Până la finalul celui de-al treilea trimestru al lui 2015 în România fuseseră deja vândute 239 de autoturisme de lux ceea ce corespunde unei creșteri cu 16% a segmentului. În același timp, piața totală s-a majorat cu doar 13,5%. Ca de obicei, principalii concurenți care își dispută podiumul clasei sunt Audi A8, BMW Seria 7 și Mercedes-Benz Clasa S, în timp ce eșalonul secund este format din modele precum Porsche Panamera, Maserati Quattroporte, Lexus LS și Jaguar XJ. Datele Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) arată că în acest an mașina care a atras cei mai ulți clienți care sunt dispuși să cheltuiască peste 80.000 de euro pentru un vehicul este Mercedes-Benz Clasa S. Nu mai puțin de 157 de români au optat pentru vârful de gamă al mărcii cu sediul la Stuttgart mizând pe aspectul elegant, confortul și sistemele electronice de top existente în dotare. Cea mai ieftină variantă, S 300 h costă, cu TVA, 86.254 de euro și este propulsată de un motor diesel care dezvoltă 204 CP ajutat de unul electric cu 27 CP. Transmisia 7G-Tronic Plus este și ea prezentă în dotare, iar lista de echipamente de comandă și control este plictisitor de lungă. Cei care își doresc mai multă putere sau mai mult spațiu pot opta fie pentru versiuni cu motoare mai puternice – ajungând până la 630 CP în cazul Mercedes-AMG S65 -, fie pentru variante cu ampatament mărit. Desigur, pentru asta trebuie să scoată ceva mai mulți bani. Și când spunem mulți ne referim la peste 100.000 de euro sau chiar 248.322 euro în cazul variantei de top.

Vedetei Mercedes-Benz, rivalii de la Audi îi opun un supertehnologizat A8 cu prețuri care încep de la 87.180 de euro, iar bavarezii de la BMW un nou Seria 7 care pare gata să răstoarce ierarhiile. Abia ajuns pe piața autohtonă, acesta din urmă pare mult îmbunătățit în special la capitolul confort – domeniu în care până acum Clasa S îl bătea de cele mai multe ori – dar și mult prea plin de sisteme electronice menite să ușureze viața soferului și a pasageriilor. Desigur, asta după ce toți aceștia devin experți în utilizarea echipamentelor prezente la bord, fapt deloc ușor după cum singuri ne-am putut convinge. Este cert însă că, odată pus la punct cu tehnologia avangardistă a constructorului din Munchen, orice posesor de Seria 7 se poate lăuda cu un vehicul care poate fi pe rând, sufragerie, birou sau chiar dormitor în funcție de dorință. Disponibil ca și concurenții săi germani cu ampatament lung sau scurt, noul BMW Seria 7 are un preț de bază de 90.706 euro (730d), iar vârful de gamă disponibil în prezent – 750 iL xDrive – costă „doar” 131.372 de euro.

Pe lângă această zonă clasificată de analiștii APIA drept clasa mașinilor de lux, trebuie luate în seamă și câteva vehicule din segmentul SUV1 care au și ele legături mai mult decât clare cu luxul.  Astfel, modele precum Audi Q7, BMW X5 și X6, Mercedes-Benz GLE și, în curând, GLS, Range Rover sau Porsche Cayenne sunt tot mai prezente pe șoselele din România. Ca și în cazul pieței mașinilor de volum sau premium, segmentul SUV-urilor de lux tinde să devină mai mare decât cel al limuzinelor de același fel, clienții fiind seduși de siguranța aparentă, spațiul suplimentar și confortul bine dozat al acestor adevărate pacheboturi ale șoselelor. 

(Articol publicat în Suplimentul Capital LUXURY apărut pe 11 decembrie 2015)