Autoritatea Națională pentru Administrate și Reglementare în Comunicații (ANCOM), a acordat în anul 2012 licenţele de utilizare a frecvențelor radio. Orange, Vodafone, Telekom şi RCS&RDS au câştigat dreptul a utiliza benzile de 800MHz, 900 MHz, 1800 MHz şi 2600 MHz până în anul 2029. 

Odată cu aceste frecvenţe în sarcina operatorilor intra și obligaţia de a acoperi cu prioritate un număr de 676 de localităţi nedeservite de reţele de comunicaţii de bandă largă, termenul limită pentru îndeplinirea acestei obligații fiind 5 aprilie. Vodafone și Orange au avut fiecare obligația de a acoperi câte 225 de localități rurale, Cosmote 169, iar RCS&RDS 57 de localități rurale. În urma controalelor ANCOM s-a constatat neîndeplinirea de către Vodafone România a obligațiilor de acoperire a 72 de localități. Compania Vodafone a fost sancționată cu amendă contravențională în valoare de 720.000 de lei.  

Oficialii companiei au declarat că „eforturile de a acoperi aceste zone sunt deseori blocate în diverse etape, cum ar fi în cea de obţinere a autorizaţiilor de construcţie necesare. Vodafone România lucrează în mod constructiv cu autorităţile şi salută recenta modificare a cadrului legal care reglementează infrastructura de telecomunicaţii, şi anume Legea Infrastructurii nr. 154/2012, care simplifică procedurile pentru obţinerea autorizaţiilor. Vodafone România îşi exprimă încrederea că noua lege va contribui la creşterea eficienţei eforturilor depuse în această direcţie. 
În cazul operatorului Orange România, s-a constatat neîndeplinirea obligațiilor în 12 localități și a fost sancționat cu amendă în valoare de 120.000 de lei. „ANCOM a atribuit operatorilor un număr de localităţi greu accesibile din mediul rural, în funcţie de spectrul achiziţionat în urma licitaţiei din 2012. Din numărul total de localităţi atribuite, 225, Orange acoperă la ora actuală 216, după un proces care a presupus investiţii majore atât financiare, cât şi umane. Aceasta performanţă ne clasează pe primul loc la numărul de localităţi din mediul rural acoperite, cu mult peste rezultatele celorlalţi operatori. Întârzierile înregistrate pentru cele 9 localităţi rămase au cauze independente de eforturile noastre. Am întâmpinat întârzieri şi blocaje în procesul de instalare a antenelor din cauza procesului anevoios de obţinere  a autorizaţiilor pentru construcţia site-urilor. În prezent, avem dosare în curs pentru fiecare dintre aceste localităţi şi contăm pe sprijinul autorităţilor abilitate pentru rezolvarea lor”, au declarat reprezentanţii companiei. 

Telekom Romania Mobile Communications nu și-a îndeplinit obli­gația de acoperire a 6 localități și a fost sancționat cu amendă contra­vențională în cuantum de 60.000 de lei. „Din cele 169 de localităţi atribuite Telekom, doar şase sunt momentan neacoperite din motive birocratice care au îngreunat procesul de obţinere a autorizaţiilor. Avem toată încrederea că vom beneficia de susţinerea autorităţilor locale pentru urgentarea finalizării lucrărilor în cele şase localităţi“, conform oficialilor companiei. 

Telefonia mobilă, cel mai reclamat serviciu

Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a primit și soluționat, în primul semestru al anului, peste 1.310 reclamații de la utilizatorii de comunicații din România, cu 42% mai mult față de prima jumătate a anului trecut. Cele mai multe reclamații – 593 au vizat aspecte referitoare la serviciile de telefonie mobilă (45%), urmate de serviciile poștale (14%), serviciile de acces la internet fix (12%), portarea numerelor de telefon (8%) și  serviciile de retransmisie a programelor audiovizuale (7%). Cele mai multe reclamații formulate de utilizatorii de servicii de comunicații electronice s-au referit la serviciile furnizate de RCS&RDS (272 de petiții), Vodafone România (228 de petiții), Telekom Romania Mobile Communications (207 petiții), Orange România (129 de petiții) și Telekom Romania Communications (102 petiții).

Cum şi unde reclami problemele

Utilizatorii care întâmpină probleme la utilizarea unui serviciu de comunicaţii, fie că este vorba de telefonie, internet sau televiziune, ar trebui să se adreseze prima dată furnizorului. Utilizatorii sunt sfătuiţi să solicite numărul de înregistrare al sesizării pentru referinţe ulterioare. În cazul în care este depăşită durata de soluţionare a reclamaţiei sau de remediere a deranjamentului produs utilizatorii pot solicita despăgubiri furnizorului conform contractului, constând, de exemplu, în reducerea costului abonamentului proporţional cu timpul în care nu a funcţionat serviciul. Dacă furnizorul nu îşi respectă obligaţiile contractuale referitoare la termenul de remediere a defecţiunilor şi acordarea des­păgubirilor sau dacă termenul de soluţionare a reclamaţiei a fost depăşit ori nu au primit niciun răspuns de la furnizor, se pot adresa Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor. În această situaţie, ANCOM poate propune o soluţie, neputând însă impune furnizorului să ofere o anumită rezolvare sau să acorde despăgubiri.