu 2-3 ore înainte printr-un mesaj, şi o modalitate de plată cât mai simplă, apar frustrări pentru toţi actorii implicaţi în joc: client-curier-magazin. Suntem întrebaţi des când va scăpa curierul de sacul de bani pe care îl cară după el. Este o problemă reală şi apăsătoare pentru curier, care, pe lângă treaba lui, se ocupă şi de casierie. Este nevoie de un efort colectiv din partea noastră, a magazinelor online şi a furnizorilor de soluţii de plată online, pentru educarea şi creşterea încrederii cumpărătorilor în plata cu cardul. Acesta este cel mai important lucru pe care îl putem face în viitor.

Oamenii trebuie să înţeleagă că a plăti cash nu este nici mai sigur, nici mai simplu sau rapid. Plata cu cardul direct pe site-ul magazinului online, printr-un operator certificat înseamnă eficientizare: curierul scapă de sacul de bani, magazinul încasează imediat şi direct în cont, clientul nu trebuie să aibă suma fixă la el sau să fugă la bancomat dacă nu are banii la el şi, mai mult, în cazul în care doreşte să returneze ceva, banii se vor întoarce pe card elegant, fără alte drumuri şi complicaţii.

Altfel, curieratul este o piaţă în creştere, care generează business sănătos şi care a urcat în 2013 până la 250 mil. euro (fără serviciile Poştei). Loc de creştere şi de noi jucători mai este, însă provocarea principală mult timp de aici înainte este tot retailul electronic. Mai e puţin până când cumpărătorul işi va alege singur curierul de pe site-ul magazinului. Când acest lucru se va întâmpla la scară largă, vom trece la o nouă etapă.
Lucian Aldescu, CEO DPD România