La 26 de ani de la punerea lor în funcţiune, podurile dunărene de la Feteşti şi Cernavodă vor intra în reparaţii capitale. Tot în acest an vor începe şi lucrările de construcţie a podului de la Grădiştea, pe calea ferată care leagă Bucureştiul de Giurgiu. Acesta va prelua traficul care se desfăşura pe podul vechi, luat de ape la inundaţiile din 2005. Podul de peste Dunăre, de la Giurgiu – Ruse, se află şi el în reparaţii, însă nu este vorba de un proiect de amploare.

Revenim la podurile lui Saligny
În curând, trenurile care se îndreaptă spre litoral vor trece braţul Borcea şi apoi Dunărea ca în anii copilăriei noastre, pe podurile construite de inginerul Anghel Saligny. Cele „noi“, de la Feteşti şi Cernavodă, date în funcţiune în 1986, vor intra în reparaţii capitale. La o ultimă evaluare, a rezultat că cele două poduri prezintă 311 fisuri şi 1.200 de nituri slăbite.
Proiectul, în valoare de 50,5 milioane de euro, este în stadiu avansat de aprobare la Bruxelles, în vederea obţinerii de finanţare din fonduri europene. Apoi, va fi organizată licitaţia pentru desemnarea constructorului, iar lucrările propriu-zise vor începe, cel mai probabil, în a doua jumătate a acestui an, după cum ne-a declarat Marius Corduneanu, directorul general adjunct al CFR SA, responsabil cu proiectele cu finanţare europeană. „Pe cât posibil, se vor evita închiderile de trafic. Cum însă acestea nu vor putea fi evitate, s-a apelat la soluţia reabilitării podurilor vechi, pentru a putea asigura circulaţia pe termen scurt, adică în perioada derulării lucrărilor la cele noi“, a explicat el.  În momentul de faţă, din cauza slăbirii structurii podurilor, pe acestea sunt impuse restricţii de viteză de 30 km/oră. După terminarea lucrărilor (termenul de finalizare este de doi ani de zile), oficialii CFR SA estimează că durată călătoriei de la Bucureşti la Constanţa va fi redusă cu zece minute. În prezent, un tren Intercity străbate distanţa de 225 km din Capitală până la malul mării în două ore şi 30 de minute.

Încep lucrările la Grădiştea
O reducere şi mai semnificativă a timpului de parcurs se va simţi pe ruta Bucureşti – Giurgiu. În prezent, trenurile circulă deviat pe la Videle, din cauza prăbuşirii, la inundaţiile din 2005, a podului de la Grădiştea, peste râul Argeş. Faţă de ruta clasică, ce măsoară doar 59 km, cea ocolitoare presupune parcurgerea unui traseu de 117 km, distanţa fiind străbătută în mai bine de două ore.
Tot în a doua jumătate a acestui an vor începe şi lucrările de construcţie a unui nou pod la Grădiştea. Proiectul are o valoare totală de 70 milioane de euro, din care proiectarea şi construcţia propriu-zisă a podului – 44 milioane de euro, restul reprezentând costuri de expropriere şi mutări de utilităţi. Licitaţia va fi lansată la finele lunii martie şi se aşteaptă ca la începutul verii să fie cunoscut constructorul.
Potrivit estimărilor companiei de căi ferate, lucrările s-ar putea finaliza într-un an şi jumătate. Este vorba, practic, de continuarea lucrărilor la un pod a cărui construcţie a început în perioada comunistă şi apoi abandonată din lipsă de fonduri.

Podul Prieteniei, cosmetizat

Puţin mai la sud, au loc lucrări de reabilitare şi la Podul Prieteniei, care leagă, peste Dunăre, Giurgiu de Ruse. Nu e vorba de lucrări de amploare, iar proiectul nu este finanţat din fonduri europene. Practic, se derulează un contract de 17,1 milioane de lei (puţin peste 4 milioane de euro), fără TVA, semnat anul trecut cu firma sibiană Concefa. Contractul presupune înlocuirea traverselor de lemn cu traverse de beton, lucrări de protecţie anticorozivă a suprafeţei metalice şi reabilitarea căii de rulare pe pod. „Lucrările sunt în derulare, vor fi finalizate în cursul acestui an şi vor avea ca efect creşterea vitezei de circulaţie“, a precizat pentru Capital directorul Sucursalei Vâlcea a Concefa, Eugen Dincă. În prezent, pe acest pod se circulă cu viteza melcului. Pe jumătatea românească viteza a fost limitată la 15 km/oră, iar pe cea bulgărească, la 25 km/oră.

Întârzieri bulgăreşti la Calafat – Vidin
Construcţia unui al doilea pod peste Dunăre, la Calafat – Vidin, a revenit părţii bulgare, însă, aşa cum a dezvăluit Capital la finele anului trecut, lucrările sunt mult întârziate. Conform graficului iniţial, podul ar fi trebuit să fie gata în vara anului trecut, în condiţiile în care partea română a terminat la timp lucrările de aducere a infrastructurii rutiere şi feroviare până la „buza“ podului. Pe ultima sută de metri, bulgarii au reuşit să prelungească până la 1 ianuarie 2013 memorandumul de finanţare cu Comisia Europeană. La finele lunii trecute, Parlamentul de la Sofia a mandatat Guvernul să aloce încă 50 milioane de leva (26 milioane de euro) pentru construcţia podului. Premierul Boiko Borisov a declarat că sunt două opţiuni: să fie alocate încă 50 milioane de leva, şi podul să fie finalizat până la sfârşitul anului, sau Bulgaria să renunţe la construcţie, şantierul să fie îngheţat şi „să rămână peste Dunăre ca un monument“.