CITEŞTE ŞI

Energie

BILANȚ la trei luni de la supra-acciză: Carburanți mai scumpi, vânzări mai mici

Autor: |

Au trecut trei luni de la introducerea supra-accizei de 7 eurocenţi/litru de benzină şi motorină, perioadă în care preţurile carburanţilor au fluctuat în sus şi în jos, ajungând la un nivel mult mai mare faţă de cel de la 1 aprilie. Vânzările sunt în scădere, iar în loc de venituri suplimentare, statul s-a trezit cu o gaură lunară de 11 mil. euro în buget.

În ultimele şase luni, preţurile carburanţilor comercializaţi de companiile petroliere de pe piaţa românească au crescut semnificativ, România fiind ţara în care s-a înregistrat cea mai mare creştere a preţului la benzină.

Aşa cum se poate observa şi din graficul de mai jos, dacă în ultima lună a anului trecut şoferii plăteau pentru cel mai ieftin sortiment de benzină 5,432 lei/litru, la finele lunii iunie acelaşi produs costa 6,348 lei/litru, conform datelor Oil Bulletin. Adică, o scumpire de aproape 17%. În cazul motorinei, evoluţia preţului în perioada menţionată, decembrie 2013-iunie 2014, a consemnat o creştere de aproximativ 10%, de la 5,77 lei/litru la 6,313 lei/litru.

Click pentru mărire

 

Practic în doar şase luni, benzina s-a scumpit cu 91 de bani, iar motorina cu aproape 40 de bani. Cea mai mare parte din creşterea preţurilor a intervenit la 1 aprilie ca urmare a majorării accizei. Totodată o creştere semnificativă a preţurilor a avut loc la 1 ianuarie, fiind cauzată de schimbarea modului de calcul a accizei şi a cursului de schimb valutar luat în calcul de autorităţi.
 

Cum s-a înşelat Liviu Voinea sau "păcăleala românilor de 1 aprilie"

Introducerea accizei de 7 eurocenţi era programată iniţial să intre în vigoare de la 1 ianuarie, dar în urma disputei dintre preşedintele Traian Băsescu şi reprezentanţii Guvernului, data de implementare a fost amânată cu trei luni. Ministrul delegat pentru buget Liviu Voinea, care din toamnă va părăsi această funcţie pentru a deveni viceguvernator al Băncii Naţionale a României (BNR), estima venituri suplimentare la buget de circa 500 milioane de euro. Mai mult, Voinea explica faptul că impactul taxei suplimentare va fi absorbit de ieftinirea petrolului, lucru care nu s-a întâmplat aşa cum se poate observa şi din imaginea de mai jos.

Click pentru mărire

Conform datelor Oil Bulletin, de la data de 7 aprilie şi până pe 30 iunie, la preţul benzinei s-au mai adăugat aproape 20 de bani, iar la motorină încă 10 bani. Aşa cum era de aşteptat vânzările au scăzut, iar statul a încasat cu peste 10 mil. euro mai puţin în luna aprilie decât în martie, aşa cum au anunţat reprezentanţii Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România, care au comparat datele oficiale de la Institutul Naţional de Statistică.

Astfel, în perioada aprilie-iunie în loc să încaseze suplimentar 50,6 milioane euro/lună (151,8 mil. euro în trim II), statul a încasat cu 61 mil. euro mai puţin faţă de estimările iniţiale.

Un alt element care merită menţionat este evoluţia preţurilor în cei cinci ani de criză financiară. De exemplu, în iunie 2009 un litru de benzină costa 3,52 de lei, iar preţul motorinei era de 3,58 de lei/litru. Asta înseamnă aproape o dublare a preţului. La acea dată cotaţia ţiţeiului era de aproximativ 75 de dolari/baril, iar acum petrolul se tranzacţionează cu peste 100 de dolari/baril. În urmă cu cinci ani, taxele şi impozitele din preţul final al carburanţilor era sub 40%, iar acum această componentă depăşeşte 50%.

Click pentru mărire

 

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Capital - Google+
Transforma in PDF
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Nume: Prenume: Varsta: Email: Localitate: Judet: Telefon:


Sex: M / F




Ma abonez la newsletter
Sunt de acord cu termenii si conditiile concursului
* Toate campurile formularului sunt obligatorii