PUBLICAȚIILE NOASTRE:

Taxe si impozite

Schimbări majore în impozitare: Inventarul propunerilor din noul Cod Fiscal

Autor: Diana Zaharia | luni, 23 martie 2015 | 39 Comentarii

Pe lângă deja celebrele reduceri de taxe anunţate de autorităţi, proiectele Codului fiscal şi al Codului de procedură fiscală prevăd multe alte modificări care vor influenţa activitatea companiilor în anii următori. Cele două legi sunt pe circuitul de avizare, urmând să fie aprobate de executiv şi trimise Parlamentului, până la sfârşitul lunii martie

Proiectul Codului fiscal include modificări la toate capitolele. Capital a inventariat cele mai importante prevederi.

Impozitul pe profit

Companiile străine care au conducerea efectivă în România vor plăti impozitul pe profit în România. Prin urmare, companiile offshore care efectuează servicii către companii românești riscă impozitarea în România în situația în care conducerea efectivă este realizată din România. Sunt vizate, astfel, companiile care recurg la optimizarea fiscală agresivă.

Impozitul pe microîntreprinderi

Sistemul de impozitare a veniturilor microîntreprinderilor va avea cote diferenţiate în funcţie de numărul de angajaţi. Impozitul prevăzut este de 1% pentru microîntreprinderile care au peste doi angajaţi, inclusiv, 3% pentru cele cu un angajat şi 3% plus 1.530 lei pentru cele fără angajaţi. Totodată, proiectul arată că angajatul este persoana salariată cu normă întreagă.Microîntreprinderile nou înfiinţate ar urma să fie impozitate cu 1% în primii doi ani de activitate. Microîntreprinderile care nu mai îndeplinesc conditiile vor plăti impozit pe profit din trimestrul în care nu le mai îndeplinesc, şi nu de la începutul anului aşa cum e în prezent.

Impozitul pe venit și contribuții sociale

Va fi introdusă contribuția de asigurări sociale (CAS) de 10,5% pentru toate veniturile din activități independente. Suplimentar, va exista opţiunea de plată a contribuției angajatorului de 15,3%. Persoanele care vor plăti doar contribuţia individuală vor avea stagiul de cotizare de o treime, deși valoarea contribuției lor în total contribuții pentru pensie va fi de peste 40%. Contribuţia de sănătate (CASS)  nu mai este deductibilă la determinarea impozitului pe venit ceea ce va însemna o creștere reală a impozitului de la 16% la 16,88%. Toate modificările vor determina o creștere a impozitării persoanelor fizice autorizate de la circa 26% la venit net, la circa 43,5%. Bază de calcul pentru CAS și CASS va fi plafonată la nivelul a cinci salarii medii pe economie lunare, fiind astfel avantajate persoanele care realizează venituri mai mari de cca. 145.000 lei pe an.

Venituri din salarii

 Deducerea persoanlă de bază va creşte cu 50 de lei pentru salariaţii care au întreţinere una, două sau trei persoane şi cu 150 lei pentru cei care au patru sau mai multe persoane în întreţinere. Deducerile personale sunt la acelaşi nivel de zece ani.

Venituri din dividende

Pentru veniturile din dividende și din investiții va fi introdusă obligația plătii CASS de 5,5% indiferent de natura veniturilor - din salarii, veniturile din activități independente, venituri din chirii și alte venituri – şi va fi plafonată la cinci salarii medii.  Până acum, dacă exista un contract de muncă, nu se plătea CASS la dividende.

Venituri din chirii

CASS nu se va mai fi deductibilă la determinarea impozitului pe venit. Totodată, va fi majorată cota de cheltuieli forfetare care pot fi deduse la calcularea impozitului de la 25% la 40%, fiind astfel diminuat impozitul pe venit datorat. Totuși, din cauza nededucerii CASS, impozitarea finală a veniturilor din chirii va scădea de la circa 20% la circa 18% la venitul net.

TVA

Se va aplica taxarea inversă și la transferul de clădiri, părți de clădire și terenuri de orice fel.

Impozite și taxe locale

Se va schimba subiectul impozitării. Impozitul se va aplica în funcţie destinaţia clădirii (rezidenţială sau nerezidenţială) în loc de persoană (juridică sau fizică).

Prin urmare, cota va fi între 0,08% şi 0,2% pentru clădiri rezidenţiale şi  între 0,2% şi 1,3% pentru cele nerezidenţiale. Acum, locuinţele sunt impozitate cu 0,1% ceea ce înseamnă că, de anul viitor, autoritățile locale vor putea reduce taxa cu până la 20%  sau o pot majora cu până la 100%.

În schimb, clădirile rezidențiale deținute de persoane juridice se vor impozita mai puțin decât în prezent, când cota este între 0,25% şi 1,5%

Va fi eliminată supraimpozitarea celei de-a doua locuinţe şi a următoarelor, precum şi a locuinţelor care depăşesc 150 mp.

Cotele de impozit pe teren vor avea limita minimă cu 20% sub cea actuală, iar limita maximă dublă faţă de cea actuală.

Impozitul pe teren se va calcula și asupra terenului de sub clădiri. În prezent, aceste suprafeţe sunt scutite.

Consiliile locale vor avea posibilitatea să majoreze cu până la 500% impozitele pentru clădiri neîngrijite, terenul ocupat de clădiri în proporție de mai puțin de 20%, teren agricol nelucrat doi ani consecutiv.

Codul de procedură fiscală

Principala noutate este introducerea unei penalităţi de nedeclarare sau subdeclarare a obligaţiilor fiscale. Penalitatea va fi de 5% din taxele nedeclarate dacă suma stabilită de control nu depăşeşte 25% din valoarea taxei declarate şi 25% din taxele nedeclarate dacă suma stabilită de control depăşeşte 25% din valoarea taxei declarate.

Penalitatea va fi plafonată la 1.000.000 lei. Limita nu se va aplica dacă sumele nedeclarate sunt rezultate din săvârşirea unor fapte de evaziune fiscală, situaţie în care penalitatea este de 100%.

Pe de altă parte, penalitatea se va reduce cu 75% dacă obligaţiile fiscale principale stabilite prin decizie se sting prin plată sau compensare până la termenul de plată prevăzut de Codul de procedură fiscală sau sunt eşalonate la plată, în condiţiile legii.

Penalitatea riscă să genereze abuzuri în practică din două motive: interpretarea legislaţiei fiscale şi lipsa de procedurizare din timpul controalelor fiscale.

Totodată, dobânda de întârziere a obligațiilor fiscale urmează să scadă la 0,02%, pe zi față de 0,03% în prezent, însemnând un nivel anual de 7,3% la care se adaugă și penalitățile de întârziere de 7,3% anual, rezultând un nivel total al accesoriilor de 14,6%.

Cumulate, penalitatea de nedeclarare şi accesoriile vor însemna o supraimpozitare de până la circa 40% pe an.

Material realizat cu sprijinul specialiştilor Contexpert

 

Ce taxe ar urma să scadă în 2016

Potrivit proiectului, TVA şi accizele ar urma să scadă în 2016, însă autorităţile au anunţat că reducerea va avea loc pe parcursul lui 2015 pentru a preveni sincope în consum.

TVA standard este redusă de la 24% la 20%

TVA la carne, legume și fructe scade de la 24% la 9%

Accizele la carburanți sunt diminuate cu 16-20%

Impozitul pe dividende  este eliminat

Impozitul pe construcţii speciale este eliminat


SPUNE-TI PAREREAAcum poti comenta si prin intermediul
contului de facebook. DETALII >>

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

spune-ti parerea Acum poti comenta si prin intermediul
contului de facebook. DETALII >>

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.