Sistemul telematics, folosit în premieră în România de compania Groupama, pare să aducă avantaje șoferilor care îl utilizează.

„Clienții care au optat pentru clauza Autocontrol au considerat-o un element inovator și au apreciat inițiativa noastră de a integra o astfel de tehnologie într-un produs de asigurare. Discountul mediu al portofoliului este de 26%, existând numeroase cazuri în care comportamentul șoferului a generat reducerea maximă, de 40%. Toti clienții Autocontrol se încadrează astăzi în categorii de risc ce implică reduceri semnificative față de prima de asigurare standard,” au explicat, pentru Capital, reprezentanții Groupama. 

Pe scurt,  sistemul telematics  presupune monitorizarea mașinii cu ajutorul unei „cutii negre”, un aparat care înregistrează viteza cu care circulă șoferul, traseele pe care acesta le urmează și alți parametrii care ajută la realizarea unui profil mai clar al clientului. 

Pe baza acestor date, interpretate de softuri operate de specialiști în statistică și probabilități, compania poate estima cu mai mai mare exactitate care este șansa ca șoferul asigurat să fie implicat într-un accident.

Prin urmare, șoferii care nu depășesc viteza legală sau, de exemplu, cei care care au un traseu fix pe care îl urmează în fiecare zi vor beneficia de reduceri de tarif.  Criteriile de bază cum ar fi istoricul de daună sau capacitatea mașinii nu sunt eliminate.

Clienții își pot verifica ȋn timp real ratingul și își pot ajusta, deci, comportamentul, având astfel control direct asupra prețului politei.  Clauza Autocontrol poate fi atașată unei polițe CASCO, atunci când clientul alege plata în 4 rate, iar prima totală este mai mare sau egală cu 800 euro/an. Achiziționarea acestei clauze oferă imediat o reducere de 20% la prima rată CASCO.

Soluție și pentru RCA. Profilul fiecărui șofer va conta din ce în ce mai mult

Călin Matei, directorul general adjunct al Groupama, a anunțat că firma intenționează  să dezvolte produsul CASCO cu clauza Autocontrol cu ajutorul propriei rețele  și să extindă colaborarea cu brokerii, dar și să introducă sistemul telematics și pentru asigurarea RCA, utilizată la scară mult mai mare având în vedere că este obligatorie. 

 

 Fără să dea prea multe detalii, Matei a spus că acest lucru se va întâmpla în curând și că „în niciun caz costul aparatului  nu va fi suportat de client”.

În urmă cu câteva săptămâni și reprezentanții Omniasig VIG, al treilea mare jucător din piața asigurărilor generale, au anunțat că vor introduce sistemul telematics pentru clienții lor de RCA. 

De altfel, utilizarea acestor noi tehnologii face parte dintr-o schimbare mai amplă de abordare, pornită inclusiv din zona Autorității de Supraveghere Financiară. Practic, firmele de asigurare vor avea mai multă libertate în ceea ce privește felul în care își stabilesc tarifele.

 Categoriile mari de clienți de până acum, stabilite exclusiv în funcție de capacitatea motorului și de vârsta șoferului, vor putea fi sparte în segmente mai mici de clienți.  

Sistemul bonus malus(care în prezent ia în calcul doar dacă respectivul client a avut sau nu daune)  va putea fi aplicat într-o formulă mai permisivă.

Dacă reușesc să culeagă date relevante(de exemplu prin folosirea telematics), firmele de asigurare vor avea posibilitate să aplice discounturi mari clienților buni sau, după caz, să îi penalizeze pe cei cu riscuri mari.  Istoricul de amenzi de circulație ar putea deveni, în timp, un nou criteriu care să ducă la penalizarea anumitor clienți, de exemplu.