"În 2017, competiţia între furnizori va creşte foarte mult. Şi acum este acerbă, se duc adevărate lupte între furnizori. Marjele sunt foarte mici, aşa că toţi furnizorii se vor lupta să crească volumul de electricitate prin atragerea de noi clienţi", a declarat Ion Lungu, preşedintele Asociaţiei Furnizorilor de Energie Electrică din România (AFEER), la finele lunii decembrie. Potrivit acestuia, consumatorii sunt din ce în ce mai sofisticaţi, odată cu creşterea gradului de informare, iar pretenţiile lor cresc.

"Preţurile vor fi destul de apropiate şi feelingul meu este că nu vor fi volatile. Consumatorii nu se vor uita doar la preţuri, iar furnizorii trebuie să le ofere şi altceva, servicii de calitate şi amabilitate. Trebuie construită o relaţie de încredere cu clientul. Foarte importantă va fi etica în afaceri", a mai spus preşedintele AFEER.

Ce înseamnă liberalizarea

Consumatorii casnici din România nu sunt obişnuiţi cu ideea de liberalizare, concept care în alte ţări europene este implementat de 10-15 ani. Românii au un furnizor tradiţional, în funcţie de zona geografică (Electrica, CEZ, Enel, E.ON) şi li se pare o noutate faptul că primesc oferte din partea altor companii.

Teoretic, fiecare român a fost liber să-şi schimbe furnizorul de electricitate încă din 2007, când activitatea de distribuţie a energiei au fost separată de cea de furnizare, odată cu implementarea unei directive europene. Practic, lumea nu a fost prea interesată să-şi schimbe furnizorul tradiţional de energie, pentru că nimeni nu-i oferea un preţ mai bun decât cel reglementat.

În 2012, Guvernul României a convenit cu Fondul Monetar Internaţional şi cu Banca Mondială un calendar de liberalizare totală a pieţei, lucru care se va întâmpla la 31 decembrie 2017.

Odată cu apropierea acestui termen, furnizorii vin cu oferte din ce în ce mai atractive, unele dintre ele mai mici decât preţul reglementat din prezent. În acelaşi timp, pe lângă furnizorii tradiţionali, pe piaţă au intrat şi alte companii care nu se ocupau până acum cu livrarea de energie şi au început să îşi atragă clienţi prin preţuri scăzute.

Atenţie la ofertele prea atractive

Unele oferte includ chiar perioade în care compania promite factură zero. Consumatorii trebuie să ştie, însă, că aşa ceva nu este posibil. În factură, pe lângă preţul energiei, consumatorul plăteşte contribuţia pentru cogenerare şi cea pentru certificatele verzi, precum şi acciza, aşa că, cel mult, doar preţul propriu-zis al energiei este zero, nu factura finală. Astfel de oferte sunt ilegale, deoarece compania este obligată să informeze consumatorii despre aceste lucruri.

Pe de altă parte, promoţiile sunt pe perioade limitate de timp şi niciun furnizor nu explică ce se va întâmpla după acea perioadă, care va fi preţul de furnizare.

Aceste aspecte au fost subliniate şi de preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Energie (ANRE), Niculae Havrileţ, într-un interviu în luna mai a anului trecut.

El a arătat că, deşi unele oferte sunt atractive la o primă vedere, este bine să ne asigurăm că acestea au condiţii avantajoase pe întreaga perioadă a contractului şi că respectă prevederile legale în domeniu. Este vorba despre posibile oferte în care nu sunt cuprinse informaţii privind valoarea certificatelor verzi sau contribuţia de cogenerare. Iar orice promisiune de neplată a unor astfel de taxe venită din partea vreunui furnizor nu trebuie luată în consideraţie, pentru că nu respectă legislaţia în domeniu. Furnizorul nu poate scuti clienţii finali casnici de la plata acestor taxe, deoarece acestea sunt obligaţii stabilite prin lege, a susţinut şeful ANRE.

Havrileţ recomandă consumatorilor ca, în cazul în care aleg să încheie un contract cu un nou furnizor, să fie atenţi la preţ, la durata contractului, la condiţiile şi modalităţile de plată, la garantarea clauzelor contractuale privind drepturile şi obligaţiile, inclusiv la clauzele penalizatoare. Alte clauze contractuale care necesită atenţie sunt şi condiţiile în care părţile pot renegocia clauze din contract, condiţiile de încetare a contractului, precum şi clauze care pot produce efecte şi după încetarea contractului.

Consumatorii nu sunt obligaţi să încheie noi contracte

Competiţia dintre furnizori generează şi un alt gen de tertipuri, de data aceasta din partea furnizorilor tradiţionali, care nu vor să piardă clienţi. Unii dintre aceşti furnizori au informat consumatorii că trebuie să încheie noi contracte, odată cu liberalizarea pieţei. Nimic mai fals, spun autorităţile. Consumatorii nu trebuie să facă nimic, ei au dreptul de a rămâne alimentaţi de aceeaşi companie, cu acelaşi contract.

Marian Cernat, director general în cadrul ANRE, a explicat, la mijlocul lunii decembrie, că nimeni nu este obligat să treacă în piaţa liberă sau să semneze noi contracte cu furnizorii, nici măcar cu actualul furnizor.

"Am văzut că în media se vehiculează foarte mult ideea că toţi clienţii casnici sunt obligaţi să treacă în piaţa liberă din 2018, deci cu alte cuvinte trebuie să facă ceva. Eu vă spun că nu trebuie să facă nimic, pentru că mecanismul pe care l-a implementat Autoritatea de Reglementare pentru clienţii finali casnici care beneficiază de serviciul universal permite ca ei să fie furnizaţi cu două componente de energie: o componentă de energie achiziţionată la preţ reglementat şi o componentă de energie achiziţionată la preţul de piaţă. În momentul în care dispare componenta reglementată, clientul casnic nu simte nimic, pentru că toată energia lui va fi achiziţionată pe acel mecanism de achiziţie din piaţa liberă", a explicat oficialul ANRE.

Potrivit lui Cernat, liberalizarea pieţei nu îi va afecta cu nimic pe consumatorii casnici care rămân la furnizorii unde sunt acum. "Un client casnic poate să rămână liniştit la furnizorul de ultimă instanţă la care se află, pentru că nu păţeşte nimic", a completat oficialul ANRE.

Pe de altă parte, ofertele atât de atractive pe care le vedem acum în piaţă din partea furnizorilor nu vor putea dura mult, pentru că este clar că aceste preţuri sunt sub costurile pe care le suportă compania pentru a cumpăra acea energie, mai spune Ion Lungu, preşedintele AFEER.

"Este posibil să vedem în curând insolvenţe chiar şi la furnizorii mari, dacă preţul cu care vând energia continuă să fie mai mic decât cel cu care o cumpără. Este clar că nu pot supravieţui foarte mult dacă merg în pierdere", a argumentat el.

Nu rămâne nimeni fără curent

Totodată, Marian Cernat de la ANRE a subliniat şi faptul că toţi clienţii sunt protejaţi prin lege de riscul de a rămâne fără curent, cu excepţia celor rău-platnici. În cazul în care un anumit furnizor nu mai poate livra energie către clienţii său, din cauze precum falimentul, acei consumatori sunt preluaţi de alţi furnizori, numiţi "de ultimă instanţă".

"Nu numai clientul casnic, ci orice client final este protejat de riscul de a rămâne nealimentat, prin mecanismul de trecere la furnizorul de ultimă instanţă. Numai în situaţia în care nu-şi plăteşte factura şi este deconectat pentru neplată, atunci rămâne nealimentat. El va trebui, ca să fie realimentat, să-şi plătească facturile din urmă, precum şi costurile cu deconectarea şi cele cu reconectarea", a spus Cernat.

În schimb, legea prevede că un consumator poate să-şi schimbe furnizorul înainte de a-şi achita ultima factură. "În acest caz, furnizorul vechi se poate adresa instanţei, dacă respectivul consumator nu a plătit ultima factură", a mai spus oficialul ANRE. (Sursa: Agerpres)