Evenimente Mica publicitate Abonamente Comunicate
CITEŞTE ŞI

Transporturi si Infrastructura

Planuri halucinante la TAROM: se doresc rute transatlantice și se așteaptă profit, în timp ce gaura este de 37 milioane euro

Autor: | | 1 Comentarii

Compania Tarom zboară de zece ani pe pierdere, dar menține numărul angajaților și le majorează salariile. În plus, deciziile operaționale deloc inspirate au făcut ca datoriile să crească până când au depășit limita de avarie. Cu toate acestea, planurile companiei sunt decuplate de la realitate: se doresc rute transatlantice și se așteaptă profit.

Pierderile de la Tarom din 2017, de peste 37 milioane euro, s-au realizat cât timp la comanda companiei s-au succedat cinci directori: Dan Plaveti, Eugen Davidoiu, Florin Susanu, Daniela Dragne şi Werner Wolff, actual manager. Cu toţii au avut salarii de top, dar au ocupat fotoliul de director general fără să reuşească să implementeze o strategie viabilă. Mai mult, rezultatele financiare au trecut mult sub linia roşie. Pentru fiecare, timpul petrecut la manşa companiei a fost mult prea scurt pentru a permite o evaluare - iar aici este, fără îndoială, vina guvernanţilor. Cu toate acestea, deciziile luate într-un timp scurt pot cântări greu în orice plan de redresare.

Pierderea vine cu avionul

În vara anului trecut, fosta conducere a Ministerului Transporturilor anunţa cu ocazia intrării în flota Tarom a primelor două aeronave Boeing 737-800 NG că operatorul aerian va încheia anul pe profit. Ei bine, dacă în 2016, Tarom a raportat pierderi de circa 47 milioane lei, anul trecut, managerii operatorului aerian au reuşit un rezultat record: pierderi de peste 172 milioane lei. Și asta nu e atât de rău.  În toamna anului trecut, compania estima pentru 2017 o pierdere de 206,79 milioane lei, potrivit proiectului privind bugetul de venituri şi cheltuieli rectificat. Istoria însă pare a se repeta şi anul acesta.După zece ani de pierderi, cu datorii de aproximativ 500 milioane euro, Tarom, cu Werner Wolff în frunte, anunţă că va zbura pe profit. Mai mult, la începutul acestei luni, cu mare fast, oficialii Ministerului Transporturilor şi conducerea Tarom au prezentat încă două avioane Boeing 737-800 New Generation, second-hand, prezentate însă ca noi. Cele două aeronave, care au fost utilizate mai bine de patru ani de compania aeriană Malaysia Airlines, au fost botezate „Mihai Viteazul“ şi „Alexandru Ioan Cuza“. Compania Tarom va plăti o rată lunară de puţin peste 300.000 dolari pentru fiecare avion, cele două aparate fiind achiziţionate în leasing operaţional.

Ministrul Șova aşteaptă rute transatlantice

Prezent pe aeroportul Henri Coandă în ziua aterizării celor două aeronave, ministrul Transporturilor, Lucian Șova, a recunoscut că sunt multe lucruri de remediat pentru a îmbunătăţi parametrii de profitabilitate ai Tarom. Şeful de la Transporturi a adăugat că este nevoie de creşterea competitivităţii şi a calităţii serviciilor pe care Tarom le va oferi în următoarea perioadă. Mai mult, Lucian Șova are aşteptări din partea companiei Tarom în a deschide rute transatlantice către Statele Unite ale Americii şi China. Acesta s-a referit şi la posibilitatea iniţierii unor discuţii cu Air Canada pentru un acord codeshare, în vederea operării de către Tarom a unor zboruri lung-curier, cum ar fi către China şi SUA. „Probabil că în viitorul apropiat deja se vor genera o serie de discuţii cu cei de la Air Canada, poate vom începe un codeshare cu această companie şi, pe măsură ce vor fi făcute achiziţii de avioane în flota Tarom, care să poată atinge parametrii de exploatare în sensul de a putea efectua rute transatlantice, transcontinentale, lucrul acesta să poată fi pus în practică. Este o aşteptare din partea pieţei, este o aşteptare din partea pasagerilor români, dar şi străini, şi înţelegem ca această oportunitate să o exploatăm de o manieră cât mai eficientă“, a declarat ministrul Șova.

 

Când începe plata avioanelor

Aeronavele Boieng 737-800 au fost achiziţionate în leasing operaţional, iar plata acestora începe peste doi ani. După cele 24 de luni, costurile lunare vor ajunge la 304.000 dolari. Șeful Tarom, Werner-Wilhelm Wolff, a anunţat, odată cu recepţionarea celor două aeronave, că operatorul aerian are planuri multe legate de rute, atât interne, cât şi externe.

„Pentru anul acesta avem Stuttgart, avem (rute - n. r.) deschise de la Timişoara şi de la Sibiu, avem Parisul din Timişoara şi din Cluj. Sunt câteva (zboruri - n. r.) înspre estul continentului, mare parte peste Marea Neagră - vedem acum ce se concretizează până în 15 iulie acolo. Intern, va trebui să mişcăm un pic avioanele în alt mod, pentru că acolo unde am folosit avioane de o anumită capacitate, cele care să se umple rămân mai departe sau vor creşte în gradul de umplere. Avem chiar şi rute care sunt vândute 100%, cu un grad de ocupare de peste 100%, unde trebuie să avem întotdeauna grijă să upgradăm nava cu locuri mai multe, cum ar fi Timişoara, Cluj“, a precizat Wolff.

Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Printeaza

Alte articole

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

EVZ

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Ziare.com

DCNews

Stirile Kanal D

AutoBild

Economica.net

Agrointeligenta

StiriDiaspora.ro

Capital - Articole similare

Transporturi si Infrastructura

05 iulie 2018

CFR semnează contracte de aproape 700 milioane euro

Transporturi si Infrastructura

27 iunie 2018

Tarom amână lansarea cursei Timişoara - Chişinău

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

X