“Cu siguranţă, înainte de declanşarea crizei economice din România, piaţa muncii era mult mai dinamică. Oferta de locuri de muncă, la nivelul anului 2008, se situa la aproximativ 400.000 de locuri de muncă. Angajatorii recrutau activ, iar piaţa era încă în creştere. Pe fondul nesiguranţei economice, companiile şi-au restrâns operaţiunile, fapt ce a determinat restructurări masive”, a declarat pentru Capital Ana Maria Cetăţean, brand manager al site-ului de recrutare ejobs.ro.

60 de candidaţi pentru un loc de muncă

Spre exemplu pe site-ul de recrutare eJobs.ro există, în prezent, un număr de trei ori mai mare de CV-uri faţă de perioada de dinaintea crizei. Şi concurenţa pe post, la nivel general, a crescut. Dacă în 2008 concurau, în medie, 8 candidaţi pentru un post, în 2013 raportul a ajuns la 60 de candidaţi pentru un loc de muncă.

Într-un top, realizat de ejobs.ro, al celor mai ofertante specializări, în prezent, în fruntea clasamentului se află domeniul vânzărilor cu aproape 5.000 de locuri de muncă la nivel naţional, urmat de call-center (relaţii client) cu peste 3.600 de posturi şi sectoarele Marketing şi IT, cu aproximativ 1.800 de posturi în întreaga ţară. Deloc de neglijat sunt şi domeniile precum HoReCa, unde oferta este de aproximativ 1.700 de locuri de muncă, şi Turism, unde angajatorii scot la concurs peste 1.300 de posturi.

Potrivit site-ului de recrutare bestjobs.ro, cele mai multe joburi se regăsesc în domeniul IT/Telecom, adică 1.800 de joburi, reprezentând 30% din totalul joburilor actuale. Locul doi în top este deţinut de domeniul Vânzări, iar locul trei de domeniul Inginerie.

În ceea ce priveşte cererea, cei mai mulţi candidaţi şi-au depus CV-urile pentru posturile din Vânzări, unde s-au trimis peste 1 milion de CV-uri, în prima parte a anului 2014, reiese din datele remise de ejobs.ro. În topul celor mai solicitate domenii de către candidaţi se numără Relaţii clienţi/ Call-center, cu peste 450.000 de CV-uri trimise, cât şi Marketing, cu peste 330.000 de aplicări, potrivit ejobs.ro.

Conform datelor bestjobs.ro, în luna aprilie postul cel mai vânat a fost de lucrător comercial cu peste 7.000 de aplicări. Urmat de postul de adjunct-şef de magazin Profi din Dăbuleni cu peste 6.800 de aplicanţi.

Candidatul şi-a redus considerabil pretenţiile

Legat de profilul candidatului român, reprezentanţii site-urilor de recrutare susţin că acesta a evoluat în funcţie de cererea din piaţă. “Noile tehnologii au dus la apariţia unui întreg nou set de joburi şi competenţe. În descrierea joburilor, angajatorii mentionează acum în cerinţe cunoaşterea unei limbi străine şi competenţe online, aproape indiferent de natura domeniului în care se fac angajările”, a afirmat Andreea Mihăescu, PR Manager Bestjobs.ro.

În condiţiile în care din ce în ce mai mulţi români îşi caută locuri de muncă, pretenţiile acestora s-au redus, în comparaţie cu cele formulate în 2008. “Dacă înainte de începerea crizei, pachetele extra-salariale erau foarte generoase, candidaţii experimentaţi fiind cei care stabileau regulile pe piaţă, în prezent, raportul de putere s-a inversat. Deşi marii angajatori obişnuiesc să ofere pachete salariale atractive pentru angajaţii fideli, candidaţii pentru un post trebuie să fie capabili să îşi demonstreze abilităţile şi experienţa în domeniu sau cunoştinţele de specialitate. Altfel spus, pentru a se bucura de pachete salariale atractive, similare cu cele obţinute cu uşurinţă înainte de declanşarea crizei, cei care candidează în prezent pentru un post trebuie să fie capabili să demonstreze că sunt cei mai buni”, a completat Ana Maria Cetăţean.