SE INTAMPLA ACUM!

Actualitate Auto

TEST Esența Mini

Autor: Robert Stan | duminică, 14 februarie 2016 | 0 Comentarii

TEST Modelul One al gamei Mini înglobează cel mai fidel esenţa istoricei mărci britanice vestită odinioară pentru dimensiunile reduse ale vehiculelor sale şi, în zilele noastre, pentru aerul „altfel“ împrumutat posesorului.

Acum aproape 60 de ani, în 1959, şefii British Motor Corporation (BMC) admirau primul produs al designerului Alexander Issigonis căruia îi solicitaseră prin caietul de sarcini „să folosească în mod creativ spaţiul limitat disponibil astfel încât maşina să poată găzdui patru persoane, să garanteze o manevrabilitate perfectă şi să aibă un consum redus de combustibil“. Criza Suezului din 1956 abia trecuse, iar raţionalizarea benzinei era încă un subiect fierbinte. Aşadar, primul Mini a fost un model cu dimenisuni reduse care, după doar trei ani, avea să fie produs în mai bine de 200.000 de exemplare. Privit şi apreciat în lumea celor bogaţi şi faimoşi precum Peter Sellers, Beatles, Brigitte Bardot, Clint Eastwood sau Lord Snowdon, vehiculul a devenit rapid o adevărată revelaţie, iar Minimania un fenomen de masă în multe dintre ţările lumii. Preluarea mărcii de către gigantul BMW în 1994 a dus la o relansare care a avut ca principal scop menţinerea imaginii istorice, dar şi îmbinarea sa cu tehnologia de ultimă oră menită să transforme Mini dintr-o simplă maşină care te transporta din punctul A în punctul B într-un vehicul care să exprime un stil de viaţă „spontan şi plin de entuziasm“. Astfel au apărut pe rând, de-a lungul anilor, extensii ale gamei precum Cabriolet, Clubman, Countryman sau Paceman, cu tehnologie avansată şi echipări tot mai luxoase şi sportive.

Din întreaga gamă actuală a mărcii Mini, varianta cu trei uşi poate fi considerată „originalul“, iar echiparea One - cea mai ascetă - respectă în mare parte caietul de sarcini după care s-a ghidat chiar Alexander Issigonis. Mai ales că modelul testat de Capital era dotat cu noul propulsor de 1.2 itri care dezvoltă 75 CP şi al cărui consum raportat de producător se ridică la doar 5,2 l / 100 km. Prin urmare, una dintre caracteristicile cerute de BMC în 1959, consumul redus, este îndeplinită şi în 2016. Un alt punct din caietul de sarcini, manevrabilitatea perfectă, este trecut cu brio de noul Mini One. Nu ştim exact cum se comporta maşina imaginată de Issigonis însă, cea din zilele noastre, virează aproape ca un BMW, are o stabilitate neaşteptat de bună pentru un vehicul cu o caroserie care aduce, dacă exceptăm aripile rotunjite, cu două cutii puse una peste cealaltă. În traficul urban, Mini One este o adevărată încântare, consolele scurte şi lungimea redusă permit şoferului multe extravaganţe. Asta dacă nu l-ar ţine de mână, sau, mă rog, de picior, puterea scăzută a propulsorului. Aici ar mai fi de notat că în ciuda celor doar 1.198 cmc, inginerii companiei au reuşit să facă motorul să „mârâie“ agresiv, mai ales la turaţii joase. Pare că sub capotă se află o uzină de forţă de minimum 2.0 litri. Să nu înţelegeţi greşit. Zgomotul nu e deranjant. Dimpotrivă. Îţi dă impresia că, deşi ai cumpărat  maşina cu cel mai mic motor din gamă, ai sub capotă un animal feroce. Unul care în traficul extraurban îşi arată însă limitele. Mai ales că transmiterea puterii motorului către roţi este realizată printr-o cutie manuală cu cinci trepte. Deşi nu e zgomotos la turaţii mari, propulsorul pare să ducă cu greu în spate caroseria mică dar cu o greutate de peste 1.100 kg.

În privinţa confortului interior totul pleacă de la ideea de „Mini“. Conform datelor din 1959, maşina ar trebui să găzduiască patru persoane. Ei bine, dacă pentru cele din faţă se poate face loc prin glisarea scaunelor către spate, nefericiţii aflaţi pe banchetă reuşesc să se aşeze doar dacă au picioare de gazelă. Dar… cine îşi ia Mini One cu trei uşi ca să care patru persoane? Dacă în urmă cu 60 de ani la întrebarea asta aş fi primit cel mult o privire piezişă, în ziua de astăzi, odată cu apariţia modelului cu cinci uşi, a lui Clubman, Paceman şi Countryman, răspunsul vine sec: nimeni!

Cert este că în noul Mini One te simţi altfel decât în alte maşini. Nu doar pentru că unele dintre butoanele comenzilor sunt amplasate diferit. Lucrul ăsta datează de ceva vreme. Ci pentru că toţi, absolut toţi, cei din afară te privesc cu un soi de admiraţie disimulată într-un zâmbet tâmp care se traduce cam aşa: „Dacă a avut 16.000 de euro şi i-a dat pe un Mini, în loc să-şi ia Volkswgen Golf sau Renault Megane, înseamnă că a vrut neapărat să fie «altfel». Dar nu prin opulenţa unui model de lux. Ci prin sofisticare şi îndrăzneală“. Aşa ne place nouă să credem. Iar celor cărora nu le place Mini le urăm monotonie plăcută.

Caracteristici tehnice:

Motor                                      1.2

Capacitate cilindrică            1.198 cmc

Putere                                    75 CP

Combustibil                           benzină

Viteza maximă                      180 km/h

Acceleraţie 0-100 km/h       12,8 sec.

Consum mediu                    5,2 l/100 km

Emisii CO2                            122 g/km

Preţ                                         16.500 euro

 

Acest articol a apărut în ediţia numărul 6 al revistei Capital, 8-14 februarie 2016.

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Capital - Google+
Transforma in PDF
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.