Capital: Multe planuri, inaugurări numeroase, concepte noi. Cum a fost anul care se încheie pentru Carrefour și care sunt țintele pentru acest an?
Francois-Melchior de Polignac:
Aici, ca și în alte țări, acest an este foarte dinamic și interesant. Am avut foarte multe inaugurări, atât de hipermarketuri, cât și de supermarketuri, însă urmează alte lansări și inițiative. Am făcut parteneriatul cu Angst, patru filiere ale calității (cartofi, porc, păstrăv și morcovi – n.red.). Practic, aceștia sunt primii pași în direcțiile pe care vrem să le urmăm în România.

Capital: Până acum câțiva ani, Carrefour era prezent doar pe segmentul de hipermarket. A urmat conceptul market, iar mai nou parteneriatul cu Angst. Ați trecut de la unități mari la cele mai mici. În ce sector urmează să  va dezvoltați pe viitor?
Francois-Melchior de Polignac:
Sunt două direcții. În primul rând, aceste mișcări sunt destul de logice pentru Carrefour pentru că, spre deosebire de toți competitorii noștri din România, avem o mare experiență în multe țări în operarea în același timp pe o piață a hipermarketurilor și restul formatelor, supermarketuri și magazine de proximitate. Carrefour România trebuie să urmeze aceleași realități. În al doilea rând, prin conceptul companiei, vrem să ajungem cât mai aproape de consumator. Este logic să dorim să ne apropiem de clienți în cartiere și acest lucru se poate face doar prin alte formate, de dimensiuni mai mici. Nu cred că, pe termen scurt, ritmul de expansiune pe sectorul de hipermarketuri va fi similar celui de dinainte de criză. Vrem să mergem în aceeași direcție, cu sau fără criză. Carrefour are mare încredere în România și în potențialul său de dezvoltare. Vom continua să deschidem magazine – cele mai multe vor fi cu siguranță pe segmentul de supermarketuri -, și vom avea prețurile cele mai competitive.

Capital: Era nevoie de parteneriatul cu Angst?
Francois-Melchior de Polignac:
Nu zic că era nevoie, ci doar că este o oportunitate adițională. Angst este un brand respectat și cunoscut pe piața din România, se potrivește foarte bine cu ceea ce urmărește Carrefour, și anume să ne apropiem de clienți, și este logic să fie un parteneriat cu cineva bine stabilit în piața locală. Parteneriatul cu Angst nu este ceva complet diferit față de ceea ce Carrefour face la nivel mondial. Angst are o colaborare îndelungată alături de Carrefour. Au o obsesie pentru calitatea produselor și știm că este o companie românească serioasă. Încrederea se construiește în timp, nu într-o lună de discuții. În același timp, Angst este și producător, și retailer, având un lanț de magazine în București.

Capital: V-au contactat alți producători români pentru parteneriate asemănătoare?
Francois-Melchior de Polignac:
Da, ne-au contactat după încheierea parteneriatului și alți producători. Prefer să nu le divulg numele.

Capital: Uitându-ne la cifrele financiare pe 2010, Carrefour nu mai este numărul unu în piață. Aveți în plan revenirea pe poziția fruntașă?
Francois-Melchior de Polignac
: Prin definiție, Carrefour trebuie să fie lider. Însă poziționând mărimea în comparație cu satisfacerea clientului, eficiența și profitabilitatea, aș zice că mărimea vine după. Sper ca pe termen mediu-lung să fim din nou numărul unu, dar nu-mi fixez deloc scopul după mărime. La un moment dat, această poziție fruntașă este o chestiune de număr de magazine, de inaugurări și, poate, mai puțin de eficiență pe termen lung. Pentru mine, nu mărimea este primul obiectiv pe termen lung, ci satisfacția clienților noștri.

Capital: Cum s-a schimbat clientul Carrefour și cum și-a schimbat obiceiul de cumpărare în anii de criză?
Francois-Melchior de Polignac:
Arun­că o privire mai atentă raportului calitate-preț. Este un trend de a achiziționa produse mai ieftine, dar în același timp se observă că oamenii sunt dispuși să plătească pentru calitate superioară chiar dacă prețul este mai mare, când vine vorba de bunurile la care sunt foarte sensibili, precum produsele proaspete sau cele noi. Aș zice că românii sunt mai raționali când aleg produsele. Sectorul care a fost lovit de criză, în special în România, este sectorul nonalimentar. Oamenii au cumpărat mai puțin ca în anii trecuți mai ales produse electronice și electrocasnice.

Capital: Cum e consumatorul român comparativ cu cel francez?
Francois-Melchior de Polignac:
Au multe în comun. Este o parte latină pe care o împărțim. Există o diferență între veniturile medii ale celor două nații. Deși coșul de cumpărături este adaptat la nivelul de trai, obiceiul de consum este oarecum asemănător. Se fac niște sacrificii pe anumite categorii de produse pentru a le putea cumpăra însă pe altele. Pentru mine, este un obicei paralel de consum. Însă românii sunt mai atașați de sectorul alimentar decât francezii și se concentrează mai mult asupra mâncării decât o facem noi.  

Capital: Mărcile proprii sunt pe un trend ascendent. Cât înseamnă aceste produse în veniturile Carrefour și care sunt cele mai cumpărate?
Francois-Melchior de Polignac:
Produsele marcă proprie însumează circa 12% din vânzări. Cele mai importante sunt cele alimentare.

Capital: Cum alegeți producătorul român care să vă furnizeze produsele?
Francois-Melchior de Polignac:
Noi ne vedem ca fiind partener complet. În România, obiectivul este să creștem împreună cu economia din jurul nostru, împreună cu furnizorii locali. În al doilea rând, necesitatea de a găsi persoane care să corespundă nevoilor noastre, care să urmeze calitatea noastră, este la fel de importantă. Cum îi alegem? Sunt unii care nu au capacități de producție mari sau care nu au capacități de producție complete, dar care sunt dispuși să facă acest lucru pe viitor. Un bun exemplu este „filiera calității“. Când începem cu cineva care este profesionist, ne uităm pe piață, analizăm capacitatea de producție. Cele mai multe parteneriate pe care le avem sunt pe sectorul alimentar.

Capital: Am observat că uneori merele, pepenii și alte produse pe care le găsim în Carrefour sunt importate, deși România le produce. De ce nu găsim mai multe produse românești la rafturi?
Francois-Melchior de Polignac:
În primul rând, agricultura românească nu este foarte bine structurată pentru multe produse. Este foarte dificil să găsim volumul de care avem nevoie și consistența în nivelul calității. Mă duc la un magazin mic și într-o zi au un produs, a doua zi găsesc un altul. Când mă duc la Carrefour, vreau să văd, de exemplu, același măr în fiecare zi. Trebuie să găsim stabilitate în ofertă, iar acest lucru poate fi destul de dificil în relația cu producătorii români. Încercăm pe cât posibil să lucrăm cu aceștia. Am încercat să avem produse locale atât cât s-a putut. Apelăm la importuri doar atunci când nu găsim cantitate suficientă sau când nu avem o anumită calitate.

Capital: La ce categorie de produse întâmpinați mari probleme în acest sens?
Francois-Melchior de Polignac:
Cel mai greu a fost să aducem în magazine legumele verzi, precum salatele și produsele asemănătoare. De obicei, cele cu perioadă de valabilitate foarte scurtă.

Capital: Sunt companii care s-au plâns de taxa la raft, larg dezbătută în ultimul an. Ați ajuns la un compromis cu furnizorii?
Francois-Melchior de Polignac:
Rela­ția dintre furnizori și retaileri înseamnă întotdeauna o negociere. Pentru mine este important să văd o balanță între cele două entități. Negocierile se bazează pe obținerea celor mai bune prețuri, iar prețurile se simt direct la consumator. Toate presiunile acestea micșorează prețul mediu ce ajunge la consumator.

Capital: Carrefour se numără printre companiile care încă angajează în România. Ați avut probleme în a găsi angajații de care aveți nevoie?
Francois-Melchior de Polignac:
Singurul segment unde ne este greu să găsim angajați profesioniști este cel al produselor proaspete. La fel și la măcelărie. Fie segmentele nu sunt foarte populare în România și nu sunt mulți oameni care vor să facă așa ceva – și acest lucru este o greșeală –  fie o parte dintre ei au plecat să lucreze în străinătate. Nu găsim foarte ușor specialiști în acest sectoare.

Capital: Sunteți interesați în cumpărarea unui retailer românesc?
Francois-Melchior de Polignac:
Studiem întotdeauna oportunitățile care ni se prezintă. Sunt câțiva retaileri locali sau internaționali care au  probleme financiare, însă are sens să cumperi un lanț de retail doar dacă se potrivește cu planurile tale.