Așa se face că într-o singură licitație organizată anul acesta au fost concesionate mai multe segmente de plajă decât în cele 11 licitații din ultimii doi ani la un loc.
În general, pentru închirierea celor peste 200 de subsectoare, așa cum se numesc, formal, cei aproape un milion de metri pătrați de plajă propuși spre concesionare, Administrația Bazinală de Apă Dobrogea-Litoral organizează de-a lungul anului mai multe runde de licitații. De pildă, din cauza lipsei de amatori, anul trecut ultima etapă a avut loc abia la finalul verii, în ideea în care, în funcție de profilul licitației, închirierea se face, de cele mai multe ori, pentru unul, respectiv doi ani. De altfel, în 2012, puțini oameni de afaceri au văzut vreo oportunitate de îmbogățire pe litoral, dovadă că, de-a lungul celor patru luni în care s-au organizat licitații, au fost declarate câștigătoare doar 62 de oferte, scădere accentuată față de cele 104 raportate în anul anterior. În 2013, însă, povestea a fost complet diferită. După o singură rundă, cea din aprilie (următoarea are loc la începutul acestei săptămâni), au fost deja concesionate 166 de subsectoare.

Comercianți de parbrize și plaje

Greu de făcut un portret tipic al firmelor sau PFA-urilor care vor încerca să facă bani din comerțul pe plajă vara aceasta. De pildă, un chiriaș cu vechime, Daroff SRL, este furnizorul de rechizite, rucsacuri, fructe și dulciuri al Inspectoratului Școlar Constanța. O altă firmă care se implică activ în concesionarea de plaje este Activ GSM 2004, specializată în comerţul de echipamente telecom. Kargo Auto Glass, marele câștigător al primei licitații din acest an, se ocupă, după cum indică și numele, cu schimbarea de parbrize și geamuri auto. Gama Pro Electric vinde anvelope, Agrifco Prest Serv și Interagro (compania celebrului Ioan Niculae) se ocupă cu agricultura, iar în cazul Terra Funeral nu putem decât intui obiectul de activitate.
„Este unul dintre motivele pentru care anul acesta m-am gândit de două ori înainte de a decide să particip la licitații“, spune patronul unui IMM cu activități în hotelărie și turism care, din motive personale, nu a vrut să-și facă public numele. „Sunt mulți oameni care nu au habar cum să trateze turiștii, care cred că dacă au obținut un petic de plajă vor face avere, așa că ori impun tarife exagerate, ori oferă servicii sub orice standard. Iar omul ține minte unde a fost jecmănit sau tratat oribil anul trecut și face stânga-împrejur fără să știe că, de fapt, acum proprietar este cu totul altcineva“. O altă problemă semnalată și cu care autoritățile, dar și comercianții de bună-credință se confruntă, este practica ilegală a subînchirierii: faptul că firme din orice domenii și de orice dimensiuni pot participa la licitații le-a permis multor ofertanți câștigători, dar neinteresați, practic, de serviciile turistice, să „paseze“ plajele către hotelieri la prețuri mult umflate.
Pe de altă parte, câteva sectoare de plajă par a fi rezervate anumitor hoteluri, care își câștigă astfel dreptul de a exploata bucata de țărm din fața unităților de cazare. Intră în această categorie Complex Savoy SA, Ambasador Mamaia SA, Mamaia Resort Hotel SRL, Rex Mamaia SA sau Hagi Sport SRL (plaja din dreptul hotelului Iaki, deținut de fostul fotbalist). Aceștia, de regulă, încearcă să închirieze plajele pe perioade mai îndelungate (cinci-zece ani), însă, în general, această practică nu este pe placul organizatorilor. Totuși, în fiecare an, peste 50% din litoral este deja închiriat din anii din urmă.
 
Chiar este o afacere?

Prețul pe metru pătrat închiriat variază, în general, între 1,5 lei, în stațiunile mai puțin populare, și 13 lei, în perla litoralului autohton, Mamaia (prețuri fără TVA). Să luăm, de pildă, exemplul unui teren de o mie de metri pătrați în Mamaia, închiriat contra sumei de 13.000 de lei. În condițiile în care proprietarul nu vrea să se complice și oferă doar serviciul de închiriere de șezlonguri, fără a ridica și un bar, pe un asemenea teren ar intra circa 80 de șezlonguri, care se închiriază cu 25 de lei/zi. Astfel, într-o zi ideală, în care ar fi rezervate toate șezlongurile, patronului îi intră în buzunar 20.000 de lei. Orice alte comentarii sunt de prisos._