Imediat după Revoluție, Sorin Minea s-a hotărât să deschidă o mică fabrică de mezeluri. Nu avea nici bani și nici know-how, așa că a căutat un partener. Ajutat de câțiva prieteni de familie, a ajuns în Elveția și s-a întâlnit cu Urs Angst, un potent om de afaceri. Deși este greu să ai încredere într-un om pe care abia l-ai cunoscut și despre care nu știi mai nimic, Sorin Minea a reuşit să-l convingă pe elvețian că afacerea din România va crește repede și bine. Prin urmare, au participat la o licitaţie organizată de Ministerul Agriculturii şi au achiziţionat o structură care a devenit, ulterior, sediul fabricii de mezeluri de la Buftea. Mai târziu, afacerea a luat avânt, iar Minea a ajuns să dezvolte şi un lanţ de retail. De-a lungul timpului, participația lui Minea în Angst România a crescut de la 20% la 100%.

Tranzacția salvatoare

Anul trecut a fost plin de provocări pentru omul de afaceri. A pus punct înțelegerii cu Carrefour și a început negocierile pentru vânzarea magazinelor. Motivul? Afacerile din retail nu  mai mergeau foarte bine. „Deţinerea unei reţele de magazine este foarte costisitoare. Trebuie să ai capital de rulaj de milioane de euro, iar într-o perioadă de criză, treaba asta te duce în deficit pe cash-flow. Deficitul de cash-flow te bagă în datorii, iar cu acestea poți ajunge în faliment cu o viteză fantastică. Supermarket-urile au viteză de creştere, ceea ce te face să rezişti foarte greu. A rămâne în acest concurs înseamnă să pierzi foarte mult“, explică antreprenorul filosofia care a stat la baza deciziei de a vinde magazinele din lanțul propriu grupului Mega Image.

Oferta belgienilor nu a fost singura, dar omul de afaceri a preferat-o deoarece aceștia au oferit cel mai bun preț și o serie de alte avantaje. Astfel, raioanele Angst au devenit parte din magazinele Mega Image, dar aparțin și sunt deservite de angajaţii producătorului de mezeluri. „Mi s-a părut cea mai bună decizie să las managementul în seama altcuiva care o face mult mai bine decât mine. Am observat că Mega Image s-a extins foarte mult şi că se dezvoltă într-o direcţie pe care eu o agream, de aceea am ales oferta lor“, spune Minea. După tranzacţie, milionarul a rămas cu două magazine proprii. „Am, în continuare, două fabricii de mezeluri şi o fabrică mică de lapte. Mai am două magazine în proprietate. Şi am raioane Angst în 30 de magazine“, a completat Minea. 

Vrea să facă mâncare „ca la mama acasă“

În urma tranzacției, în conturi au intrat bani pe care omul de afaceri urmează să-i investească. Primul proiect este o mare fabrică de produse ready-meal, pe care o construiește împreună cu un partener. „Vreau să fac o fabrică nouă, cu o capacitate de 5-10 tone pe zi. Am făcut fundaţia şi sper ca, până la sfârşitul primăverii, să termin construcția. Prin ready-meal ne gândim la produse proaspete, făcute ca la mama acasă, fără conservanţi“, susține Minea. În ceea ce priveşte valoarea investiţiilor în fabrică, acestea ajung la aproape un milion de euro. „Clădirea ne va costa 300.000 de euro, iar utilajele undeva la 700.000- 800.000 de euro“, a adăugat omul de afaceri.

Un al doilea proiect, la care milionarul se gândește serios, este deschiderea de magazine foarte mici, în care să comercializeze doar mărci proprii, „produse premium pentru cumpărătorii gurmanzi“, cum îi place antreprenorului să se laude.

ANTREPRENOR DE TOP

Sorin Minea, în vârstă de 60 de ani, are o avere estimată între 20-22 milioane de euro, conform ediției din 2014 a TOP 300 Cei mai bogați români. Datorită tranzacţiei cu Mega Image, în ultimul an omul de afaceri a urcat în clasamentul celor mai bogaţi antreprenori din România. În schimb, rezultatele financiare obţinute de compania Angst în ultimii doi ani nu au fost cele mai încurajatoare. Minea susţine că vânzările au scăzut din cauza reducerii puterii de cumpărare. În 2013, cifra de afaceri înregistrată de Angst a fost de 37 de milioane de euro, cu 12% mai mică decât în 2012. Nici anul trecut nu a fost unul mai bun pentru producătorul de mezeluri deoarece a înregistrat pierderi, acestea cifrându-se la 740.000 de euro. Grupul Angst include o fabrică de preparate din carne de la Buftea, o unitate de producţie pentru produse crud-uscate şi o fabrică de lactate. Minea a fost pentru mai mulţi ani preşedintele organizaţie Romalimenta.

MINI INTERVIU

Tranzacția cu Mega Image, profitabilă doar în acte

Capital: Cum a fost anul 2014 pentru afacerile dumneavoastră?

Sorin Minea: Cifra de afacere se situează undeva pe la 40 de milioane de euro în 2014, în creștere față de 2013. Tranzacţia cu Mega Image pare profitabilă în acte, dar nu şi în realitate.

Capital: Care sunt cele mai mari probleme cu care se confruntă industria în care activaţi?

Sorin Minea: A fost dificil când a început evaziunea fiscală mare. Şi ulterior a venit şi creşterea artificială a TVA-ului care a dus la explozia pieţei negre. Impozitarea este excesivă şi duce la asuprirea procesării. Creşterea consumului este iluzorie, din contră puterea de cumpărare a scăzut. În acest context, piaţa neagră a crescut, ceea ce duce la distrugerea pieţei reale. Tendinţa de a fura este foarte mare.

Capital: Ce soluţii vedeți pentru rezolvarea acestor probleme?

Sorin Minea: Singura soluţie ar fi scăderea impozitării deoarece calitatea mâncării scade. În cursa spre profit, producătorii de mezeluri au început să inventeze rețete cât mai ieftine. Astfel, dacă la începutul secolului mezelurile erau de calitate,  fiind folosite doar câteva ingrediente, acum lucrurile s-au schimbat. Nu sunt de acord cu invenţiile noi, pentru că nu sunt în favoarea consumatorului.