În ultimul an (ianuarie – decembrie 2015), creşterea pieţei de produse din peşte şi fructe de mare a fost de 3%. 

"Sunt semne bune pe piaţa de peşte şi fructe de mare din România. Românul nu este încă un mare amator al produselor de peşte şi suntem mult în spatele Spaniei, Franţei sau Italiei, liderii europeni. Totuşi, creşterea constantă pe care am remarcat-o în consumul de peşte în ultimii trei ani reprezintă un semn bun. Creşterea veniturilor salariale din ultimii ani, noile trenduri de consum, dezvoltarea distribuţiei şi scăderea TVA-ului la alimente de la 24% până la 9% de la 1 iunie 2015 sunt cauzele principale pentru creşterea consumului de alimente, în general, şi de peşte şi fructe de mare în special. Peştele este în continuare în urma consumului de carne de pui şi porc, ca şi volum, dar ca valoare piaţa peştelui este aproape", a declarat Cristian Dărmănescu, director general Romfood Trading, unul dintre principalii importatori şi distribuitori de produse din peşte şi fructe de mare din România şi dezvoltator al brandului Alfredo Seafood. 

La creşterea pieţei contribuie, din punctul de vedere al cererii, şi consolidarea la nivel local al unui mega-trend global referitor la cultivarea unui stil de viaţă sănătos şi al unei alimentaţii echilibrate. Din ce în ce mai mulţi consumatori consideră peştele, în general, şi peştele sălbatic, în special, ca fiind esenţial pentru o dietă echilibrată. 

De asemenea, dezvoltarea comerţului modern a contribuit de asemenea la creşterea pieţei, prin deschiderea de hipermarketuri şi supermarketuri, dar şi prin importanţa dată produselor de pescărie prin crearea de raioane de prezentare speciale. 

Creşterea gamei de produse de pescărie comercializată în România, care a ajuns la o varietate similară cu pieţele mature, este şi ea o cauză de creştere a pieţei: de la şprot care este comercializat la raft cu 7 – 8 lei/kg, până la tonul roşu proaspăt care ajunge la 120 – 130 lei/kg la raft, arată studiul citat. 

Potrivit estimărilor Romfood Trading, volumele cele mai mari în vânzările de peşte la nivelul pieţei le înregistrează macroul, însă din punct de vedere valoric, campion este somonul. 

Studiul citat arată că din punct de vedere al ofertei, piaţa locală de peşte este în curs de consolidare. Este o piaţă cu 5 jucători principali care au cifre de afaceri de peste 10 milioane de euro pe an, Romfood Trading fiind unul dintre aceştia. 

"Principalele segmente de piaţă sunt peştele congelat şi peştele proaspăt. Ultimii ani au adus o creştere a segmentului fructelor de mare, dar acesta este încă în faza de iniţiere. Sursa principală de aprovizionare în piaţă este importul, producţia autohtonă fiind în continuare la un nivel relativ redus", se mai arată în studiul realizat Romfood Trading. 

Creşterea consumului de peşte indigen este unul dintre obiectivele programului operaţional de pescuit POPAM 2014 -2020 deoarece la ora actuală, potrivit specialiştilor suntem în situaţia în care 80 – 85% din peştele consumat de români este importat. 

Potrivit datelor MADR, românii consumă între 4 şi 4,5 kilograme de peşte pe an, adică de cinci ori mai puţin decât media înregistrată în ţările Uniunii Europene, iar importurile de peşte reprezintă peste 80% din consum. 

În Uniunea Europeană, consumul mediu anual de peşte este 20 de kilograme pe locuitor, dar şi aici sunt variaţii foarte mari, în funcţie de tradiţie. În Ungaria consumul este de 2-3 kilograme pe locuitor şi pe an, în timp ce în Portugalia sau Spania ajung şi la 50 – 60 de kilograme. La nivel mondial, cei mai mari consumatori de peşte sunt japonezii, cu peste 90 de kilograme pe locuitor şi pe an.

SURSA: Agerpres