Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

Educatie Financiara

Noi reguli legale în relaţia client-bancă

Autor: | | 0 Comentarii

O ordonanţă de urgenţă care a intrat în vigoare săptămâna trecută, şi care transpune obligatoriu textul unei directive europene în legislaţia românească, schimbă regulile în relaţia client-bancă. Acestea se aplică doar pentru contractele de credit ipotecar care urmează să fie semnate.

În ceea ce priveşte costurile pentru consumator, ordonanţa prevede că toate comisioanele nu pot fi majorate pe parcursul derulării creditului şi, de asemenea, nu pot fi introduse altele noi. 

Astfel, este important ca toţi clienţii să ştie că, la toate creditele noi, banca nu are voie să le perceapă comisioane pentru depunerea de numerar (plata ratelor) sau retragerea sumelor creditate, să perceapă comision la rescadenţare sau reeşalonare, precum şi să ceară comisioane în situaţiile în care consumatorii solicită schimbarea garanţiilor (în condiţiile în care consumatorul plăteşte toate costurile aferente constituirii şi evaluării noilor garanţii).

În ceea ce priveşte marja de dobândă, adică procentul pe care îl percepe instituţia de credit ca profit, aceasta nu poate fi majorată, sau, după caz, rata dobânzii fixe. Iar în cazul acordării la solicitarea consumatorului de rescadenţări, reeşalonări, perioade de graţie, nu se pot introduce sau majora comisioane aplicabile. Referitor la rambursarea anticipată, consumatorul are dreptul, în orice moment, să ramburseze integral sau parţial obligaţiile care îi revin în temeiul unui contract de credit semnat cu banca, înainte de încetarea acestuia. În acest caz, consumatorul are dreptul la o reducere a costului total al creditului, această reducere constând în dobânda şi costurile aferente sumei rambursate anticipat pentru perioada dintre data rambursării anticipate şi data prevăzută pentru încetarea contractului de credit. Creditorul nu are dreptul să aplice penalizări, să perceapă compensaţie sau orice alte costuri de la consumator în cazul rambursării anticipate. Mai exact, comisionul rambursării anticipate dispare.

„Ordonanţa nr. 52/2016 a intrat în vigoare pe 30 septembrie 2016 şi transpune în legislaţia naţională Directiva 17 Europeană, oferind clienţilor anumite drepturi şi completând cadrul legislativ în vigoare. Ordonanţa nu are caracter retroactiv, băncile rămânând principalele responsabile în identificarea unor soluţii sustenabile pentru clienţi. BCR este prima bancă din România care a decis să ofere, în mod proactiv, soluţii comerciale sustenabile pentru reducerea costurilor suportate de către clienţii săi. Astfel, aproape 200.000 de clienţi au beneficiat, începând cu 2009, de refinanţări, restructurări sau ajustări de costuri“, a declarat Dana Demetrian, vicepreşedinte Retail BCR.

De asemenea, privind eventualele probleme la achitarea ratelor, noua lege prevede:

- Obligaţia creditorilor (respectiv banca) de a veni în sprijinul consumatorilor atunci când aceştia au dificultăţi la rambursarea creditului

- Creditorul trebuie să elaboreze proceduri pentru a identifica, în cel mai scurt timp, consumatorii aflaţi în dificultate de plată, în scopul prevenirii acumulării restanţelor. Concret, creditorii vor trebui să ofere soluţii în funcţie de situaţia în care se află consumatorul.

Recuperatorii nu te mai pot hărţui

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Stirile Kanal D

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Stirile Tvr.ro

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro