Parlamentul European a aprobat marți o lege care prevede eliminarea treptată a mașinilor cu motoare cu combustie – o măsură care va remodela drastic industria auto a blocului comunitar.

Regulamentul va impune ca, până în 2035, producătorii de automobile să reducă cu 100% emisiile de CO2 provenite de la mașinile noi vândute, ceea ce va face imposibilă vânzarea de noi vehicule alimentate cu combustibili fosili în blocul celor 27 de țări.

De asemenea, stabilește o reducere de 55% a emisiilor de CO2 pentru mașinile noi vândute începând din 2030 față de nivelurile din 2021, mult mai mare decât obiectivul actual de 37,5%. Noile camionete trebuie să respecte o reducere de 100 % a emisiilor de CO2 până în 2035 și de 50 % până în 2030, față de nivelurile din 2021.

Regulamentul a fost aprobat de Parlament cu 340 de voturi pentru, 279 împotrivă și 21 de abțineri.

Jan Huitema, negociatorul principal al Parlamentului pentru aceste norme, a declarat: „Acest regulament încurajează producția de vehicule cu emisii zero și cu emisii reduse. El conține o revizuire ambițioasă a obiectivelor pentru 2030 și un obiectiv cu emisii zero pentru 2035, care este crucial pentru a atinge neutralitatea climatică până în 2050.”

Obiectivele „creează claritate pentru industria auto și stimulează inovația și investițiile pentru producătorii de automobile”, a adăugat Huitema într-o declarație.

„Achiziționarea și conducerea mașinilor cu emisii zero va deveni mai ieftină pentru consumatori, iar o piață second-hand va apărea mai rapid. Acest lucru face ca șofatul sustenabil să fie accesibil tuturor”, a spus el.

Normele trebuie aprobate oficial

Țările UE au convenit asupra acordului cu legislatorii în luna octombrie a anului trecut, dar mai trebuie să aprobe oficial normele înainte ca acestea să intre în vigoare. Aprobarea finală este așteptată de Consiliul European în martie.

Legea a întâmpinat rezistență din partea unor industrii și țări atunci când a fost propusă în iulie 2021. Ca urmare, acordul final include unele flexibilități, inclusiv faptul că producătorii de automobile mici care produc mai puțin de 10.000 de vehicule pe an pot negocia obiective mai slabe până în 2036.

Planul UE are ramificații globale. În calitate de cel mai mare bloc comercial din lume, UE are reputația de a stabili standarde la nivel mondial și găzduiește unii dintre cei mai mari producători auto, printre care Volkswagen și Mercedes-Benz.

Ca un semn al schimbării, Ford a anunțat marți că va elimina aproximativ 3.800 de locuri de muncă în Europa, lucrătorii din Germania și Marea Britanie urmând să fie cei mai afectați. Ford renunță la modele cu combustie de lungă durată, inclusiv Fiesta și Focus, și intenționează să vândă o gamă mai mică de mașini complet electrice în Europa până în 2030.

Majoritatea celorlalți producători de automobile care vând mașini în Europa intenționează să devină exclusiv electrice înainte de termenul 2035.

Șeful mărcii Volkswagen, Thomas Schaefer, a declarat anul trecut că, din 2033, marca va construi doar mașini complet electrice în Europa, scrie Automotive News Europe.