"Nu sunt aici să promovez social media. Cred că e un rău necesar", a spus acesta. Potrivit lui Mastrini, pentru jurnalişti, social media înseamnă multimedia, şi anume adaptarea la noile tehnologii, pentru a informa publicul în moduri adaptate noilor generaţii. 

În cei 32 de ani de carieră jurnalistică, John Gregory Mastrini a pus bazele mai multor proiecte inovatoare ale Agenţiei de ştiri Reuters, cum ar fi înfiinţarea primului serviciu de ştiri financiare locale într-o ţară post-comunistă (fosta Cehoslovacie) sau a primului serviciu online de larg consum pentru videoclipurile Reuters. După peste 20 de ani de activitate pentru Reuters/Thomson Reuters, John Gregory Mastrini se află în prezent la Praga, unde unde este editorul Departamentului Multimedia la Radio Free Europe/Radio Liberty. De-a lungul timpului, John Mastrini a susţinut cursuri de jurnalism, televiziune şi reţele sociale pentru colegii săi de la Reuters, dar şi, prin intermediul Fundaţiei Thomson Reuters, pentru jurnalişti din Europa şi Asia. 

El a vorbit pentru publicul de la Bucureşti despre provocările pe care reţelele de socializare le aduc jurnaliştilor, dar şi despre nevoia ca redacţiile să îşi păstreze reperele şi calitatea informaţiei. "Trebuie să vă găsiţi valorile de bază, nu o să fiţi niciodată următorul Facebook", s-a adresat Mastrini jurnaliştilor. 

Dacă instituţiile media îşi coboară standardele, nu vor mai exista surse credibile pentru public, a adăugat el. 

"Dacă dispar toate redacţiile de încredere, în ritmul acesta, ce o să facem? O să ne bazăm pe ce spune bloggerul de la colţul străzii?", a întrebat Mastrini. 

Potrivit jurnalistului, mass-media s-au schimbat radical odată cu intrarea în era internetului. 

"Pe vremea când m-am angajat la Reuters, internetul nu era o unealtă în redacţie. Aveam arhive şi aveam interni, studenţi foarte inteligenţi, pe care îi puneam să verifice informaţii pentru noi în arhive. Ei erau Google-ul nostru", a adăugat Mastrini. 

Acesta a apreciat că social media este o provocare pentru jurnalişti deoarece devine concurenţă pentru conţinutul media tradiţionale. Mai mult, a menţionat el, în unele ţări în care încrederea în media este mică, majoritatea cetăţenilor citesc ştirile pe reţele de socializare. 

Mai mult, odată cu evoluţia reţelelor de socializare, orice utilizator poate fi considerat "jurnalist" dacă generează "ştiri". Totuşi, a adăugat Mastrini, jurnaliştii se diferenţiază de restul creatorilor de conţinut prin calităţi specifice. 

"Ne punem amprenta de jurnalişti găsind informaţii rapid, găsind surse şi, în final, prezentând informaţiile într-un context", a subliniat el. 

"Jurnalismul şi comunicarea au un rol în a construi încrederea. Criza de azi este o criză a încrederii şi putem vorbi de o criză a jurnalismului. Vă voi arăta statistici. Încrederea în media este la cel mai jos nivel în Marea Britanie şi Statele Unite ale Americii de când se fac statistici. Bănuiesc că în epoca victoriană, presa nu era foarte de încredere, dar atunci nu se făceau statistici", a adăugat el. 

Mastrini a prezentat rezultatele unui studiu realizat sub auspiciile Reuters Institute despre consumul de ştiri în mediul digital. Rezultatele studiului realizat pe 50.000 de subiecţi din 26 de ţări au fost publicate în iunie anul acesta. Printre concluziile acestui studiu se numără faptul că platformele sociale capătă tot mai multă popularitate, în medie doar 7% dintre consumatorii de ştiri sunt dispuşi să plătească pentru conţinut iar la nivel editorial există o criză a modelelor de afaceri eficiente. România nu s-a numărat printre ţările incluse în respectivul studiu. 

Potrivit respectivului studiu, ţara în care încrederea în media este cea mai mare este Finlanda – cu 65%, iar la polul opus Grecia, cu 20%. 

"Ne îngrijorează faptul că ştirile personalizate şi selecţia algoritmică a ştirilor (pe internet – n.r.) va însemna că publicul riscă să rateze informaţii importante sau puncte de vedere diferite de propriile convingeri", arată realizatorii studiului. 

Lipsa de încredere în media, a susţinut Mastrini, este una la nivel general, fiecare redacţie având datoria de a-şi construi credibilitatea, uneori în ciuda tendinţelor de pe reţelele sociale. "Dacă te scufunzi, măcar să te scufunzi cu mândrie", a glumit el. 

John Mastrini va susţine seminarul "Jurnalismul în era social media" şi la Iaşi, vineri, între orele 9,00 şi 12,00, la "American Corner" de la Biblioteca "Gheorghe Asachi" din Iaşi.