Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

Companii

Fuziunile şi achiziţiile lui 2015 – ce nume dispar de pe piaţă

Autor: | | 1 Comentarii

Anul care a trecut a fost destul de interesant în ceea ce priveşte firmele care au decis să-şi unească forţele în economia autohtonă. Urmează 12 luni în care am putea asista la alte mişcări demne de atenţie.

Supermarketuri, fabrici de ciment, bănci sau website-uri. Ele au fost ţinta celor mai spectaculoase fuziuni şi achiziţii care au avut loc anul trecut în România. Unele, începute mai demult, deja s-au finalizat, în timp ce altele încă mai au de parcurs unele etape (inclusiv obţinerea acordului Consiliului Concurenţei). Cert este că unele mărci familiare românilor au dispărut sau vor dispărea în curând de pe piaţă în urma acestor tranzacţii.

Una dintre cele mai importante tranzacţii pe plan local a avut loc în decembrie, când grupul Carrefour a cumpărat cele 86 de magazine Billa din România. Deţinute de germanii de la REWE, supermarketurile, cu o suprafaţă de vânzare de circa 83.000 de metri pătraţi, au fost vândute pentru o sumă estimată la peste 95 de milioane de euro. În 2014, Carrefour România a avut o cifră de afaceri de 4,56 de miliarde de lei şi un profit net de circa 120 de milioane de lei, în timp ce Billa România raportase o cifră de afaceri de 1,41 de miliarde de lei şi un profit net de 2,3 milioane.

Înaintea tranzacţiei, de care se pare că au fost interesate şi Mega Image şi un fond de investiţii, Carrefour opera în România 189 de unităţi, din care 29 de hipermarketuri. „Datorită acestei achiziţii, Carrefour devine primul operator de supermarketuri din România, întărindu-şi astfel oferta multiformat şi mergând totodată mai aproape de clienţii săi“, au declarat reprezentanţii grupului francez. Nu este prima tranzacţie între Carrefour şi REWE – cu un an în urmă, un contract similar a fost semnat în Italia. În acelaşi timp, nu este prima tranzacţie de acest gen a Carrefour în România – în 2007, francezii au cumpărat lanţul de supermarketuri Artima pentru 55 de milioane de euro.

Se strâng rândurile în sectorul bancar

Tot în 2015 au fost finalizate două achiziţii importante pe piaţa bancară. Spre finele anului, filiala românească a Millennium Bank a fost integrată oficial în OTP Bank România, după ce palma fusese bătută încă din iulie 2014, pentru 39 de milioane de euro. După integrare, OTP Bank a ajuns la o cotă de piaţă de circa 2%, urcând pe locul al 14-lea în România în funcţie de active (chiar al 13-lea, după dispariţia Volksbank). Reţeaua teritorială a băncii a crescut cu circa 50%, ajungând la 125 de unităţi, în timp ce numărul de bancomate s-a majorat cu 35%, până la 170 de ATM-uri. „Este un moment cheie în evoluţia OTP Bank România, care ne apropie de obiectivul nostru strategic pe termen mediu, şi anume acela de a ne clasa în top 10 bănci la nivel naţional“, a declarat directorul general László Diósi.

Pe 4 ianuarie 2016, Banca Transilvania a anunţat încheierea cu succes a fuziunii cu Volksbank România. Preluarea a avut loc pentru un preţ estimat la 600 de milioane de euro (iar prin retragerea din România, foştii acţionari ai Volksbank şi-ar fi asumat o pierdere de circa un miliarde de euro). Pe lângă banii plătiţi pe acţiuni, Banca Transilvania a alocat, de asemenea, aproximativ 330 de milioane de euro pentru ştergerea unor datorii pentru 34.000 din clienţii Volksbank: „În total, a fost acordată clienţilor VBRO o diminuare a datoriei totale de 1,5 miliarde de lei prin oferta care a constat în restituirea comisionului de risc pentru credite indiferent de monedă, prin oferta de discount-uri pentru conversia creditelor în franci elveţieni, respectiv prin diminuarea automată a datoriei totale pentru creditele curente“, se arată într-un comunicat al BT. În urma fuziunii, portofoliul de clienţi al BT a crescut la circa 2,2 milioane (din care aproximativ 170.000 sunt foşti clienţi ai Volksbank).

Contracte globale, efecte locale

Fuziuni şi achiziţii la nivel global pot ajunge să aibă implicaţii şi pe piaţa locală. După ce hipermarketurile Real au dispărut în urmă cu câţiva ani, fiind transformate în Auchan, un alt lanţ comercial important din România ar putea ajunge să-şi schimbe (parţial) proprietarul: în luna iunie a anului trecut, olandezii de la Royal Ahold au anunţat că îi vor prelua pe belgienii de la Delhaize pentru peste nouă miliarde de euro. Delhaize deţine cele peste 400 de magazine Mega Image, acestea reprezentând circa 8% din numărul total de unităţi al noii firme apărute în urma tranzacţiei, Ahold Delhaize. Este posibil ca schimbarea de acţionariat să modifice şi strategia pe piaţa locală, care a fost în ultimii ani de expansiune rapidă.

O altă fuziune internaţională importantă, cea dintre producătorii de bere AB InBev şi SAB Miller (primul ar urma să-l preia pe cel de-al doilea pentru circa 105 miliarde de dolari), ar fi putut avea efecte interesante şi pe piaţa noastră. SAB Miller deţine aici Ursus Breweries, în timp ce AB InBev a deţinut Bergenbier SA până în 2010. Acum, însă, Bergenbier şi mărcile adiacente sunt în proprietatea Molson Coors Brewing Company, astfel încât fuziunea pe plan internaţional nu va avea nicio problemă din cauza pieţei româneşti.

Însă în alt caz, cel al fuziunii dintre producătorii de materiale de construcţii Lafarge şi Holcim, care a fost încheiată în iulie 2015, poziţiile importante deţinute de cele două companii pe piaţa autohtonă le-au silit să renunţe la unele din active pentru a primi aprobarea autorităţilor. Astfel, în România urmează să fie păstrate activele Holcim, care includ fabricile de ciment din Câmpulung şi Aleşd, o staţie de măcinare şi un terminal de ciment la Turda, 13 staţii ecologice de betoane, trei staţii de agregate, două staţii de lianţi speciali şi un terminal de ciment în Bucureşti. În acelaşi timp, activele Lafarge (fabricile de ciment de la Medgidia şi Hoghiz şi staţia de măcinare de la Târgu Jiu) vor fi preluate de producătorul irlandez de ciment CRH.

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Stirile Kanal D

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Stirile Tvr.ro

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro