Materialele naturale, culorile vii, combinate cu nuanțele foarte deschise și stilul vintage. Sunt punctele centrale din campaniile producătorilor și retailerilor de mobilier în această toamnă. Aspecte observate, de altfel, și la târgurile internaționale de design interior, unde lemnul, în toate stadiile de prelucrare, se află în centrul atenției. „În stilul vintage masculin, piesele au forme geometrice, cu linii drepte, lemnul nefinisat se îmbină cu metalul și inserțiile din piele. Mobilierul vintage feminin are forme rotunjite, culori deschise, pastelate și accesorii cu tente de unicat“, face o scurtă introducere Elena Miron, interior decorator la kika România. În plus, se pare că românii sunt mai deschiși către nou și acceptă mult mai ușor schimbarea când vine vorba de redecorarea locuinței. Sau apelează la mici trucuri. „Sunt situații în care propun clienților ca mobila să nu iasă cu nimic în evidență, să fie cât mai statică. De exemplu, o masă albă, cu patru scaune din același material, se poate adapta ușor la orice stil. Trebuie doar să-i aduci o pată de culoare, din când în când“, punctează Amalia Predescu, senior interior designer.
Potrivit ei, deși puterea de cumpărare a românilor este încă destul de scăzută comparativ cu cea din alte țări europene, totuși ultimii doi ani au adus o schimbare: „tot mai mulți au început să apeleze la părerea unui specialist“. „Chiar în acest moment, lucrez la un duplex din centrul Capitalei. Suma totală, cu tot cu finisaje, este de 100.000 euro. Dar am avut și clienți unde sumele nu au depășit 10.000 de euro“, mai spune Predescu. Iar când se referă la bugete mici, ia în calcul piese de mobilier alese din gama marilor retaileri. Cu o precizare: intrarea retailerului suedez IKEA pe piața locală, în urmă cu mai bine de șase ani, a schimbat radical industria românească de mobilier, evaluată astăzi între 700 milioane și un miliard de euro.

Adaptare la noile tendințe

Producătorii și retailerii locali s-au adaptat rapid și au dezvoltat idei care să-i mențină în piață. «Multifuncționalism» este cuvântul prin care se caracterizează mobilierul pe care ar trebui să îl luăm în seamă în 2013. Consumatorii preferă programele modulare prin care își pot crea singuri mobilierul. A trecut vremea producțiilor de serie“, spune Adrian Rizea, directorul comercial al rețelei Lem’s, unul dintre cele mai cunoscute nume din industrie. De altfel, printre cele mai bine vândute produse se află o bucătărie premium, modulară, care a devenit lider de vânzări în rețeaua Lem’s: 5.000 de unități au fost cumpărate de români la un preț mediu de peste 5.000 de lei. Pe de altă parte, Lars Lund, contry manager kika România, spune că în topul vânzărilor kika se află canapelele și dormitoarele, la prețuri care, în unele cazuri, depășesc 3.500 de lei. Și pentru că se poartă reducerile, marii retaileri au anunțat lichidări de stoc pentru sute de produse, fie că e vorba de IKEA, unde a devenit deja o obișnuiță în fiecare an, înainte de lansarea noului catalog, fie că e vorba de marile rețele locale.

„Stocurile IKEA s-au epuizat la peste 30% din produse, din 20 iulie, când au început reducerile, și până în prezent. Nu am înregistrat creșteri semnificative de vânzări în această perioadă, deoarece este vorba despre lichidări de stoc, în cea mai mare parte“, punctează Daniela Stoian, PR Manager IKEA România.

700 mil. euro este suma la care a fost evaluată piața locală de mobilier. Sunt și jucători care spun că ajunge la 1 mld. euro
LA EXPORT

1,4 mld. euro reprezintă valoarea pe care a avut-o exportul românesc de mobilă, anul trecut, o revigorare comparativ cu anii trecuți;

PIEŢE NOI lsrael, Portugalia, Canada, SUA, Maroc, Norvegia, sunt doar câteva dintre piețele noi pentru care au lucrat producătorii de mobilier anul trecut;

CREŞTERE Numai în Marea Britanie, vânzările au crescut cu circa 26% în 2012, cele mai căutate produse fiind cele din lemn masiv, modelele rustice, ușor antichizate.