Ministerul Transpor­turilor, prin compania CFR SA, ges­tionează peste 400 de proiecte de modernizare și reabilitare a infrastructurii feroviare. Cea mai mare valoare o însumează contractele referitoare la reabilitarea infrastructurii şi suprastructurii feroviare de pe Coridorul IV paneuropean. Celelalte contracte pentru liniile secundare vizează îmbunătăţirea capacităţilor de exploatare şi creşterea gradului de siguranţă în traficul feroviar.
Conform datelor CFR SA, valoarea investiţiilor pentru derularea acestor proiecte se ridică la peste 4,5 miliarde euro, investiții care sunt realizate din fonduri europene, bugetul de stat şi surse proprii. În prezent, cele mai importante proiecte de modernizare și reabilitarea a căii ferate de pe Coridorului IV feroviar sunt cele care fac legătură între Simeria și Arad, contracte în valoare de circa 1,7 miliarde de euro.
Anul trecut, oficialii CFR SA şi asocierea Astaldi SpA – FCC Construccion SA – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – SC Thales Systems România SRL, au semnat două contracte în valoare de circa 3,45 miliarde lei, fără TVA, privind reabilitarea secţiunilor feroviare km 614 – Cap Y Bârzava (2a) şi Bârzava (cap Y) – Ilteu (cap Y) (2b), tronsoane CF aflate între Simeria și Arad.
Aceste două secţiuni, în lungime totală de circa 80 de kilometri, sunt situate pe Axa prioritară TEN-T 22 (Coridorul IV Pan-European) Nürnberg-Praga-Viena-Budapesta-Curtici-Simeria-Braşov-Bucureşti-Constanţa. Finanţarea pentru lucrările de reabilitare şi modernizare a căii ferate aflată pe Coridorul IV feroviar este asigurată din fonduri nerambursabile şi de la bugetul de stat.
Constructorii așteaptă ultimele avize pentru lucrări
Reprezentanții CFR SA au predat o parte din terenuri pentru secţiunile Km 614-Gurasada şi Gurasada-Simeria. În toamna anului trecut, asocierea Astaldi SpA – FCC Construccion SA – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – SC Thales Systems România SRL a primit autorizaţia pentru începerea lucrărilor. „Pe o porţiune de circa 12 kilometri, muncitorii au scos şina de cale ferată între staţiile Ghioroc, Păluiş şi Bârzava. În prezent, aşteaptăm celelalte avize şi autorizaţii pentru a extinde şantierul“, explica, luna trecută, pentru Capital, Cristian Becheru, reprezentantul antreprenorului italian Astaldi SPA, liderul asocierii Astaldi SpA – FCC Construccion SA – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – SC Thales Systems România SRL.
 Potrivit acestuia, angajații au intrat pe aliniamentul căii ferate şi au înlăturat șina. „Nu putem intra pe terenurile oamenilor până nu se eliberează autorizaţia finală, sunt exproprieri dar nu am primit ultima autorizaţie din partea Ministerului Transporturilor. Exproprierile şi descărcarea arheologică sunt în sarcina beneficiarului“, mai spunea reprezentantul antreprenorului italian Astaldi SPA, liderul asocierii Astaldi SpA – FCC Construccion SA – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – SC Thales Systems România SRL.

 

Licitația pentru Brașov-Sighișoara, în linie dreaptă

Miza acestui an o reprezintă cele trei licitații pentru reabilitarea liniei de cale ferată pe realația Brașov-Apața-Cața-Sighișoara, cu o lungime de aproximativ 130 de kilometri. La jumătatea acestei luni, CFR SA a anunțat că reprezentanții Comisiei Europene susțin implementarea proiectelor pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare din România, conform calendarelor și a bugetelor transmise de reprezentanții CFR SA, la finalul lunii martie.  „Compania Națională de Căi Ferate „C.F.R.“ S.A. are cereri de finanțare aprobate de Comisia Europeană pentru 7 proiecte incluse în Programul CEF TRANSPORT 2014-2020, contribuţia totală a CEF fiind de aproximativ 1,13 miliarde euro. Unul din cele mai importante proiecte de modernizare a infrastructurii feroviare este implementat pe tronsonul feroviar Brașov-Sighișoara, pentru care CFR SA a obținut două granturi de finanțare, în valoare totală de 1,11 miliarde de euro, pentru modernizarea subsecțiunilor Brașov – Apața, Cața – Sighișoara și Apaţa – Caţa“, a anunțat compania, printr-un comunicat.
Oficialii Comisiei Europene au ținut cont de schimbările legislative din anul 2016 privind achizițiile publice, care au afectat procedurile de achiziție ale serviciilor și lucrărilor derulate de CFR SA.
Mai mult, Guvernul României a aprobat în 2017 un Memorandum pentru implementarea proiectelor CNCF CFR SA, iar la nivelul Comisiei Europene (INEA și DG MOVE) a fost adoptat Planul de Măsuri pentru accelerarea şi facilitarea implementării proiectelor finanțate în cadrul Mecanismului pentru Interconectarea Europei (CEF) 2014-2020.
Ținând cont de aceste modificări, oficialii CFR SA au adoptat o serie de măsuri organizatorice, administrative și financiare necesare implementării proiectelor, iar până la sfârșitul lunii martie, anul curent, toate documentațiile de atribuire conexe proiectelor de reabilitare a secțiunilor de cale ferată Brașov – Apața, Cața – Sighișoara și Apaţa – Caţa au fost lansate în Sistemul Electronic de Achiziții Publice. „Menționăm faptul că, rapoartele de progres transmise de CFR SA au obținut aprobarea Comisiei Europene, respectiv INEA și DG MOVE, care s-a arătat mulțumită de Acțiunile CEF în domeniul feroviar și a concluzionat faptul că printr-o strânsă colaborare cu MT DGOIT, coordonatorul pe plan național al Programului CEF și MFE, CFR SA va putea implementa la termen, și în interes național, proiectele CEF din România“, au transmis reprezentanții companiei de stat.

 

ÎNCEP ȘANTIERELE LA 14 PODURI DE CALE FERATĂ

Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA a anunțat la începutul săptămânii trecute că a început predarea amplasamentelor pentru deschiderea şantierelor de lucrări care vizează modernizarea a 14 poduri şi podeţe aflate în județele Argeș, Olt, Dolj, Gorj, Mehedinți și Sibiu. Cele 14 obiective feroviare sunt incluse în două contracte de lucrări, în valoare totală de 34,2 milioane lei. Finanțarea este asigurată în proporție de 75% din fonduri externe nerambursabile, restul fiind contribuție a bugetului de stat. De modernizarea acestor poduri se va ocupa firma Arcada Company, perioada de implementare fiind de 36 de luni (execuție+garanție) pentru fiecare lot în parte. Lucrările de modernizare, structurate pe două loturi, au drept scop dezvoltarea infrastructurii feroviare din sudul ţării, prin creşterea gradului de confort şi îmbunătăţirea indicatorilor de siguranţă.