Investitia Phoenix din Romania a fost finalizata in luna aprilie de catre o companie austriaca de constructii si a fost supervizata de divizia Phoenix din Ungaria, care se numeste Taurus. Toata productia urmeaza sa fie exportata atat in Germania si Statele Unite, cat si in tarile baltice, Ucraina, Rusia si Bulgaria.
„Fabrica de la Carei va fi axata pe producerea furtunurilor pentru autoturismele produse de Mercedes, Volskwagen, Opel sau Porsche”, a declarat Hermann Kampling, directorul general al Phoenix AG. „Capacitatea de productie de la Carei se gaseste la stadiul de operatiuni pilot, urmand ca productia propriu-zisa sa inceapa la jumatatea lunii iunie”, a declarat Hans-Joachim Zwarg, directorul financiar al Phoenix AG.
In prima faza, la fabrica de la Carei vor lucra 70 de angajati, dar conducerea companiei germane spune ca pana in 2003 vor exista peste 400 de angajati. „Cred ca pana in 2002 exporturile noastre de la fabrica din Romania vor fi de aproximativ 50 milioane de dolari”, a adaugat directorul general al Phoenix.
„Phoenix are planuri mari pentru Romania, pentru ca angajatii de aici sunt foarte bine pregatiti. In plus, o eventuala decizie de extindere a activitatilor din Carei ar veni si din faptul ca in Romania se poate produce la costuri rezonabile, in conditiile in care calitatea este similara cu cea a produselor fabricate in Germania”, a declarat Hans-Joachim Zwarg, directorul financiar al Phoenix AG.
Phoenix este deja prezenta in Romania de aproape cinci ani, printr-un joint-venture intre compania Unio Satu-Mare si Taurus, divizia din Ungaria a Phoenix. „Unio Taurus distribuie unor companii cum ar fi Cimentul Turda, Lafarge Romcim Medgidia si Lafarge Romcim Targu-Jiu, furtunuri industriale si benzi transportoare”, a declarat Iuliu Plosca, presedintele Unio Taurus. El spune ca in 1999 cifra de afaceri a Unio Taurus a fost de doua milioane de marci germane, iar in 2000 a existat o crestere de peste 20%. Phoenix este una dintre cele mai vechi companii din domeniul componentelor auto, fiind un partener traditional al companiilor Mercedes si Volkswagen.
Phoenix si Goodyear, impreuna in Romania
Grupul german Phoenix si cel american Goodyear au semnat la sfarsitul anului trecut un acord de exploatare in comun a capacitatilor de productie din zece tari. Herman Kumpling, directorul general al Phoenix, spunea in momentul respectiv ca intelegerea semnata cu divizia de componente auto a grupului Goodyear inseamna globalizarea activitatilor Phoenix prin acces direct pe piete traditionale ale companiei americane.
Cooperarea dintre cele doua parti va permite accesul firmei Phoenix la sase uzine Goodyear din Statele Unite, Canada si Mexic, iar cel al Goodyear la sase fabrici Phoenix din Germania, Romania, Spania, Italia si Ungaria. Goodyear Engineering Products este o divizie a grupului american Goodyear Tire & Rubber Co, unul dintre cei mai mari producatori de anvelope din lume. In plus, in situatia in care investitia din Romania se va dovedi un succes pentru Phoenix si Goodyear, cele doua companii au in vedere extinderea capacitatii de productie prin constructia a inca unei fabrici.
„Pe masura ce Romania va cunoaste stabilitatea economica prognozata de noi, vom decide ca aceasta tara sa devina centrul operational din Europa Centrala si de Est”, spune Kumpling. El apreciaza ca acest lucru poate fi posibil in urmatorii patru-cinci ani.

Cifra de afaceri a grupului Phoenix AG in 1999 a fost de aproape un miliard de euro(860 mil. USD), iar cea din 2000 a depasit pragul miliardului de dolari. Goodyear Engineering Products a avut in 1999 o cifra de afaceri de 1,2 miliarde de dolari, iar in 2000 de aproape 1,5 miliarde de dolari.
Phoenix si Goodyear nu sunt singurele companii din industria componentelor auto care au planuri mari pentru Romania. Grupul Dow Chemical Company, prin divizia de afaceri Dow Automotive, a cumparat recent compania elvetiana Gurit-Essex, care are afaceri importante si in industria auto din Romania, fiind unul dintre furnizorii Automobile Dacia Pitesti. Gurit Essex Romania este un joint-venture format cu grupul industrial Subansamble Auto Pitesti.
Actionarii companiei din Romania sunt Flexplast Pitesti si Gurit-Essex AG. Subansamble Auto Pitesti are o cifra anuala de afaceri estimata la 45 milioane de dolari, din care aproape cinci milioane de dolari reprezinta aportul Gurit-Essex Romania.    

Autoliv produce air bag-uri in Romania
Si grupul americano-suedez Autoliv Inc, lider mondial in domeniul echipamentelor de siguranta pentru autovehicule, a transferat deja o parte din productia de centuri de siguranta si air-bag-uri in Romania. Autoliv Incorporated este prezent in Romania printr-un joint-venture intre Autoliv East Europe si compania brasoveana Metaloplast.
Autoliv Romania a fost infiintata in 1997 si este, in momentul de fata, singurul producator de centuri de siguranta de pe piata romaneasca. Conducerea companiei construieste aici 11 hale de productie, in care vor fi instalate utilaje aduse din Germania. In acest proiect, Autoliv a investit deja mai mult de cinci milioane de marci. Prima hala de productie a fost finalizata in luna martie a acestui an. In momentul de fata, principalii clienti ai Autoliv din Romania sunt Daewoo Romania si Automobile Dacia.
Pe piata componentelor auto sunt prezente si o serie de alte companii de renume, precum producatorul de amortizoare Krupp-Bilstein. Bilstein – cu o investitie de 80 de milioane de marci germane, finalizata la inceputul anului 1998 – produce amortizoare la societatea Compa Sibiu, acoperind o mare parte din cererea interna de asemenea componente, printre clientii traditionali numarandu-se si Dacia Pitesti.