TEST Volkswagen Passat Alltrack, un altfel de SUV

Un vehicul care nu trădează apartenența la zona mașinilor cu capabilități off-road poate fi oricând luat în calcul de cei care nu au la inimă „nebunia SUV“ a ultimilor ani. Passat Alltrack poate fi, pe rând, mașină de familie, sportiv bine deghizat sau chiar prieten de nădejde atunci când asfaltul lasă locul unui teren accidentat inaccesibil multor autoturisme obișnuite.

Să pui titulatura „altfel de SUV“ unui break poate părea o idee complet anapoda. Cu toate acestea, modelul Alltrak derivat din Passat Variant îndeplinește cu brio cam toate funcțiiile unui vehicul sport-utilitar. Ba chiar a unuia cu tracțiune integrală, fapt extrem de important dacă avem în vedere faptul că tot mai multe mașini care poartă cu mândrie titulatura de SUV realizează tracțiunea doar cu roțile din față.

Chiar dacă ești la primul contact cu un Passat Alltrack e greu să nu remarci diferențele față de fratele său mai puțin pregătit pentru aventură, Variant. Unde mai pui că modelul testat de Capital era vopsit într-un portocaliu perlat sau, mai exact, Habanero Orange, dacă ne luăm după fișa tehnică pusă la dispoziție de producător. Garda la sol majorată cu circa 27 mm, bandourile de protecție din zona pragurilor și a aripilor și inscripțiile Alltrack prezente atât pe grila radiatorului cât și pe hayon trădează rapid apartenența mașinii la un segment aparte. În interior, noul Passat Alltrack are același aer monoton dar high-tech al tuturor modelelor Volkswagen cu echipare superioară. De altfel, conform liniilor de echipare ale mărcii germane, Alltrack este inclus între Confortline și Highline, având în dotare, printre altele, afișaj digital TFT, head-up display, bandouri interioare iluminate, sistem de navigație Discover Pro, computer de bord „Premium“ sau scaun pentru șofer ergoComfort. De asemenea, vehiculul testat a fost echipat cu cutie de viteze DSG6, tracțiune 4Motion și motorul 2.0 TDI care dezvoltă 190 CP.

Încă de la primul demaraj a devenit limpede că acest Passat Variant Alltrack are un aer mult mai distins decât al versiunii de bază, fapt demonstrat de reacțiile colegilor de trafic. Mai apoi, odată cu intrarea în zonele virajate de munte, arsenalul de sisteme electronice cu care este dotată mașina s-a dovedit nu doar util ci și extrem de prietenos. Nu trebuie uitat că vehiculul are în dotare asistent pentru adaptarea vitezei de rulare în funcție de ceilalți participanți la trafic, sistem de recunoastere a situațiilor critice care pregătește mașina pentru frânarea de urgență, blocare electronică a diferențialului XDS și sistem electronic pentru controlul stabilității ESC, inclusiv ABS cu asistent frânare, ASR, EDL, EDTC. Mai mult decât atât, atunci când drumul ales a parcurs zone acoperite cu macadam sau chiar vaduri atât tracțiunea integrală cât și șasiul pentru drumuri grele inclus în echiparea standard sau alegerea modului off-road prin comutarea butonului de lângă levierul cutiei automate de viteze au transformat un break comun într-un off-roader destul de capabil. Desigur, ampatamentul mare și unghiurile de atac și degajare mai puțin permisive restricționează parțial spiritul de aventură al șoferului, dar Passat Alltrack se dovedește un adevărat temerar chiar și în situații limită.

Cele câteva sute de kilometri parcurși la bordul noului model

 

Volkswagen ne-au arătat o altă față a unui break destinat, prin definiție, familiilor și călătoriilor lungi. Iar portbagajul care poate „ascunde“ nu mai puțin de 639 de litri de bagaje sau chiar 1.769 de litri dacă este rabatată bancheta din spate este un atu demn de luat în seamă. Și consumul de carburant a fost în limitele acceptabile, computerul de bord afișând 7,3 litri, cu circa 2 litri mai mult decât valoarea declarată de producător. Desigur, trebuie luat în calcul traseul care a inclus atât șosele de munte cât și drumuri forestiere.

 

Acest articol a apărut în ediția numărul 5 al revistei Capital, 1-7 februarie 2016.