La majoritatea confe­rin­țe­lor de profil, oamenii de HR adeseori amintesc că atunci când accepți un anumit post, în cadrul interviului, potențialul tău angajator încearcă „să se vândă“. Adică, acesta este momentul oportun pentru tine să pui toate întrebările privind compensațiile și beneficiile pe care le oferă instituția respectivă. Pentru că, deși beneficiile de ordin financiar, precum bonusurile sau creşterile salariale, sunt un stimul important în fidelizarea angajaţilor,  pe măsură ce acumulează experienţă în aceeaşi companie, angajaţii îşi doresc tot mai mult să simtă că sunt apreciaţi la locul de muncă, iar aspectul financiar nu mai primează. Și atunci, pachetele de beneficii puse la bătaie de firme își dovedesc importanța.
 
„Oamenii sunt diferiți și, indiferemt de compania la care vor să aplice pentru un post, beneficiile oferite de către instituții ar trebui să acopere nevoi diverse“, spune Stelian Bogza, cofondator al BenefitOnline.ro, unul dintre principalele magazine online de beneficii extra salariale pentru angajați. În opinia sa, comportamentul de alegere a beneficiilor nu se încadrează în vreun tipar prestabilit, indiferent de industrie, motiv pentru care companiile au început fie să apeleze la furnizori externi, fie să-și creeze intern soluții care să le permită angajaților posibilitatea de a alege cât mai liber beneficiile dintr-o arie cât mai variată, sistemul fiind cunoscut în rândul oamenilor de HR ca și sistemul „cafetaria“ sau „beneficii flexibile“.
 
Pachetele de beneficii extra­salariale în țară ajung și la 12% din venitul anual al angajaților. Un studiu Accace arată că printre principalele beneficii pe care angajatorii le acordă salariaților se regăsesc tichetele de masă, asigurări medicale sau abonamente la clinici private, concendiu de odihnă suplimentar, telefon mobil, programe de teambuilding, laptop, decontarea cheltuielior de transport, cadouri pentru copii cu diverse ocazii sau programe de formare profesională. „Totuși, nu există o rețetă perfectă a unui pachet de beneficii presabilit, dar în momentul în care angajatul are la dispoziție o soluție în care alege, așa cum o face într-un magazin online, orice beneficiu își dorește, lucrurile se simplifică și pentru el, dar și pentru angajator“, mai spune Stelian Bogza.
 
 
Ce ar trebui să ofere companiile
 
Angajatorii caută modele de impact pentru a-și motiva și reține forța de muncă, spune Anca Covaciu, senior consultant la MMM Consulting Int’l. Cu 20 ani de experienă pe postul de HR director în diferite industrii și companii de renume, precum 3M Corp., Hoffmann La Roche sau Novartis, ea explică cum prin intermediul beneficiilor pentru angajați, angajatorii se pot diferenția, pot avea avantaje fiscale conform legii și, în același timp, pot să răspundă caracteristicilor de nevoi ale tipului propriu de forță de muncă cu care lucrează. „Acolo unde lucrează mai mulți tineri, beneficiile pot fi alese din zona de preocupări ale acestei grupe de vârstă: abonamente la sălile de sport, orar de lucru flexibil, bonus pentru recomandarea unor candidați care în procesul de recrutare și selecție vor fi și angajați în companie“, explică ea. În opinia sa, pachetele cu servicii de sănătate la această categorie de vârstă ar trebui să includă beneficii pentru situațiile de maternitate, iar angajatorul ar putea oferi în plus tichete pentru grădiniță și tichete cadou pentru aniversarea zilei de 1 iunie.
 
Anumiți angajatori ar putea oferi perioade de timp liber (sabatice/concedii fără plată prelungite), care dau angajaților libertate pentru a călători sau îndeplini proiecte de voluntariat care sunt importante pentru ei, iar la finalizarea acestor proiecte pot reveni la același loc de muncă, mai spune specialistul. O altă recomandare a Ancăi Covaciu esta ca angajatorul, la o forță de muncă cu o medie de vârstă mai mare, să ofere beneficii mai importante pentru îngrijirea sănătății: abonamente la clinici medicale cu clauze de spitalizare și reduceri la serviciile de stomatologie sau asigurări de viață și accident.
 
Angajații departamentelor de HR caută în permanență noi moduri în care să îi motiveze pe angajați, care, în cele din urmă, se concretizează în beneficii. Parteneriatele cu companiile furnizoare de servicii este foarte important, deoarece contribuie la găsirea a noi soluții. „De exemlu, angajații au posibilitatea lunar să asiste la sesiuni de informare pe diverse teme de interes pentru ei cum ar fi. ‘Nutriție și sănătate’, ‘Work-life balance’ sau ‘Parenting’.  Alte companii oferă săptămânal zile în care angajații găsesc pentru consum fructe și sucuri naturale în bucătăria companiei (‘Fruity days’) sau pot veni la birou îmbrăcați mai lejer, în unele locuri chiar în pantaloni scurți (sunt acele ‘Shorts days’)“, conchide specialistul.
 
 
De exemplu, în cadrul companiei VP Machteamsoft, una dintre direcțiile adoptate a fost să se acorde o atenție deosebită celor aflați la primul job. Asta mai ales decoarece, între 2007 și 2012, media de vârstă a angajaților a fost undeva la 22 de ani. Atunci, s-a ținut cont de dorința lor de a avea un program flexibil, pentru a îi încuraja pe angajați să își termine studiile. „Pachetele salariale competitive, reprezintă pentru noi o provocare întrucât trebuie să avem în vedere dinamica pieței, concurența, presiunea care vine din partea multinaționalelor. Totuși, considerăm că un avantaj este acela că oferim stabilitate și un mediu de lucru aparte. De pildă, activitățile de team-building out of the box, chiar și în spațiul de birou, dar și în afara acestuia și apropierea dintre membrii echipei fac mediul de lucru mai plăcut“, explică Flori Dragomir, manager VP Machteamsoft. În pachetul salarial standard al companiei există și alte beneficii, cum ar fi o ședință de masaj gratuită săptămânal, acces la oferte speciale ale diverșilor furnizori de servicii (de la servicii medicale până la oferte în domeniul turismului), dar și tichete cadou de Sărbători.