Piaţa locală telecom este una dintre cele mai concurenţiale din lume, iar ofertele operatorilor sunt de necrezut, mai ales pentru vest-europeni. Tot mai mulţi utilizatori aleg să se transfere în altă reţea unde se pot bucura de oferte mai avantajoase. Dacă în anul 2008 erau portate 15.000 de numere de telefon, în 2013 numărul acestora trecea de 270.000, iar un an mai târziu a fost depăşit pragul de 500.000 de numere portate. În cea ce priveşte tariful pentru portare, operatorii care primesc clienţi în reţea au dreptul de a percepe o taxă. Legislaţia nu prevede o sumă fixă pe care trebuie să o achite clienţii pentru portare, doar faptul că sumele stabilite de operatori trebuie să fie accesibile. “Am propus reduceri importante ale tarifelor suportate de furnizori în cadrul procesului de portare, de la 7,8 euro la maximum 4,4 euro în cazul telefoniei fixe și de la 5,6 euro la maximum 1,9 euro în cazul celei mobile, pentru fiecare număr portat”, a precizat, recent, președintele ANCOM, Sorin Grindeanu.

În urmă cu patru ani, Orange percepea o taxă de 4,76 euro în cazul trecerii la abonament, Vodafone 5,6 euro pentru un număr de mobil şi 7,8 euro pentru un număr de fix, iar la Telekom utilizatorii plăteau 11 euro.  În ultimii trei ani, operatorii au renunţat la tarifele de portare, iar numerele transferate au trecut pragul de 800.000. În 2016 numerele portate au fost aproape de pragul de un milion, iar anul trecut au fost portate 892.695 de numere, din care aproximativ 94% au fost numere de telefonie mobilă. Operatorul care a câştigat cei mai mulţi clienţi prin portare, încă de la lansarea serviciului este RCS&RDS. Anul trecut, compania controlată de omul de afaceri Zoltan Teszari a atras în reţea 384.759 de numere, în timp ce Orange a primit prin portare 191.767 de utilizatori, Vodafone 155.905, Telekom Romania Mobile Communications  68.227, iar Telekom Romania Communications 39.002. În total, de la lansarea portabilității și până la sfârșitul anului 2017, aproape 4,5 milioane de numere au fost transferate între rețele, 3,7 milioane dintre acestea fiind numere de telefonie mobilă și aproximativ 700.000 numere de telefonie fixă.  

Portarea se face într-o singură vizită în magazin

Indiferent de operatorul ales, în prezent, portarea se face gratis şi totul se rezolvă cu o singură vizită în magazin. Clienţii trebuie să prezinte, după caz, cartea de identitate, permisul de conduere, cardul bancar, talonul de pensie şi o factură la utilităţi. Se completează o cerere de portare pe loc, iar utilizatorul primeşte o nouă cartelă SIM pe care se va porta numărul de telefon în maximum trei zile lucrătoare din momentul depunerii cererii. Procesul se poate prelungi, dar nu mai mult de 25 de zile lucrătoare în cazul în care conectarea/deconectarea implică realizarea unor operaţiuni complexe. La Vodafone, după completarea cererii, utilizatorul primeşte un SIM cu un număr de telefon temporar, pe care îl poate  folosi până la portarea numărului. Pe numărul temporar utilizatorii  beneficiază din primul moment de avantajele serviciilor companiei. După finalizarea portării, numărul temporar va fi înlocuit automat cu numărul, pe care utilizatorul îl portează. Din momentul în care s-a finalizat portarea cartela SIM de la vechiul operator nu va mai putea fi folosită.

 

 Atenţie la detalii

 ✔ Verifică cu atenţie contractul pe care îl ai cu furnizorul actual, căci s-ar putea să existe clauze de reziliere sau anumite condiţii de încetare a furnizării serviciilor.
✔ Fii atent atunci când completezi cererea. Dacă datele nu sunt corecte sau complete, sistemul o va respinge.
✔ Nu transmite cereri de portare către mai mulţi furnizori! Alege-l pe cel al cărui abonat vrei să devii şi adresează-i numai lui cererea de portare.

Acest articol a fost publicat în numărul 8 al revistei Capital, diponibil la chioşcuri în săptămâna 26 februarie-4 martie 2018