Studiul instituției are la bază o analiză comparativă între România și țările vecine (Austria, Ungaria și Bulgaria) în ceea ce privește tarifele în unitățile de cazare pe perioada sărbătorilor de iarnă, respectiv ofertele restaurantelor pentru Crăciun și Revelion. Rezultatul? Bucureștiul are tarife comparabile sau chiar mai scăzute decât Budapesta, Viena și Sofia.

Astfel, o noapte la un hotel de cinci stele din centrul Capitalei variază între 90 și 130 de euro, similar Budapestei (79-134 de euro), însă mai ieftin decât Viena (140-170 de euro). Diferența la tarife se poate observa la categoria trei stele la care București practică tarife de 38-59 de euro, mai ridicate decât la Budapesta (40-53 de euro), însă mult mai scăzute decât la Viena (80-145). ”Concluzia la care s-a ajuns este că tarifele în unitățile de cazare din România sunt cu aproximativ 20% mai mari decât în Bulgaria , cu 5% mai mici decât în Ungaria și cu 50% mai mici decat in Austria . Mai mult decât atât, datorită unei legislații foarte bune și a unor standarde ridicate  în ceea ce privește clasificarea hotelurilor, România se poate laudă cu o bună calitate a construcțiilor și dotărilor, respectiv cu respectarea numărului de stele pe care fiecare hotel îl deține”, se arată într-un comunicat de presă remis de către FPTR.
Analiza federației a luat în calcul și petrecerile găzduite de restaurantele hotelurilor. Sărbătorirea Crăciunului la București costă între 45 și 59 de euro (la Hilton și Marriott), la Budapesta între 45-66 de euro, iar la Viena prețul este 85 de euro.

Cât suportă angajatorul din turism

Potrivit studiului FPTR, România ocupă primul loc în topul țărilor în ceea ce privește numărul contribuțiilor la stat – zece la număr – urmată de Ungaria și Bulgaria, unde angajatorul trebuie să plătească un număr de 8 contribuții. Austria stă cel mai bine la acest capitol, achitând doar șase contribuții.
Turismul, ca și industrie de ramură, se bazează în primul rând pe forța de muncă, pe personal calificat și motivat. ”În aceste condiții de majorare a costurilor cu întreținerea și contribuții la stat atât de mari pentru angajați și angajatori, hotelierii nu au posibilitatea de a oferi tarife mai mici, menținând sau chiar îmbunătățind calitatea serviciilor. Ca urmare, patronii din turism se luptă pentru existență și nici într-un caz pentru obținerea unui profit care ar putea fi investit în îmbunătățirea calității serviciilor și în realizarea unei promovări externe eficiente”, spune Mohammad Murad, președintele FPTR. ”Din păcate, turismul românesc nu beneficiază de aceeași promovare externă ca și țările cu care s-a realizat comparația, iar acesta constituie un motiv în plus pentru a considera  eforturile patronilor din turism ca fiind deosebit de mari. Este ca și cum am trăi în două țări diferite. Pe de o parte, patronii sunt obligați să ofere servicii la prețuri competitive, însă în plan secund, se confruntă cu o serie de cheltuieli exaggerate”, adaugă acesta.

Te-ar putea interesa și: