Toate companiile producătoare au dezvoltat un prototip de autobuz electric, iar unele companii chiar s-au specializat pe acest segment, cum este cazul companiei chineze BYD sau cel al companiei americane Proterra, potrivit datelor ETL Business Plus. Acţionate de un motor electric, autobuzele electrice nu produc niciun fel de poluare  locală. Dacă energia folosită este obţinută prin metode regenerabile, acest tip de transport nu va genera emisii nici în locul de producere a energiei, rezultând un transport aproape 100% ecologic.

Există deja mai multe tipuri de autobuze electrice şi încă şi mai multe tipuri de autobuze electrice hibride. Autobuzele complet electrice pot fi grupate în două mari categorii: cele cu alimentare rapidă, pe traseu, şi cele cu alimentare de timp lung, în depouri, de obicei pe timpul nopţii. Există şi prototipuri care combină cele două opţiuni, cu încărcare pe timpul nopţii şi completarea bateriei pe traseu.

Principalele eforturi sunt îndreptate astăzi către asigurarea unei autonomii cât mai mari, acesta fiind de fapt principalul dezavantaj faţă de autobuzele alimentate cu combustibili.  Autonomia, şi mai departe şi flexibilitatea operării acestor autobuze, este condiţionată de infrastructură de reîncărcare. Încărcarea rapidă se face pe traseu, în staţii sau la capetele de linii, fie printr-un sistem aerian, care încarcă prin plafonul autobuzului, fie printr-un sistem la nivelul solului.

Din prima categorie fac parte autobuze dezvoltate de Siemens, de Volvo, de Solaris sau de compania americană Ebus, în timp ce din cea de-a doua fac parte autobuze precum cele produse de BYD, SOR, Bollore şi altele, mai reiese din datele ETL Business Plus, care citează un studiu realizat împreună cu Asociaţia pentru Mobilitate Metropolitană.

Liniile de autobuz electrice implementate până în acest moment au un caracter experimental, dar vor fi din ce în ce mai folosite în Europa pe măsură ce piaţa se va maturiza. Ele necesită, în condiţiile actuale de traffic, o rută cu bandă separată pentru a limita posibilitatea unor probleme de întârziere în trafic.

În prezent, există un proiect – ZeUS (Zero Emission Urban Bus System), dezvoltat la nivel european, care studiază implementarea mai multor tipuri de autobuze electrice în 10 reţele de transport public din Europa. Proiectul, cu un buget de 22,5 milioane de euro, îşi propune să reprezinte principala platforma de testare şi promovare a autobuzelor electrice în Europa, conform datelor citate.