Aceste reforme au reprezentat unul din principalele subiecte incluse în cel mai recent program de sprijin al FMI. Totuşi, progresele sunt mixte şi programul a încetat parţial şi din cauza progreselor insuficiente în reformele structurale. Deşi s-au înregistrat progrese în domeniul îmbunătăţirii guvernanţei, alte reforme structurale au fost oprite şi par insuficiente pentru a majora investiţiile private, care rămân mult sub nivelul înregistrat înaintea crizei financiare, susţin experţii instituţiei financiare internaţionale. 

Principalele dificultăţi sunt îmbunătăţirea guvernanţei corporatiste a întreprinderilor de stat, restructurarea celor care au de mult timp probleme şi consumă bani de la buget, majorarea absorbţiei fondurilor europene şi îmbunătăţirea climatului de investiţii, se arată în raportul FMI. 

Reformele care îmbunătăţesc eficienţa investiţiilor publice în infrastructură sunt esenţiale pentru o creştere sustenabilă. Întreprinderile de stat joacă un rol important în majoritatea sectoarelor de infrastructură şi îmbunătăţirea guvernanţei lor, precum şi o implicare mai extinsă a capitalului privat în acele sectoare rămân priorităţile reformelor. 

Staff-ul FMI recomandă adoptarea rapidă şi implementarea fermă a legislaţiei privind îmbunătăţirea guvernanţei corporatiste a întreprinderilor de stat. De asemenea, experţii recomandă accelerarea ofertelor publice iniţiale (IPO) şi a programului de privatizare. Toate întreprinderile de stat trebuie puse pe o bază solidă, inclusiv prin măsuri de restructurare sau de lichidare, în funcţie de situaţie. Aceste reforme vor ajuta la îmbunătăţirea profesionalismului conducerii întreprinderilor de stat şi a alocării resurselor, vor majora profitabilitatea şi vor reduce subvenţiile, susţin experţii instituţiei financiare internaţionale. 

Misiunea FMI a realizat evaluarea anuală a economiei româneşti în luna martie a acestui an, la Bucureşti. 

Consultările periodice prevăzute de Articolul IV din Statutului Fondului constituie un exerciţiu de supraveghere care este obligatoriu pentru toate statele membre. Scopul consultărilor în baza Articolului IV este examinarea situaţiei financiare şi economice la nivel naţional şi formularea unor recomandări generale referitoare la politicile monetare, politicile financiare şi economice de urmat pentru asigurarea stabilităţii şi a unei evoluţii pozitive la nivelul economiei. 

AGERPRES