Ce înseamnă să vinzi cărți vechi de jumătate de milion de euro într-un an? Înseamnă că businessul tău este solid, dar nu a ajuns încă la maturitate. Este concluzia dialogului dintre Capital și Ovidiu Hanu, proprietarul Antic Exlibris, unul dintre cele mai cunoscute anticariate din București, prezent pe piață din 1997.
Cu mențiunea obligatorie că valoarea vânzărilor nu provine exclusiv din comercializarea de cărți vechi. „De când am închis în pasaj, la Universitate, unde aveam patru magazine, am înregistrat scăderi. Abia acum doi ani ne-am mai revenit. În tot acest timp, am descoperit o nouă formulă: comercializăm și cărți noi aduse din Occident“, detaliază Hanu.
Pe scurt, în 2004 existau patru anticariate Antic Exlibris la Universitate, iar vânzările, „mergeau foarte bine“. Modernizarea pasajului a schimbat radical businessul lui Hanu, care a rămas atunci cu un singur anticariat. Între timp, a mai deschis două, în plină criză, urmând ca în câteva luni să îl deschidă și pe al patrulea. „O afacere de genul acesta se construiește în timp, apoi se poate vinde.
Cred că este un business profitabil, chiar și în această perioadă. Anul acesta sigur vom avea vânzări de peste jumătate de milion de euro“, subliniază el. Mai ales că nu se consideră „anticar“ în adevăratul sens al cuvântului – „un anticar se desparte greu de o carte, o evaluează, îi crește prețul“ – ci om de afaceri, care călătorește mult, regândește strategii și investește.
„Avem și marfă numită resturi de stoc. Adică, lichidăm anumite depozite, din țară de la edituri, dar și din străinătate. Mergem destul de des în Londra, Frankfurt sau New York, unde prețurile sunt mai mici decât la noi“, explică omul de afaceri. Cu unele excepții: săptămâna trecută, a cumpărat două tone de cărți de la editura Meridiane, intrată în lichidare, cu doar 20.000 de lei. Acum a ajuns la un total de peste 50.000 de titluri diferite pe stoc.
„Nu e așa de important să vând cărți scumpe, mă interesează frecvența. Prefer să vând două mii de cărți mai ieftine sau mai multe dintr-un titlu decât să vând o carte foarte scumpă. Este mult mai profitabil“, detaliază el.
Referindu-se la concurența cu anticariatele online, Ovidiu Hanu spune că se gândește și la această variantă, însă nu este așa de important acum, „poate peste un an“, chiar dacă admite că se pot face bani și pe acest segment.
Concurența din online
O demonstrează Sebastian Enache, un anticar de 26 de ani care, în urmă cu cinci ani, a început, împreună cu un coleg de facultate, Andrei Dumitru, un business atipic pentru un tânăr: vânzarea de cărți vechi pe internet, care s-a transformat într-unul dintre cele mai cunoscute businessuri pe acest segment. „Sunt de profesie inginer de calculatoare, cu studii suplimentare în managementul afacerilor, și nu absolvent de Litere.
Ideea în jurul căreia am construit Colțul Colecționarului este, după cum se deduce și din titlu, colecționarul și colecția“, spune el. În cifre, aici sunt peste 25.000 de titluri și 55.000 de cărți. Mult, având în vedere că este doar de cinci ani în piață și comparat cu un anticariat clasic de stradă, cu aceeași vechime, care are doar 1.000 de cărți.
Enache spune că foarte căutate sunt cărțile precum Harry Potter sau autorii celebri, precum Hertha Müller. Însă, există și colecții după 1989, „bestseller – romane de dragoste, Raftul Denisei“, foarte căutate de public. Sau „este o adevărată plăcere să cumperi Divina Comedie a lui Dante cu o prefață și introducere de George Coșbuc“, completează el.
Cum arată profilul cumpărătorului de cărți vechi? În primul rând sunt colecționarii, cei care cumpără și colecționează cărți, privindu-le ca pe obiecte de colecție, apoi iubitorii de carte, care le cumpără pentru plăcerea de a citi, și mai apoi cumpărătorii ocazionali, care au nevoie de o carte pentru o perioadă. Mai mult, mai spune Enache, în afară de comenzile din România, există și câteva țări unde livrează pachete în mod constant: Canada, Olanda, Franța, Germania și chiar Japonia.
Că anticariatul este un business profitabil nu o spun chiar toți anticari. E suficient să treceți într-o zi pe la Universitate, să încercați să vindeți câteva cărți. Răspunsul ar putea fi: „Mai mult de doi-trei lei nu vă pot da pe o carte bună. Nu mai avem vânzări. Internetul ne-a furat clienții“.

O afacere de genul acesta se construiește în timp, apoi se poate vinde. Cred că este un business profitabil, chiar și în această perioadă. Ovidiu Hanu, proprietarul Antic Exlibris.